مقدمه
ایستگاههای هواشناسی جادهای در سال 99 - 1998: تعداد 275 ایستگاه هواشناسی جادهای در فصل زمستان هر ساعت 2 بار دادهها تهیه ، اندازه گیری و بررسی میشود و اگر دما به نزدیک صفر درجه سانتیگراد برسد، این تعداد در هر ساعت بیشتر هم میشود، زیرا در این حالت شرایط جاده در حالت تغییر است. در فصل تابستان این بررسی و اندازه گیری در هر ساعت یک بار انجام میشود. قطع ارسال اطلاعات از این دستگاهها ممکن است بخاطر خراب شدن آن یا در دست تعمیر بودن آن یا قطع ارتباط آن با مراکز باشد.
|
اطلاعات این ایستگاهها ، گاهی اوقات ممکن است، به علت خرابی یا شکستگی یکی از سنسورها (حسگرها) غلط باشد. در مدل پیش بینی با استفاده از دوربینهای دیجیتال که هر یک مساحتی حدود 20 متر مربع را پوشش میدهد و این عمل 24 ساعته انجام میگیرد. جهت و مسیر تابش خورشید بصورت روزانه بررسی میشود تا درجه آن (گستره پیدایش سایه) و میزان دریافت اشعهها محاسبه شود. نتایج بدست آمده با نتایج حاصل از نمودارهای حاصل از بررسیهای اثرات حرارتی مقایسه میشود. از یک مدل ساده بالانس انرژی سطحی تک بعدی جهت شبیه سازی رشد جزیره حرارتی در شبهای صاف و آرام در گذشته استفاده میشود.
از مدل مذکور در بررسی اثرات ساختمانها بر روی امواج تابشی افقی و نیز امواج با طول موج بلند و اثرات پوششی ابری استفاده می شود. عوامل موثر در حرارت سطحی جاده ای ، باد ، ابر ، مکان ، دمای طبیعی منطقه زیر جاده و... می باشند. در آزمایشات انجام شده در ونکور کانادا و حواشی آن ، متوسط خطایی حدود 0.5+ و 0.5- درجه سیلسیوس و در بدترین حالت حدود 1+ و 1- درجه سیلسیوس دیده شده است.
گروه FORE TELLTM
گروهی جهت مدیریت ثابت جادههای جهت جلوگیری از حوادث مرتبط با
تغییرات اقلیمی با بکارگیری شمار زیادی ITS که باعث کاهش 15 درصدی آمار مرگ و میر جادهای شده ، فعالیت میکنند.
اعضای گروه FORE TELLM
دولتهای ایالتی ، شرکتهای خصوصی ، آژانسهای کانادایی و وزارت حمل و نقل ایالات متحده هستند. پدیدههایی نظیر برف ، یخ بندان ، مه ، بادهای شدید و ... سالانه موجب مرگ هزاران نفر از استفاده کنندگان جادهها و نیز منجر به ضرر و زیان زیاد اقتصادی صنعتی و منطقهای میشود. بکارگیری سیستمهایی برای پیش بینی وضعیت های مختلف جاده ای نظیر یخ زدگی ، بارش برف ، پوشیده شدن کامل ، برف ، بارندگی و در نتیجه لغزندگی سطح جاده و یا گل آلود بودن سطح جاده و یا خیسی حاصل از آب شدن برف در سطح جادهای منجر به لغزندگی جاده میشود.
وظایف ایستگاههای هواشناسی جادهای
شبکه پیشنهادی ایستگاههای هواشناسی جادهای تجزیه و تحلیل آمار و اطلاعات و
پیش بینی و پیش آگاهیها و اخاطریه و اعلامیههای هواشناسی مرتبط با رشتههای متعدد فعالیتهای نظیر امور حمل و نقل زمینی و راه آهن ، کوهنوردی ، وقوع سیلاب در جادهها ، راهدار خانه و در نهایت سلامت عمومی و ساختمانی بویژه فعالیتهای جادهای را در بر خواهد داشت. عوامل اندازه گیری و ارزیابی در ایستگاههای هواشناسی جادهایی شامل بررسی پدیدههای مخرب جوی ، عناصر مؤثر در تقلیل قابلیت دید ، تحلیلی بارنها و سیلابها ، رگبار و ریزش برفها و بهمن ، ریزش کوهها و جابجا شدن صخرهها ، توفانهای شن ، گرد و خاک و بوران و کولاک برف ، یخبندانها و یخ زدگی و لغزندگیهای مؤثر بر سطح جادهها ، فشار جوی در سطح جاده ، شدت بادهای سطحی و درجه حرارتهای آستانه مینیمم و ماکزیمم ، نم و رطوبت نسبی هوا ، درجه حرارت اعماق مختلف خاک و زمین ، مقادیر نهایی تابش آفتاب و تشعشعات زمینی ،
ارتفاع کف پایینترین ابرها ، مقادیر بارش و ارتفاع برف و چگالی و آب هم ارز آن خواهد بود. همچنین وظایف عمده کمکهای هواشناسی جادهای از قسمتهای زیر تشکیل شده است:
- تهیه مداوم آمار و اطلاعات تغییرات و تکامل عناصر هواشناسی در حوزه جادههای تحت پوشش ایستگاه مربوطه.
- صدور پیش بینی های خاص هواشناسی در طول مسیر در رابطه با شدت و سرعت باد ، سیستمهای ابر ، مناطق طوفانهای مختلف همراه با رعد و برق و وقوع پدیدههای مخرب
- صدور پیش بینیهای خاص هواشناسی در طول مسیر در رابطه با شدت سرعت باد ، سیستمهای ابر ، مناطق طوفانهای مختلف همراه با رعد و برق و وقوع پدیدههای مخرب.
- انتشار اعلامیه و اخطاریهها در مورد وقوع پدیدههای خطرناک جوی در مسیر حرکت ، سرعت ذوب شدن برف از کوهسارها ، شدت باد بر روی پلها و پدیدههای مختلفی که در تقلیل دید مؤثر میباشند ، مخصوصا از لحاظ پیش بینی سیلابها ، اطلاعات مربوط به ارتفاع برف و ریزش آن ، تغییرات شبانه روزی درجه حرارتها و تشکیل انواع مه بر روی جادهها خواهد بود.
- ناوبری زمینی امور حمل و نقل و راه آهن از امور مهم همکاریهای اقتصاد ملی میباشند. نیازهای جاری این فعالیت سیر تکاملی زمانی و مکانی شرایط جوی را متحمل میگردد. اطلاعات مورد نیاز جهت این سیر تکامل استفاده از پیش بینی جوی در دورههای زمانی مختلف و اعلام اخطاریههایی در جاده وقوع پدیدههای هواشناسی از یک سو و تهیه اطلاعات درباره مقادیر و ویژگیهای عناصر و پدیدههای هواشناسی در لحظات مختلف و یا در دورههای زمانی از سو دیگر مورد لزوم می باشد مخصوصا بصورت صدور اعلام خطرهایی در مورد وقوع سیل که میتواند به پی ریزی جاده و پلها آسیب رساند.
- بدین ترتیب حمل و نقل جادهای و راه آهن به شرایط جوی بستگی دارد. شرایط نامساعد جوی میتواند با ایجاد آسیب به خاک ریزهای راه آهن و جاده ، ترافیک عبر و مرور را از گردش باز داشته و جاده را بلااستفاده نماید و خطرات جانی و مالی نیز برای مسافرین و آنهایی که به هر نحوی از جادههای ارتباطی کشور استفاده مینمایند تولید نماید.
شرح خدمات کارشناسی طرح
- انتخاب حداقل 10 نقشه شامل شبکه پیشنهادی هواشناسی جادهای جهت ایمنی حمل و نقل جادهای در ارتباط با عوامل هواشناسی.
- بررسی تجهیزات ادوات و تجهیزات مورد نیاز جهت شبکه پیشنهادی در مناطق مختلف کشور با توجه به وضعیت اقلیمی حاکم بر آنها.
- بررسی چگونگی نصب و استقرار ادوات و تجهیزات مورد نیاز ایستگاهها در مکانهای مورد لزوم در هر ناحیه و تعیین ادوات با سنسورهای مناسب با شرایط حاد محیط.
- بررسی چگونگی راه اندازی و عملیاتی نمودن شبکه ایستگاههای جاده با توجه به اینکه این ایستگاهها در مکانهای دور افتاده و گاها صعب العبور قرار خواهند داشت و بایستی خدمات مخابراتی و منابع تأمین کننده نیرو برای این نوع ایستگاهها مورد مطالعه قرار داده شود.
- بررسی تشکیل یخ بر روی سطح جادهها در نواحی مختلف.
- بررسی تشکیل مه بر ری سطح جاده برای نواحی مختلف.
- بررسی عوامل مؤثر در تقلیل دید و تعیین مکانهای متأثر از این عوامل در جادهها
- بررسی اثرات شدت باد در جاده و پلها.
- بررسی ریزش کوهها و بهمن در نواحی مختلف.
- بررسی دیگر عوامل آب و هوایی که ایمنی ترافیک را به خطر میاندازد.
مباحث مرتبط با عنوان