تورات نام 5 كتاب اول از كتاب مقدس يا به عبارت دقيقتر پنج كتاب
سفراول از عهد عتيق كه به اسفار خمسه شهرت دارد. نسبتاً معناي تورات را ناموس و يا شريعت دانسته اند كه درست نيست. معناي درست و دقيق آن" آموزش" يا "ارشاد" است. اين 5 كتاب به ترتيب عبارتند از:1- سفر تكوين يا سفر پيدايش كه از تاريخ اول خلقت تا فوت يعقوب گفت و گو مي كند. در سفر پيدايش، گزارش آفرينش جهان و سلسله النسب انسان و سلسله النسب نوح و اعقاب او پس از فرو نشستن طوفان آمده است. 2- سفر خروج از تاسيس احكام دينيه بر كوه سينا سخن مي گويد و نيز از رويدادهايي از آغاز روزگار اسارت و بردگي بني اسرائيل در مصر تا آغاز وحي بر كوه سينا كه خداود با بني اسرائيل پيمان مي بندد و تورات را به موسيعلیهالسلام مي بخشد. 3- در سفر لاويان از نظم و نظام احكام دينيه و شرايع و قواعد و حدود بسط لاوي صحبت مي دارد و شامل قوانين و آداب عبادت در معبد و قوانين قرباني و از آيين هايي تقدس كاهنان و از حدود و طهارت و پاكي و از نهي از زنا با محارم و ساير روابط جنسي و منهي و از تقدس اوقات و اعياد و نظاير آن است. 4- سفر اعداد از مسافرت چهل سامري بني اسرائيل در دشت و فتح اراضي كنعان گفتگو مي كند. 5- سفر تثنيه_ تكرار شرايع را به طور اختصار مذكور مي دارد و چون تكرار احكام و گزارشهاي كتابهاي پيشين است، گاه آن را تكرار تورات يا تورات مكرر مي گويند. و مجموع اين 5 كتاب نظام و قواعد دين موسوي(يهوديت) را به واضحي بيان مي نمايد. در سنت يهوديت و مسيحيت، تورات را به موسيعلیهالسلامنسبت مي دهند و بايد توجه داشت كه اين امر منافي با جنبه ي و حياني آن نمي توانند. زيرا مسلمانان تورات اصلي تحريف نشده را كما بيش مانند قرآن كريم به عين الفاظ وحي الهي مي دانند. تورات در اعلام قرآن مي نويسد كه فعلاً سه نسخه ي عبري. 2- تورات سامري 3-تورات يوناني يا بسعنيي. قرآن و تورات_ قرآن كريم تصريح دارد كه خداوند تورات را به وحي خويش بر موسيعلیهالسلام نازل فرموده است(آل عمران/3،مائده/44) و گفته شده است كه در تورات حكم الله نازل شده است(مائده/44) و عيسيعلیهالسلام تصديق كننده آن شمرده است(مائده/46) و گفته شده است كه پيامبر اسلامصلیاللهعلیهوآلهوسلم نيز تصديق كننده ي آن است(سوره صف/6) و يهوديان به اقامه ي تورات تشويق شده اند(مائده/66و68)و در آيه ي مشهوري(سوره ي جمعه/5) آمده است كه كساني كه تورات بر آنان عرضه شده و سپس حق را چنان كه بايد و شايد به جاي نمي آورند همانند درازگوشي هستند كه كتابهايي حمل مي كند. در قرآن كريم يهوديان به خاطر تحريف و جا به جا كردن كلمات تورات از مواضع آنها سرزنش مي شوند(نساء /46، مائده/15، انعام /91). در دو آيه ي پياپي(آيات 76-75 سوره ي بقره) هم به تحريف يهود و هم به انكارشان در مورد بشارت ظهور حضرت محمدصلیاللهعلیهوآلهوسلم اشاره شده است. تورات و فرهنگ تشيع_ علام مجلسي باب سيزده از كتاب الا مامه را تحت اين عنوان و موضوع آورده است كه كتب انبيايعلیهالسلام از جمله تورات نزد اعمه اطهارعلیهالسلام بوده است و ايشان با وجود اختلاف اغت و زبان آن را مي خوانده اند.