تجزیه و تحلیل و ارزشیابی
سیستم حسابداری که با شروع جمع آوری اطلاعات با روشهای مختلف آغاز شده است در این مرحله به شکل کاملتری انجام می شود . طراح سیستم
حسابداری ، سیستم موجود را مطالعه و بررسی نموده و نتایج و عملکرد آن را ارزیابی می کند . در این مرحله ساختار
موسسه مورد مطالعه قرار می گیرد و کلیه دستورالعملها و
آئین نامه های موجود و
نمودار سازمانی که مسئولیتها و اختیارات را مشخص می کند بررسی می شود .
در این مرحله کلیه اسناد و مدارک مربوط به
سیستم حسابداری موجود ، گردش عملیات ، فرمها و روشهای گردش آنها مطالعه و ورود
داده ها ،
پردازش در سیستم عامل آنها وگزارشها و
صورتهای مالی به عنوان
ستاده ها مورد ارزیابی قرار می گیرد .
پس از انجام مطالعات ، طرح سیستم با انجام مصاحبه با مدیران و برخی از کارکنان موسسه نیازهای اطلاعات حسابداری آنها را به طور دقیق و روشن مورد شناسایی و ارزیابی قرار می دهد . سپس سیستم حسابداری موجود و امکانات آن با نیازهای اطلاعاتی مدیریت و برخی از کارکنان موسسه مقایسه و نقاط ضعف آن مشخص و راه حلهای مختلف تعیین می شود . راه حلها می توانند بی شمار باشند ولی اغلب آنها را می توان در سه دسته طبقه بندی نمود :
- برقراری یک سیستم حسابداری جدید .
- اصلاح و تکمیل سیستم حسابداری قدیمی .
- استفاده از خدمات دیگران .
پس از انتخاب یکی از راه حلهای سه گانه ، بایستی آن را از سه نظر مورد بررسی قرار داد :
- بررسی تکنیکی : در این بررسی باید روشن شود که امکانات موجود در موسسه یا امکانات موجود در بازار نیازهای سیستم حسابداری جدید را برآورد می نماید . در طراحی سیستم های حسابداری کامپوتری بررسی تکنیکی شامل ارزیابی سخت افزار و نرم افزارهای موجود در بازار نیز می شود .
- بررسی امکان : در این بررسی که عده ای آن را بررسی عملی بودن سیستم حسابداری نیز نامیده اند ، توانائیها و امکانات موسسه از نظرسازمان ، نیروی انسانی و سیاستهای مدیریت مورد توجه و مطالعه قرار می گیرد .
- بررسی اقتصادی : در این بررسی منافع و هزینه های هر یک از راه حلهای انتخاب شده مورد مطالعه قرار می گیرد .
نتایج حاصل از بررسیهای سه گانه فوق طی گزارش خاصی که بر گزارش سنجش امکان به مدیریت موسسه ارائه می شود . راه حل مناسب پس از مطالعه گزارش فوق توسط مدیریت انتخاب شده و به طراح سیستم حسابداری معرفی می شود و پس از معرفی راه حل مناسب ، طراح سیستم مرحله بعدی را شروع می کند .