مقدمه
آیا کسب و کار اینترنتی برای کسب و کارهای کوچک شما مناسب است؟ برای آنکه در وسط کار ناامید نشوید و کار را نیمه تمام رها نکنید باید نکاتی را در خصوص کسب و کار اینترنتی بدانید:
کسب و کار اینترنتی چیست و افراد مخاطب چه کسانی هستند. تنها بعد از در نظر گرفتن این اصول میتوانید استراتژی کسب و کار اینترنتی و کارایی آن را برای خود تشخیص دهید.
استراتژی کسب و کار اینترنتی
کسب و کار اینترنتی برای شما زمینه حضور فراهم میکند.
در کسب و کار شما ، کسب و کار اینترنتی محتوایی است که در راستای حضور شما در اینترنت میباشد. زمانی که اینترنت تازه پا بود ، هر کس برای حس رقابت مجبور بود آنرا تهیه کند و در حقیقت دروازههای آنرا بگشاید، درست زمانی که به جامعه عمومی راه پیدا کرد، اما جهان علم و آکادمیک همچنان با آن مخالف بودند. موارد مشابهی مانند اینترنت بسیار وجود داشته است، اما هیچ کدام کارایی آنرا نداشتهاند. از آنجایی که در ابتدا در عرصه
تجارت ، اینترنت تنها یک وسیله بازاریابی بود نه کمتر و نه بیشتر ، بنابراین اینترنت تنها روشی دیگر برای سهیم شدن در اطلاعات است، و وسیلهای دیگر است. و در واقع اینترنت شما را قادر میسازد تا محصولات را به مصرفکننده خود بفروشید و یا منتقل سازید.
کسب و کار اینترنتی امکان بازاریابی و فروش را به شما میدهد.
کسب و کار اینترنتی این امکان را برای شما فراهم میسازد تا اطلاعات را از مشتریان جمعآوری کنید و از طریق وب سایت ، بازاریابی و فروش را انجام دهید. اگرچه این اطلاعات در مورد سفارشات است، اما شما همچنین میتوانید از مشتریان خود درخصوص اینکه چه کسانی هستند، محصولات را به کجا منتقل میکنند، روش نقل و انتقال آنها چیست و سؤالهای دیگر که مایل هستید بدانید اطلاعات بدست آورید. به علاوه کسب و کار اینترنتی شما را قادر میسازد تا به اطلاعات
کارت اعتباری در اینترنت دست یابید. زمانی که اطلاعات جمعآوری شد کسب و کار اینترنتی موجب میشود تا در هر ثانیه کسب و کاری را انجام دهید. شما در آن نه تنها به تبلیغ ، بازاریابی و فروش میپردازید بلکه میتوانید حسابهای دریافتی و پرداختی خود را نیز کنترل کنید و از نظر فنی شما را حمایت میکند تا به ایدههایی دست یابید و همه آنها از منبع منفردی است که همان وب سایت میباشد.
کسب و کار اینترنتی میتواند یک راه حل کامل تلفیقی در خصوص کسب و کار باشد.
زمانی که به یک راه حل کسب و کار اینترنتی نظر بیفکنید، باید جریان اطلاعات را از وب سایت خود به عملکردهای اداره و دفتر در نظر بگیرید. آیا شما مایلید تا مصرفکننده با فشار یک دکمه اطلاعات را وارد پایگاه داده کند، دستورالعملهای حمل و نقل را به انبار بفرستد، کارت اعتباری را فعال سازد، دادهها را وارد سیستم حساب شما بکند، و زمانی که در حال خواندن روزنامه صبح هستید فنجانی از قهوه جلوی شما قرار گیرد؟ این امر به شما بستگی دارد که تا چه اندازه بخواهید روند کار شما الکترونیکی باشد. بدون توجه به تلفیق کلی ، باید فرآیند را از شروع تا پایان قبل از آنکه عملی را صورت دهید درک کنید. اگر این فرآیند را درک نکنید، باید دوباره طرحریزی و کار را از ابتدا شروع کنید که این عمل بسیار گران است. این هزینه برای مدت یک ماه از 200 تا هزاران دلار است که همه اینها با تفاوت میان استفاده از Quicken و به مخاطره انداختن سرمایه در کاسبی قابل مقایسه است.
وب سایت قابلیت و انعطاف لازم برای همه نیازهای شما را دارد.
دنیای آن لاین راه حلهای کسب و کار اینترنتی بسیاری دارد که با یک نیاز خاص سازگار است مانند یک مغازه آرایش که دارای محصولاتی برای بدن است. اگر احساس میکنید که به اندازه کافی اطلاعات در خصوص بهترین راه حل ندارید، در نتیجه واقعا تنها هستید، میتوانید به راحتی این مشکل را حل کنید. با یک فرد باتجربه کار کنید، او به شما کمک میکند که نه تنها موضوعات فنی راه حل کسب و کار اینترنتی را دریابید، بلکه به موضوعات تجاری نیز دست یابید. آن افراد خبره میتوانند مشاوران اینترنتی ، تنظیمکنندگان سیستم و افراد دانا در امور بازاریابی فنی باشند.
کسب و کار اینترنتی بخشی از چگونگی عملکرد تجاری شماست.
البته اجرای آن گران است، اما به عنوان یک سرمایهگذاری باید به آن نظر افکند. در عوض شما دارای 401 تهیه کننده ، فضای مناسب کار ، پرسنل اصلی ، یا حساب تجاری گسترده هستید. در حقیقت
کسب و کار اینترنتی بهترین انتخاب در کسب و کار است. آیا شما قصد دارید که کسب و کار روزانه آن لاین داشته باشید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، باید با بخشهای فروش ، بازاریابی ، امور مالی ، خدمات مشتری ، سیستمهای اطلاعاتی ، عملکرد شبکه ارتباطی ، کارکنان پشتیبانی و متصدیان پذیرش سروکار داشته باشید تا مطمئن شوید که به همه بخشهای یک راه حل تسلط دارید و در خصوص آن به افراد آگاهی میدهید.
کسب و کار اینترنتی ، یک امکان بزرگ
سطوح مختلف اینترنت امکانی برای کسب و کارهای کوچک
کسب و کارهای کوچک در اینترنت به سرعت به زمینه عملکردهای چندملیتی بزرگ دست مییابند و این به عنوان امتیازی برای آنها محسوب میشود. در اینترنت یک کسب و کار کوچک میتواند با شرکتهای بزرگ اعتباری رقابت کند. اما آیا همه کسب و کارها از مزایای آن لاین برخوردار میشوند؟ در حقیقت بهترین فروش محصولات بصورت آن لاین طیف جغرافیای گستردهای دارد. آنها آیتمهای مربوط به کامپیوتر هستند که البته در اینترنت با هزینه کمتری خریداری میشوند، مواردی که بخصوص در مکانهای دیگر به سختی قرار میگیرند. کسب و کار اینترنتی هزینههای عملکردی را کاهش میدهد زیرا نیازی به تجهیزات ، یا به قول معروف آجر و ملاط و کارمند نیست، تنها یک وب سایت و شاید یک انبار مرکزی ، گاراژ یا چیزی شبیه آن مورد نیاز است.
هزینههای وب سایت کسب و کار اینترنتی بسیار متفاوت است، اما حدود 50 تا 1000دلار میباشد. به دلیل آنکه معاملات تجاری از نظر الکترونیکی حرف اول را میزنند، نیاز به تعداد زیادی کارمند فروش نیست. فروش از طریق اینترنت خطرات ناشی از دزد و آسیب فیزیکی را به حداقل میرساند. کسب و کار اینترنتی در همه جا در دسترس است، یعنی در هر زمان که کاربر وارد اینترنت شود. مصرفکنندگان سراسر جهان بصورت آن لاین خریداری میکنند. به عنوان مثال زمانی که ساعت در لوس آنجلس 3 صبح ، در فرانسه 12 ظهر ، در توکیو 7 بعد از ظهر و در دوبی و تهران حدود 2 بعداز ظهر است، مشتری میتواند خرید کند. یک کسب و کار آن لاین هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز فعال است. صندوق حساب روز و شب باز است حتی در زمانی که تاجر یا صاحب کسب و کار در خواب باشد.
کسب و کار اینترنتی ارائه خدمات به مشتری را تقویت میکند.
یک وب سایت این امکان را فراهم میسازد تا نیازهای مصرفکننده پیگیری شود ، بنابراین صاحب کسب و کار میتواند بر طبق آن تولیدات خود را عرضه کند. یک وب سایت بطور اتوماتیک سفارشات را پیگیری میکند ، برای تشخیص آنکه چه اقلامی از نظر فروش بهتر هستند و چه چیز مورد نیاز است و بیشتر سفارش داده میشود میتوان به وب سایت مراجعه کرد. از طریق کسب و کار اینترنتی میتوانید همه چیز را در خصوص کسب و کار به محض ورود به بازار و مغازه بیاموزید. وب سایت این امکان را برای تاجران فراهم میسازد تا در مورد شرکت خود به مشتریان توضیح دهند و معیارهای خود را بیان کنند.
به عنوان مثال شرکتی که به فروش ظروف آشپزخانه میپردازد، میتواند در کنار آن دستورات آشپزی رایگان ارائه دهد، یا شرکتی که در حیطه نرم افزار فعالیت دارد میتواند کاربردهای آزمایشی رایگانی عرضه کند. با مطالعه تاریخچه و رزومه یک شرکت ، مشتری احساس میکند که با صاحب آن شرکت در ارتباط است. اختصاصی کردن یک شرکت حس وفاداری را در مصرفکننده ایجاد میکند. وب سایت در حقیقت فروش آسان است، زیرا از طریق آن تاجران میتوانند به راحتی تولیدات خود را به مصرفکننده عرضه کنند.
فضای بازار الکترونیکی
بازارهای الکترونیکی معمولاً به معاملات و حراجیهای روی شبکه ، مانند بازارهای سهام و حراجیها از طریق اینترنت ، اشاره دارد؛ اما فضای
بازار الکترونیکی به پدیده اقتصادی اشاره دارد که محصولات ، واسطهها و مشتریان به یک طریقی به صورت الکترونیکی با هم تماس و مبادله دارند. فضای بازار الکترونیکی نماد مجازی از بازارهای فیزیکی است. بطور کلی ، فعالیتهای اقتصادی تحت این فضای الکترونیکی ، اقتصاد الکترونیکی را ارائه میکنند. فضای بازار الکترونیکی شامل بخشهای زیر است:
- بازیگران بازار ، یعنی کارخانجات ، بازرگانان ، عمده فروشها ، واسطهها ، فروشگاهها و مشتریان
- کالاها و خدمات
- فرآیندهای تامین ، تولید ، بازاریابی ، رقابت ، توزیع ، مصرف و غیره
تفاوت دو بازار فیزیکی و الکترونیکی این است که در فضای بازار الکترونیکی حداقل برخی از ترکیبات یا عناصر ، الکترونیکی ، دیجیتال ، مجازی ، مستقیم و یا از طریق شبکه میباشند. برای مثال ، یک بازیگر بازار الکترونیکی دارای پست الکترونیک و یک صفحه Web است. ممکن است یک کالای الکترونیکی ، مانند CDROM در یک فروشگاه فیزیکی عرضه شود. کسی که کالای فیزیکی را در فروشگاه فیزیکی ارائه میکند ممکن است اطلاعات تجاری خود را از طریق شبکه به مشتریان برساند و مشتریان از طریق شبکه اینترنت کالاهای مورد اشاره را جستجو کنند ؛ اما تولید ، سفارش ، پرداخت و توزیع به شیوه سنتی انجام گیرد. بازار الکترونیکی روی شبکهای بودن تمام این حلقههای فعالیت تاکید دارد. اما اگر یکی از فرآیندهای تجارت یا مصرف ، الکترونیکی باشد قبلاً بخشی از فضای بازار الکترونیکی ایجاد شده است . به این ترتیب اکثر بازیگران تجارت از قبل در فضای بازار الکترونیکی بودهاند.
مباحث مرتبط با عنوان
- نویسنده: مهدی علیخانی ، مدرس دورههای تجارت بین الملل و اصول و فنون مذاکره
- باززنویسی و ویرایش: حسین خادم