منو
 صفحه های تصادفی
نیروی مقاومت محیط
رشته علوم قضایی
خفاش
بازیافت زباله شهری
Boron
حفظ توپ «فوتبال»
نگهداری ذهنی
اسنک
زینت کردن برای همسر
دلف بن عبدالعزیز
 کاربر Online
280 کاربر online

تفسیر درست انحصارگرایی با توجه به دین اسلام

تازه کردن چاپ
(cached)

نظریه انحصارگرایی به این معنا که در هر دوره از تاریخ بشر ، یک دین و شریعت الهی به عنوان شریعت حق وجود داشته و دارد، استوار و پذیرفته است . آن شریعت حق در زمان ما همانا شریعت اسلام است. روح و جوهر همه شرایع آسمانی یک چیز بوده است و آن عبارت است از : توحید در ساحت عقیده و عمل . دعوت همه پیامبران الهی بر محور توحید بوده و همگی از بشر خواسته اند که تسلیم خداوند و مطیع اوامر و نواهی او باشند . در این اوامر و نواهی ، اموری مشترک میان همه شرایع بوده و اموری نیز به هر یک از آنها اختصاص داشته است. سرانجام شرایع آسمانی با شریعت اسلام پایان پذیرفته و شریعت اسلام که واجد کمالات همه شرایع پیشین است ، به حکم این که آخرین شریعت است و تا روز قیامت عهده دار هدایت بشر خواهد بود ، به گونه ای سامان یافته که جامع و مانع و قابل انطباق بر شرایط گوناگون زندگی است و توان پاسخ گویی به نیازهای جدید بشر در ارتباط با مسائلی که هدایت فکری و معنوی او و اداره شؤون زندگی فردی و اجتماعی او به آنها وابسته است را دارد.

سر فصل های این اصل عبارتند از:
  • الف: عمومیت نبوت و شریعت که برهان عقلی آن قاعده لطف است و در بحث های کلامی تبیین شده است. برهان نقلی آن نیز آیات فرآن و روایات اسلامی است. قرآن کریم می فرماید:« و لقد بعثنا فی کل امه رسولا ان اعبدوا الله و اجتنبوا الطاغوت ، نحل ، 36» هر آینه در هر امتی پیامبری را بر انگیختیم تا آنان را به پرستش خدا و دوری از طاغوت دعوت کند.و یا امام علی علیه‌السلام می فرماید: « و لم یخل الله سبحانه خلقه من نبی مرسل ، او کتاب منزل ، او حجه لازمه ، او محجه قائمه ، نهج البلاغه ، خ اول » خداوند سبحان آفریده های خود را از پیام آور مرسل ، یا کتاب نازل شده یا دلیلی قاطع یا راهی استوار خالی نگذارده است.


  • ج: پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم آخرین پیامبر الهی و شریعت اسلام آخرین شریعت است، چنانکه در آیه 40 سوره احزاب بر این که حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم خاتم پیامبران است، تصریح شده است ، و در حدیث منزلت نیز پیامبر اکرم بر این مطلب که پس از وی پیامبری نخواهد آمد ، تصریح فرموده اند.

  • د: پس از آمدن شریعت اسلام پیروی از شرایع دیگر اعتباری ندارد و مورد قبول خداوند نخواهد بود. این حکم مقتضای خاتمیت و جهانی بودن نبوت پیامبر اسلام است.

  • و: روح و سمت و سوی همه دعوتهای آسمانی ، تسلیم در برابر خداوند و قوانین الهی است، چنانکه می فرماید:« ان الدین عند الله الاسلام ، آل عمران ، 19» این حقیقت در شریعتهای مختلف به صورتهای خاص تجلی کرده است.

منابع

  • تفسیر برهان ، ج 4 ، ص 179-178
  • علی ربانی گلپایگانی ، تحلیل و نفد پلورالیسم دینی ، ص 46-43



تعداد بازدید ها: 9023


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..