با پیروزی
انقلاب اسلامی از یک سو وجود قدرتهای بزرگ و به خطر افتادن منافع و از سوی دیگر شعار استقلال ایران باعث شکل گیری دشمنان بر ضد این
انقلاب گردید.
امام خمینی برای مقابله با این دشمنان اندیشه دفاعی خاصی را طراحی نموده بودند:
شناسایی خطر
تشخیص دقیق ریشههای فکری مولد خطر، قطعاً از تشخیص خود خطر مهمتر است کسانی که عوامل مولد خطر را شناسایی می کنند، علاوه بر آنکه قدرت شناسایی خطر بالفعل را نیز دارند این امکان را نیز می یابند که خطرات بالقوه را پیش بینی می کنند، مهمتر آنکه آگاهی از ریشه های خطر، زمینه را برای پیش گیری از وقوع آن فراهم می سازد و مصونیت را به میزان قابل ملاحظه ای بالا میبرد.
.
یکی از ویژگیهای اندیشه دفاعی امام خمینی این است که ایشان علاوه بر تعیین مصادیق خطر ریشه های آن را که در واقع عوامل اصلی خطر آفرینی نیز هستند، در قالب مباحث فکری مطرح می کردند.
معرفی
صهیونیسم و
سرمایه داری و
کمونیسم به عنوان سه قطب فاسد و مفسد و به عنوان ریشه اصلی همه بحرانها و خطرها در جهان از اقدامات اساسی امام خمینی است که از اندیشه دفاعی ایشان سرچشمه می گیرد در این خصوص ایشان می فرمایند:
«ما در صدد خشکانیدن ریشه های فاسد صهیونیسم، سرمایه داری و کمونیسم در جهان هستیم ما تصمیم گرفته ایم به لطف و عنایت خداوند بزرگ، نظامهایی را که بر این سه پایه استوار گردیدهاند، نابود کنیم.»
پایه و اساس اندیشه دفاع جمعی در تفکر
امام خمینی، ناشی از تفکر عمیقی است که ایشان به سرنوشت مشترک ملتهای مسلمان دارند.
هدایت ملتها در عرصه دفاع
پس از شناسایی خطر و معرفی آن به ملت ها، جهت دادن به دفاع جمعی به منظور بهره برداری هر چه بیشتر از نیروها و امکانات ملتها و به فعالیت در آوردن همه استعدادهای بالقوه بخش دیگر از اندیشه دفاعی امام خمینی می باشد.
این
بخش از آن جهت اهمیت دارد که ملتهای مستضعف همواره در معرض شدیدترین تبلیغات استکباری برای راضی شدن به وضعیت موجودتسلیم شدن در برابر فشارها و تن دادن به ذلت و تحقیر قرار دارند، در برابر این تبلیغات گمراه کننده و مسموم، تنها هدایت فکری و ارائه طریق روشن همراه با ترسیم دقیق جایگاه واقعی ملتها و حقوق آنهاست که می تواند آنها را به عرصه دفاع بکشاند و راه و رسم مقاومت تا رسیدن به حقوق حقه خود را به آنها بیاموزد.
اعلام مواضع ملی در دفاع از ملتها
از ویژگیهای حضرت
امام خمینی پای بندی عملی به انجام وظایف و تکالیف الهی بود این ویژگی که در دوران رهبری ایشان به نحوه چشمگیری بروز و ظهور داشت نشأت گرفته از روح تعبدی بود که شخصیت فکری و عملی این عبد صالح خدا را می ساخت. در واقع دو خصوصیت در وجود امام نقش می بست.
یکی اینکه امام تنها در برابر ملت ایران احساس تکلیف نمی کرد. بلکه این احساس شامل همه مسلمانان و حتی ملتهای مظلوم جهان می شد به عبارت دیگر پای بندی امام به وظایف و تکالیف الهی در زمینه حمایت از مردم محصول یک تفکر جهان شمول بود که تمام وجود ایشان را پر کرده بود.
امام در فرازی می فرمایند:
«ما با اعلام برائت از مشرکین، تصمیم بر آزادی انرژی متراکم جهان اسلام داشته و داریم و به یاری خداوند بزرگ و با دست فرزندان قرآن، روزی این کار صورت خواهد گرفت»