نگاه اجمالی
منظور از تاکسیهای پرنده خودروهایی هستند که قادرند پرواز کنند. این خوروها با
سرعتی تقریبا معادل سرعت هواپیما میتوانند مسافرین را جابهجا کنند و احتمالا تا پنج سال آینده در کشور انگلستان آغاز به کار خواهند کرد. این خوروها که
جت باد نام دارند، اکنون مراحل پایانی ساخت را طی میکنند.
سیر تحولی و رشد
در حال حاضر
شرکت انگلیس Avcen (اوسن) این تاکسیها را در دست ساخت دارد. اولین پرواز آزمایشی آن هم حدود یک و نیم سال بعد انجام خواهد شد. به گفته مسئولان شرکت ، این تاکسیها میتوانند با سرعتی معادل 560 کیلومتر در ساعت و در ارتفاع 220 متری از سطح زمین پرواز کنند. به عبارتی ، این خودروها میتوانند مساحتی به طول 50 کیلومتر را در مدت 5 دقیقه بپیمایند.
طرز کار
- در طراحی این خودروها از دو موتور جت استفاده شده است و همچنین به دلیل فناوری پیچیدهای که در ساخت آنها بکار رفته است، مدت زمان برخاستن آنها از زمین بسیار کمتر از زمان برخاستن یک جت از روی زمین است.
- متخصصان طراح این وسیله نقلیه معتقدند که این خودروهای هوایی بسیار کم صدا بوده و میزان آلودگی صوتی آنها حتی از موتور یک خودرو معمولی نیز کمتر خواهد بود.
- یکی از مزیتهای این خودروها این است که توانایی فرود در مناطق بسیار باریک و کم عرض و کوچک را دارند و برای فرود تنها به یک خیابان مستقیم به عرض یک خوروی معمولی و به طول 100 متر احتیاج دارند.
نقش و تاثیر جت بادها در زندگی
از این تاکسیها برای جابجایی مسافرین درون شهری استفاده خواهد شد. این تاکسیها میتوانند مسافران را از حومه شهر به مناطق اداری در مرکز شهر در مدت 1 یا 2 دقیقه جابجا کنند. برخی از مناطق حومهای انگلیس به دلیل شلوغ بودن آزادراههای مرتبط با آنها در اوایل صبح یا در زمان تعطیلی ادارات کاملا مسدود شده و رانندگان چندین ساعت در ترافیک سنگین میمانند. به گفته مسئولان شرکت Avcen ، هزینه هر یک از این خودروها یک میلیون دلار یا 543 هزار پوند بوده است. اما به دلیل مسافرتهای بسیار زیادی که این تاکسیها در مدت زمان کم میتوانند انجام دهند،
هزینه آنها در حد هزینه یک تاکسی معمولی خواهد بود.
چشم انداز آینده
در حال حاضر شهرهای شلوغ و پرجمعیتی مانند نیویورک و توکیو و مسکو آرزوی داشتن چنین خودروهایی را میکنند. همچنین شرکت Avcen قصد دارد در آینده نمونههایی برای صنایع نظامی و همچنین نمونههایی برای صنعت پزشکی به عنوانه
آمبولانس هوایی بسازد. همچنین یک نمونه رباتیک از این خودروها در دست طراحی است که میتواند قابلیت نظارت از راه دور داشته باشد و میتوان در عملیات نجات از آن استفاده کرد. در این نمونه هدایت کننده میتواند از فاصله حدود 500 کیلومتری به هدایت خودرو بدون سرنشین بپردازد.