جان هیک اولین کسی نیست که میگوید همه ادیان بزرگ، علیرغم اختلافات سطحیشان، به نحوی بیانها و تعبیرهای یک حقیقتاند. موضوع نخستین کتاب
فریث جاف شون به نام «وح
دت متعالی ادیان» نیز همین مساله است. او اولین کسی است که ادعای مزبور را مطرح کرده است. برجستگی و اهمیت هیک در این است که اندیشه فوق به وسیله وی، در
کلام مسیحی برای ادراک و حل اختلافات شدید باورها و حتی اختلافات شدید تجربههای دینی، که از واقعیت وصف ناپذیر سرچشمه میگیرند، به کمال رسید.
نقد دکتر کتز بر هیک
بسیاری از دانش پژوهان عرفان استدلال کردهاند که تجربههای
عرفا، فوق حدود مذهبی و فرهنگی است و عرفا علیرغم اختلافات مذهبیشان، تجربههای اصیل واحد و مشترکی دارند. ولی در اثر کار
کتز (Steven T. Katz) ، این دیدگاه به طور فزایندهای مورد نقد و رد قرار گرفته است. کتز خاطر نشان میکند که غالبا
تجربههای عرفا بسیار خاص هستند و ساختار دقیق باورها را از طریق ادیان و سنتهایی که منشا آن باورها میباشند، پیریزی میکنند و استحکام میبخشند. در تقسیمبندیهایی که در آنها تجربههای دینی در عرض حدود مذهبی طبقهبندی گردیده و به حدود
مذهب توجهی نشده، اهمیت نقش مفاهیم و مقولات یک
دین خاص با
تجربه دینی مورد غفلت قرار گرفته است. بدین ترتیب، اگر گفته کتز درستباشد، تشابهات ظاهری تجربههای دینی قادر نخواهد بود که از آموزه
پلورالیسم دینی حمایت کنند. در واقع، اختلافات مهمتر و تنوعات بیشتر، ادعای پلورالیسم را مبنی بر اینکه
«تناقضات و تعارضات ادیان مطلق نیست» سست میکند و به نابودی میکشاند.
منبع
- فصلنامه معرفت ، شماره 22 ، مقاله دکترمحمدلگنهاوزن ، ترجمه حجةالاسلام محمد حسینزاده