مقدمه
باپیشرفت سریع علوم و تکنولوژی در صنعت
راه آهن و نقش سازنده آن در توسعه اقتصادی کشورها ، بالطبع همسو با علوم، سیستمهای حمل و نقل و خدمات ریلی نیز گسترش یافته است.
درنتیجه اداره صحیح و مناسب اینگونه سازمانها بصورت
سیستماتیک مستلزم بکارگیری تکنیکهای علمی و پیشرفته می باشد.
مقیاس حمل و نقل ریلی و خدمات آن چنان گسترشی یافته که رشته های مهندسی
عمران،
صنایع،
مکانیک،
برق و… پاسخگویی کلیه مسائل این سازمانها نمی باشد . برای جبران چنین کمبودی در قرن حاضر از پیوند رشته های گوناگون علوم و مدیریت و روشهای مهندسی ، رشته جدیدی بنام مهندسی جریه راه آهن بوحود آمده است.
رشته مهندسی جریه راه آهن با مسائلی از قبیل کنترل و هماهنگی فعالیتهای ریلی ، طراحی
لکوموتیو و
واگن، استفاده موثر از وسائط نقلیه ریلی و ماشین آلات و افزایش کارآیی سازمانهای در طرح و ایجاد یا بهبود سیستمهای متشکل ا زانسان ، وسائل نقلیه ریلی ، ماشین آلات ، لکوموتیو ، واگن کمک موثری نماید.
این دوره بیانگر تکنولوژی و علوم و روشهای بهره برداری ، شناسایی مسیرهای گوناگون راه آهن و مهارت د ر بهره گیری از اجزا متشکل یک مجموعه راه آهن (انسان - لکوموتیو - واگن - ماشین آلات خطی - ساختمان و تاسیسات ، علائم و ارتباطات ) به منظور حصول حداکثر کیفیت و کمیت خدمات راه آهن می باشد.
هدف از آموزش مجموعه ، تربیت کارشناسان آگاه به مسائل
تکنولوژی و علوم مکانیکی خاص و جدید راه آهن از جمله اهداف این مجموعه در مرحله اول و نهایتا خودکفایی در صنعت عظیم راه آهن می باشد.
طول متوسط این دوره 4 سال است و برنامه های درسی آن در 8 ترم برنامه ریزی می شود و دانشجویان موظفند140 واحد تعیین شده این مجموعه بانضمام 272 ساعت کاراموزی در واحدهای صنعتی راه آهن اخذ نمایند.
طول هر ترم 17 هفته آموزش کامل است . مدت هر واحد درس نظری 17 ساعت و عملی و آزمایشگاهی 34 ساعت و کارگاهی 51 ساعت است .
سطوح رشته
|
ردیف | نام دانشگاه | کاردانی | کارشناسی | ارشد | دکترا
|
1 | علم و صنعت | | * | |
|
درسهای رشته
|
ردیف | نام درس | ردیف | نام درس
|
1 | آزمایشگاه ترمودینامیک | 2 | آزمایشگاه دینامیک و ارتعاشات
|
3 | آزمایشگاه فیزیک 1 | 4 | آزمایشگاه فیزیک 2
|
5 | آزمایشگاه مبانی مهندسی برق | 6 | آزمایشگاه مقاومت مصالح
|
7 | آزمایشگاه مکانیک سیالات | 8 | ارتعاشات مکانیکی
|
9 | استاتیک | 10 | انتقال حرارت
|
11 | برنامه سازی کامپیوتر | 12 | پلاستیسیته عملی و تغییر شکل فلزات
|
13 | تاسیسات واگن و لکوموتیو | 14 | ترمودینامیک 1
|
15 | ترمودینامیک 2 | 16 | تکنولوژی ساخت و تعمیر وسائط نقلیه ریلی
|
17 | دینامیک | 18 | دینامیک حرکت قطارها
|
19 | راه آهن برقی | 20 | ریاضی 1
|
21 | ریاضی 2 | 22 | ریاضی مهندسی
|
23 | زبان تخصصی | 24 | سیستمهای اندازهگیری
|
25 | سیستمهای اتوماتیک قطارهای برقی | 26 | شبیه سازی لکوموتیو با کامپیوتر
|
27 | شیمی عمومی | 28 | طراحی اجزاء 1
|
29 | طراحی اجزاء 2 | 30 | طراحی بوژی
|
31 | طراحی ترمزهای قطار | 32 | طراحی سازه واگن و لکوموتیو
|
33 | طراحی لکوموتیو | 34 | طراحی ماشینهای ریلی
|
35 | طراحی موتورهای دیزل | 36 | طرح هندسی خط
|
37 | علم مواد و شناخت فلزات در راه آهن | 38 | فیزیک 1
|
39 | فیزیک 2 | 40 | مباحث ویژه الکتریکی
|
41 | مبانی زیرسازی و روسازی راه آهن | 42 | مبانی ماشینهای الکتریکی
|
43 | مبانی مهندسی برق و الکترونیک | 44 | مبانی ارتباطات و علائم الکتریکی
|
45 | مبانی سیر و حرکت قطار | 46 | محاسبات عددی
|
47 | مدیریت و اقتصاد حمل و نقل ریلی | 48 | معادلات دیفرانسیل
|
49 | مقاومت مصالح 1 | 50 | مقاومت مصالح 2
|
51 | مقررات عمومی حرکت | 52 | موتورهای احتراق داخلی
|
53 | مکانیک سیالات | 54 | نقشه کشی صنعتی 1
|
55 | کارآموزی 1 | 56 | کارآموزی 2
|
57 | کارگاه تخصصی واگن | 58 | کارگاه تخصصی لکوموتیو
|
59 | کارگاه جوشکاری و ورقکاری | 60 | کارگاه ریختهگری
|
61 | کارگاه ماشین ابزار و ابزار سازی | 62 | کنترل اتوماتیک
|
صنعت و بازار کار
فارغ التحصیلان این دوره میتوانند با آموخته های خویش عهده دار انجام طراحی و محاسبه اجزا و سیستمها و تعمیر و نگهداری و راهبری در بخش عمده ای از صنایع آلات
ناقله ریلی گردند از قبیل :
- کارخانجات لکوموتیو سازی
- کارخانجات واگنهای مسافری
- کارخانجات واگنهای باری
- کارخانجات واگن پارس
- کارخانجات وابسته به صنایع مترو
- کارخانجات ماشین آلات روسازی راه آهن
- مدیریت و راهبری امور مربوطه در راه آهن جمهوری اسلامی ایران ، راه آهن های شهری . راه آهن های خصوصی (راه آهن شرقی بنیاد و … ) راه آهن مجتمع فولاد مبارکه ، راه آهن ذوب آهن و..