ماکس وبر در تحلیل دین، در برخی از زمینهها، با مارکس موافق است. یکی از وجوه اشتراک او با مارکس، خصلت رادیکالی یعنی توجه به ریشههای مشکلات اجتماعی ، تحلیل آنان از جامعه است. در واقع، آنچه را مارکس بیگانگی کارگر از وسایل تولید نام میبرد، وبر بیشتر گسترش داده و به صورت مفهوم جامعتر حکومت عقل بر زندگی جدید در آورد. ازنظر وبر، عقاید دینی منافع مختلف گروهی را حقانیت میبخشد و بر خلاف مارکس، که معتقد است تنها اقتصاد و زیربنای اقتصادی است که بر دین و فرهنگ و روبنای فکری اثر میگذارد و آن را تعیین میکند، معتقد است باورهای دینی به نوبه خود، بر اقتصاد و زندگی روزمره اثر گذاشته و عامل تعیین کننده آنهاست. در نهایت، وبر در جوامع جدید، نقش مذهب را بسیار ضعیف میداند. انسان نوین خدایان را از صحنه بیرون میراند و آنچه را در دوران پیش، با بخت ، احساس ، سودا و تعهد تعیین میشده، عقلانی کرده و تابع محاسبه و پیش بینی ساخته است.
منابع
ژولین فروند جامعه شناسی ماکس وبر،ص 28
احمد صدرائی، مفاهیم اساس جامعه شناسی ماکس وبر، ج اول،ص 28
ریمون آرون، مراحل اساسی اندیشه در جامعه شناسی، ترجمه باقر پرهام، ص 585
از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران رشد