مقدمه
با توجه به ماهیت انقلاب اسلامی ایران ، بی شک بعد
فرهنگی این انقلاب بر دیگر ابعاد آن تقدم دارد ، و لذا کوشش در به ثمر رساندن انقلاب فرهنگی موجب تثبیت و تداوم انقلاب اسلامی خواهد بود . مسلما موفقیت انقلاب فرهنگی در بستر انقلاب اسلامی مستلزم شناخت کافی از اصول و موازینی است که وجوه اسلامی این انقلاب را مشخص می سازد . برنامه این دوره به نحوی تنظیم شده که اهداف زیر ، هماهنگ با یکدیگر تامین کردند.
1-تربیت کارشناسان معارف اسلامی
2- ایجاد زمینه مناسب برای تربیت مبلغین آشنا به اصول و معارف اسلامی بطوری که قادر باشند در ا قصی نقاط جهان خصوصا کشورهای اسلامی به تبلیغ بپردازند.
3- فراهم آوردن امکانات لازم برای کسب
علوم و معارف اسلامی با شیوه دانشگاهی و با تکیه بر حفظ اصول و روشهای سنتی بحث و تحقیق در حوزه های علمیه اسلامی برای افرادی که علاقه به فراگیری این علوم دارند لیکن مجال و امکانات لازم برای ادامه تحصیل در حوزه ها را دارند.
4- تربیت محقق در علوم و معارف اسلامی
5- تامین بنیه
علمی لازم برای ادامه تحصیلات عالیه و کسب تخصص در سطوح بالاتر از طریق دوره کارشناسی ارشد و دکتری .
سطوح رشته
ردیف | نام دانشگاه | کاردانی | کارشناسی | ارشد | دکترا
|
1 | آزاد- آزاد شهر | | * | |
|
2 | آزاد- استهبان | | * | |
|
3 | آزاد- بابل | | * | |
|
4 | آزاد- تویسرکان | | * | |
|
5 | آزاد- جیرفت | | * | |
|
6 | آزاد- شهرکرد | | * | |
|
7 | آزاد- فسا | | * | |
|
8 | آزاد- کازرون | | * | |
|
9 | آزاد-اردبیل | | * | |
|
10 | آزاد-بوشهر | | * | |
|
11 | آزاد-خوی | | * | |
|
12 | آزاد-زاهدان | | * | |
|
13 | اراک | | * | |
|
14 | اصفهان | | * | |
|
15 | الزهرا تهران | | * | |
|
16 | تهران | | * | |
|
17 | رازی کرمانشاه | | * | |
|
18 | شهیدچمران اهواز | | * | |
|
19 | شیراز | | * | |
|
20 | فردوسی مشهد | | * | |
|
21 | قم | | * | |
|
22 | مازندران | | * | |
|
23 | کاشان | | * | |
|
24 | یزد | | * | | |
درسهای رشته
ردیف | نام درس | ردیف | نام درس
|
1 | اصول الفقه المقارن 1 | 2 | اصول الفقه المقارن 2
|
3 | اصول عقاید 1 | 4 | اصول عقاید 2
|
5 | اصول عقاید 3 | 6 | اصول فقه 1
|
7 | اصول فقه 2 | 8 | اصول فقه 3
|
9 | اصول فقه 4 | 10 | اصول فقه 5
|
11 | انگلیسی عمومی 1 | 12 | انگلیسی عمومی 2
|
13 | انگلیسی عمومی 3 | 14 | انگلیسی عمومی 4
|
15 | انگلیسی عمومی 5 | 16 | تاریخ ادیان
|
17 | تاریخ اسلام 1 | 18 | تاریخ اسلام 2
|
19 | تاریخ و علوم قرآن | 20 | تاریخ اسلام 3
|
21 | تاریخ فقه و فقهاء | 22 | تجوید
|
23 | تحقیق در نهج البلاغه | 24 | تفسیر موضوعی 1
|
25 | تفسیر موضوعی 2 | 26 | تفسیر 1
|
27 | تفسیر 2 | 28 | درایه ورجال
|
29 | روش های تحقیق و آمار | 30 | صرف 1
|
31 | صرف 2 | 32 | فقه 1
|
33 | فقه 2 | 34 | فقه 3
|
35 | فقه 4 | 36 | فقه 5
|
37 | فقه 6 | 38 | فقه 7
|
39 | فقه 8 | 40 | فقه تطبیقی
|
41 | فقه مقدماتی 1 | 42 | فقه مقدماتی 2
|
43 | فقه مقدماتی 3 | 44 | فقه مقدماتی 4
|
45 | فلسفه 1 | 46 | فلسفه 2
|
47 | قواعد فقهیه | 48 | مبادی فقه و اصول
|
49 | مبانی علم اقتصاد | 50 | مبانی علم سیاست
|
51 | منطق 1 | 52 | منطق 2
|
53 | منطق 3 | 54 | منطق(صناعات خمس)
|
55 | مکالمه انگلیسی 1 | 56 | مکالمه انگلیسی 2
|
57 | مکالمه انگلیسی 3 | 58 | مکالمه عربی 1
|
59 | مکالمه عربی 2 | 60 | مکالمه عربی 3
|
61 | مکالمه عربی 4 | 62 | مکالمه عربی5
|
63 | نحو 1 | 64 | نحو 2
|
65 | نحو 3 | 66 | نحو 4
|
67 | نحو 5 | 68 | نحو 6
|
69 | نحو عالی 1 | 70 | نحو عالی 2 |
صنعت و بازار کار
فارغ التحصیلان دوره کارشناسی این رشته پس از دستیابی به یک سلسله از معلومات اساسی و کلیدی در زمینه معارف اسلامی قادر خواهند بود در دوره های کارشناسی ارشد و سپس دکتری به ادامه تحصیل پرداخته و مالا یک دید جامع و گسترده نسبت به ابعاد گوناگون اسلام بدست آورده ،نقش موثری در پیشبرد فرهنگ اسلامی ایفا نمایند.