در سیستمهای چند برنامگی کاربر ارتباطی با کامپیوتر نداشت و خطایابی برنامهها مشکل بود چرا که زمان برگشت نسبتاً طولانی اجازه آزمایش کردنهای متعدد را نمیداد. در سیستم اشتراک زمانی کاربر به کمک دو ترمینال (Terminal) که شامل
کی برد(برای ورودی) و
مونیتور (برای خروجی ) است با کامپیوتر به صورت محاورهای (interactive) رابطه بر قرار میسازد .کاربر مستقیماً دستوراتی را وارد کرده و پاسخ سریع آن را روی مونیتور دریافت میکند. در این سیستمها چندین کاربر به کمک ترمینالهایی که به کامپیوتر وصل است همزمان میتوانند از آن استفاده کنند . در سیستم اشتراک زمانی فقط یک
پردازنده وجود دارد که توسط مکانیزمهای زمانبندی بین برنامههای مختلف کاربرها با سرعت زیاد (مثلاً در حد میلی ثانیه) سوئیچ میشودو بنابراین هر کاربر تصور میکند کل کامپیوتر در اختیار اوست .در اینجا تأکید بر روی میزان عملکرد کاربر است یعنی هدف فراهم کردن وسایل مناسب برای تولید ساده نرم افزار و راحتی کاربرد میباشد و نه بالا بردن میزان کاربرد منابع ماشین . کاربر میتواند در هر زمان دلخواه برنامه خود را آغاز یا متوقف سازد و یا برنامه را به صورت قدم به قدم اجراء و اشکال زدایی (debug) کند . سیستمهای دستهای برای اجرای برنامههای بزرگ که نیاز محاورهای کمی دارند مناسب است ولی سیستمهای اشتراک زمانی برای مواردی که زمان پاسخ کوتاه لازم است , استفاده میشوند.
در زمانی که کاربری در حال تایپ برنامهاش یا فکر کردن روی خطاهای برنامه اش میباشد
CPU به برنامه کاربر دیگری اختصاص یافته تا آن را اجراء کند .