وضعیت اسفبار مؤمنان راستین پیش از ظهور حضرت مهدی
پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم :
- « مؤمن ذلیل و منافق عزیز می گردد.»
- « مؤمن به هر خواری و حقارتی میرسد.»
- « ظهور مهدی علیه السلام هنگامی است که اوضاع شهرها دگرگون شود، بندگان خدا خوار و ضعیف شوند و همگان از فرج ناامید گردند.»
- « به زودی پس از شما قومی خواهد آمد که پاداش یکی از آنها به اندازه پاداش 50 نفر از شماست.»
اصحاب گفتند:« ای رسول خدا، ما در جنگهای
بدر و
احد و
حنین همراه تو بودیم و قرآن در میان ما نازل شد! »
پیامبر اکرم فرمود:« اگر به آنچه آنان مکلف شدهاند، مکلف میشدید، مانند آنان پایداری نمیکردید.»
- « مهدی علیه السلام از فرزندان من است. نامش نام من و کنیه اش کنیه ی من است. از نظر چهره و خلق و خو از همهی مردم به من شبیهتر است. او غیبتی خواهد داشت که امتهای زیادی در آن مدت گمراه میشوند. آنگاه همانند برقی در آسمان ظهور میکند و زمین را، که از ظلم و ستم پر شده است، از عدالت پر میکند.»
- « اسلام دوباره غریب خواهد شد، همانگونه که روز نخست با غربت ظاهر شد. پس خوشا به حال غریبان!»
- « زمانی خواهد رسید که از قرآن جز الفاظ و عباراتش و از اسلام جز نامش باقی نخواهد ماند. مردم، مسلمان نامیده میشوند، ولی از همیشه از اسلام دورترند.»
امام سجاد علیه السلام:
« هر کس در زمان غیبت قائم ما علیه السلام بر ولایت ما استوار باشد، خداوند پاداش هزار شهید مثل شهدای بدر و احد به او عنایت خواهد کرد.»
امام باقر علیه السلام:
- « گویا میبینم دین به امت شما پشت کرده، همواره به عقب میرود و به خون خود آغشته است.»
امام صادق علیه السلام:
- « ...و ثروتمندان عزیزتر و گرامیتر از مؤمنان خواهند بود.»
- « کافران از مشاهده ی وضعیت نابسامان مؤمنان خوشحال میشوند. مؤمنان غمگین، حقیر و ذلیل می شود.»
- « اصحاب الآیات (عمل کنندگان به آیات قرآن) تحقیر می شوند؛ کسانی که آنان را دوست دارند نیز همین طور.»
- « روزی خواهد رسید که دین، همانند واژگون شدن ظرفی، واژگون میشود.»
ابان بن تغلب از امام صادق علیه السلام روایت می کند که فرمود:« زمانی خواهد رسید که سکوت و رکود بر دو مسجد* حاکم شود و همانگونه که مار در سوراخش فرو میرود، علم در آنجا ناپدید گردد؛ میان شیعیان اختلاف به وجود بیاید، گروهی گروه دیگر را دروغگو بنامند و یکدیگر را تکذیب نمایند.»
ابان پرسید:« پس هیچ خیری در آن زمان نیست!»
امام علیه السلام سه مرتبه فرمود:« برعکس، تمام خیر در آن زمان است. چرا که در آن هنگام، فرج نزدیک شده است» .
امیر مؤمنان علی علیه السلام به
امام حسین علیه السلام فرمود: « ای حسین! نهمین فرزند تو قیامکننده به حق، ظاهرکننده و پیروزکنندهی دین و گستراننده عدالت است.»
حسین علیه السلام به پدر عرض کرد:« آیا بهراستی چنین حادثهای رخ خواهد داد؟»
علی علیه السلام پاسخ داد:« قسم به کسی که محمد صلی الله علیه و آله و سلم را به نبوت برانگیخت و او را از میان همه مخلوقات برگزید آری. ولی پس از غیبتی طولانی و سرگردانیای شدید که در آن جز مخلصان بر دین خود پابر جا نمیمانند؛ کسانی که از روح یقین بهرهمندند، خداوند از آنان بر ولایت ما پیمان گرفته است، ایمان را در قلبهایشان نوشته و به وسیله روحی از جانب خود تأییدشان نموده است.»
عدم پرداخت زکات اموال در آخرالزمان
زمانی میرسد که انسانها مال فراوان دارند، ولی زکات آن را پرداخت نمیکنند.
پیامبر اکرم:
- « زکات را زیان و خسارت می پندارید.»
علی علیه السلام:
- « زمانی خواهد آمد که مردم صدقه (زکات) را زیان و خسارت می پندارند.»
عدم رعایت حدود الهی در آخرالزمان
امام صادق:
- « حدود الهی تعطیل میشود و بر اساس هواهای نفسانی و امیال عمل می گردد.»
- :« خانه خدا تعطیل میشود و به مردم دستور داده میشود حج را ترک کنند.
• شاید منظور از دو مسجد « مسجدالحرام و مسجدالنبی » باشد، یا منظور « مسجد کوفه و مسجد سهله » باشد.
منابع:
بحارالانوار ج 51 ص 110 حدیث 2 ------ کمال الدین
بحارالانوار 51/ص 72 حدیث 13 ------ کمال الدین
بحارالانوار 52/130 حدیث 26 ------ غیبه الشیخ ره
بحارالانوار 52/257 حدیث 147 ------ کافی
بحارالانوار 52/292 حدیث 22 و 23
بحارالانوار ص 366 حدیث 147و 148
بحارالانوار ص 367 حدیث 150
بحارالانوار 52/278 حدیث 173
بحارالانوار ص 265 حدیث 151
بحارالانوار 52/263 حدیث 148
بحارالانوار 52/256 حدیث 147
بحارالانوار 52/190 حدیث 21
بحارالانوار 52/352 حدیث 106
بحارالانوار 52/ص 134
بحارالانوار 51/67 حدیث 7
بحارالانوار 52/264 حدیث 148
بحارالانوار 52/125 حدیث 13
مراجعه شود به: