معرفی
سرپرست خدمات رفاهی قطار کسی است که بتواند از عهده سرویس دهی خدمات رفاهی مسافرین با کمک مامورین تحت تصدی برآمده و به منظور ارایه خدمات مطلوبتر با رئیس قطار مسافری هماهنگی لازم را نماید و توانایی تنظیم و کنترل صورتحساب ها ، کنترل کمی و کیفی مواد مصرفی و غیر مصرفی ، دفاتر فروش ، تنظیم گزارش عملکرد مالی و اداری و اعلام وضعیت های خاص کاری و اداره کلی امور سرپرستی و خدماتی را داشته باشد و همچنین بتواند در امر آموزش و برنامه ریزی از کارآموزان آزمون به عمل آورد .
نمونه وظایف
1. توانایی کنترل آخرین موجودی کالاهای غیر مصرفی
2. آشنایی با کالاهای غیر مصرفی مورد لزوم
3. شناسایی اصول درخواست کالاهای غیر مصرفی از امین اموال
4. شناسایی اصول تعیین میزان کسری احتمالی وسایل و ابزار کار
5. آشنایی با فرم مخصوص خروج کالا از انبار
6. شناسایی اصول درخواست تامین کسری از انبار
7. شناسایی اصول کنترل آخرین موجودی کالاهای غیر مصرفی
8. توانایی ثبت گزارش کسری اموال در دفاتر فروش و اعاده اقلام غیر مصرفی و زاید به امین اموال
9. آشنایی با فرم مخصوص داد و ستد مواد مصرفی
10. شناسایی اصول تنظیم فرم
11. توانایی تنظیم درخواست مواد اولیه غذایی (مصرفی) و نظارت بر تامین آن
12. آشنایی با فرم درخواست مواد اولیه مصرفی و کاربرد آن
13. شناسایی اصول کنترل موجودی مانده از سرویس قبل
14. شناسایی اصول تنظیم درخواست مواد اولیه غذایی با توجه به نیاز مسافرین
15. شناسایی اصول تحویل درخواست مواد اولیه غذایی به مسئول انبار
16. شناسایی اصول تحویل درخواست مواد غذایی مورد نیاز رستوران به مسئول آشپزخانه
17. شناسایی اصول نظارت بر تامین نیازهای غذایی
18. شناسایی اصول انتخاب کالای مصرفی جایگزین
19. شناسایی اصول هماهنگی با اداره ذیربط
20. توانایی پیشگیری از حوادث و رعایت نکات ایمنی و بهداشتی
21. توانایی تنظیم درخواست مواد اولیه غذایی (مصرفی) و نظارت بر تامین آن
22. توانایی کنترل آخرین موجودی کالاهای غیر مصرفی
23. توانایی
ثبت گزارش کسری اموال در دفاتر فروش و اعاده اقلام غیر مصرفی و زاید به امین اموال
24. توانایی کنترل موجودیهای جنسی رستوران تحت تصدی
25. توانایی نظارت بر انجام سرویس دهی به مسافرین
26. توانیی تنظیم گزارش فروش رفت و برگشت
27. توانایی تنظیم سند هزینه مجاز
28. توانایی ثبت دفتر فروش رفت و برگشت
29. توانایی گزارش نویسی
30. توانایی کنترل و نظارت بر قسمتهای مختلف سیر و حرکتی و پشتیبانی
31. توانایی کنترل و بازبینی وضعیت، رفتار، بهداشت و سلامتی افراد
32. توانایی کنترل و نظارت بر سلامت و نظافت سالن ها
33. توانایی کنترل و نظارت بر محیط آشپزخانه و رستوران
34. توانایی کنترل موارد فنی مرتبط با کار خدمات دهی در قطار
35. توانایی بکارگیری تعرفه های
اغذیه و اشربه و مواد غذایی
36. توانایی برنامه ریزی در امور رفاهی
37. توانایی تقسیم کار و ایجاد هماهنگی در واحدها
38. توانایی برقراری ارتباط با واحدهای مختلف
39. توانایی مدیریت منابع انسانی
40. توانایی آموزش نیروی انسانی
41. توانایی شناخت مقررات عمومی حرکت
ابزار و وسایل
1. دفتر ثبت فروش رت و برگشت
2. دفتر کنترل آخرین آمار موجودی کالا
3. دفتر گزارش کسری اموال
4. کتابچه
5. مقررات
راه آهن
6. فرم های مخصوص داد و ستد
شرایط ارتقاء شغل
سرپرست خدمات رفاهی
قطار قبل از آنکه به این شغل دست یابد زمینه های ارتقاء شغلی خود را مهیا و فراهم نموده است طبیعی است که برای بهبود بیشتر کارش باید با تجربه و خلاقیت موجبات آرامش مسافرین را بیش از حد انتظار آنها فراهم سازد.
ویژگیهای شخصیتی
سرپرست خدمات رفاهی قطار که جزء رشته های خدماتی است باید از سلامت کامل جسمانی و روانی برخوردار باشد و در آزمایشات پزشکی مربوط به این شغل قبول شود. ضمنا حضور ذهن، حسن خلق، روابط عمومی قوی و قدرت نظارت و کنترل مستمر و سلامت قلب و پاها برای پیاده روی های ناشی از نوع کار، از دیگر خصوصیات ویژه داوطلبان این شغل است.