منو
 صفحه های تصادفی
آزمایش اطاق تاریک
جغد طویله ای
ادبیات عرب
نظر استاد فرامرز قراملکی درباره دیدگاه تعارض بین علم ودین
آوومتر دیجیتالی
مشاغل دانشگاهی رشته تجربی
نسل امام حسن علیه السلام
blepharitis
روشهای صدابرداری تلویزیونی
نان سبوس دار
 کاربر Online
392 کاربر online

آموزش و پرورش از دیدگاه مانهایم

تازه کردن چاپ
جامعه و علوم اجتماعی > علوم اجتماعی > جامعه شناسی
(cached)

آموزش و پرورش از دیدگاه مانهایم (Karl Mannheim)
تعریف آموزش و پرورش از دیدگاه مانهایم
مانهایم آموزش و پرورش را به عنوان عنصری پویا در خور مطالعه جامعه شناختی می‌دانست. به زعم او ، آموزش و پرورش ، فی نفسه یک تکنیک اجتماعی و وسیله مناسب نظارت اجتماعی است. به عبارت دیگر ، از لحاظ مانهایم ، آموزش و پرورش ، صرفا وسیله تحقق آرمانهای اجتماعی و فرهنگی ، نظیر انسان گرایی و تخصص گرایی نیست، بلکه بخشی از فراگرد تاثیر گذاری بر انسان است. فهم این فراگرد هنگامی به خوبی میسر می‌شود که بدانیم افراد برای چه جامعه‌ای و برای چه منصب و موقعیت اجتماعی تربیت می‌شوند.

بالاخره آموزش و پرورش از دیدگاه مانهایم ، استفاده آگاهانه از نیروها و نهادهای اجتماعی ، به منظور تربیت شخصیت‌های آزاد منشی است که از راه توافق فکری ، یگانگی و انسجام اجتماعی را تضمین نمایند.

نگاه اجمالی

از نظر مانهایم ، آموزش و پرورش امری نیست که در خلأ صورت گیرد، از این رو ایتدا باید به شناخت جامعه و تشخیص و طبقه بندی نارساییهای آن پرداخت تا بتوان آموزش و پرورشی در خور جامعه‌ای نو و بهتر طراحی و برنامه ریزی کرد.

اطلاعات اولیه

مانهایم که تجربه‌های دردناکی از زندگی در آلمان هیتلری و جنگ جهانی دوم اندوخته بود به طراحی و پی افکنی نظام اجتماعی نوینی اعتقاد داشت که شق ثالثی میان گرایش به خودکامگی و آزادی عمل محسوب می‌شود. به زعم او ارزشها ، و توافق درباره آنها ، لازمه جامعه آزادمنش است. برای اینکه دموکراسی تحقق پیدا کند، بی‌تفاوتی نسبت به ارزشها باید از جامعه رخت بربندد و ارزشهای دموکراتیک و انظباط شخصی نیرومند در آن استقرار یابد، بطوری که مردم ، علی رغم اختلاف نظر در جزئیات ، با توافق بر سر واقعیتها و مسائل اجتماعی ، مشترکا ، به نفع همگان اقدام و عمل نمایند.

به نظر مانهایم ، وقت و انرژی جامعه باید صرف رفع کشمکشها و اختلافات گروهی و نژادی شود، یک جانشین اخلاقی برای جنگ و اجتناب از آن بوجود آید و برای ایجاد یگانگی و انسجام اجتماعی از نیروهای روانی و نهادی استفاده شود. ولی چون در آمیزی فرهنگها و اقوام مختلف در جوامع امروز ، توافق میان مردم ، مسئله‌ای غامض و غیر قابل پیش بینی می‌سازد و انسجام و یگانگی اجتماعی نیز مستلزم برنامه ریزی منظم است، آموزش و پرورش مطمئنا باید نقشی مهم در این زمینه‌ها ایفا نماید. به زعم مانهایم ، نگرش جامعه شناختی به مسائل آموزش و پرورش ، در نهایت می‌تواند از لحاظ تعیین هدفها ، روشها و محتوای آن تاثیری مثبت داشته در نوسازی جامعه مددکار باشد.

جامعه شناسی آموزش و پرورش از دیدگاه مانهایم

مانهایم نیز مثل دورکیم بر نقش سازنده آموزش و پرورش به عنوان یک فراگرد اجتماعی آگاهانه ، تأکید کرده آن را فی نفسه تکنیک و وسیله‌ای برای کنترل اجتماعی ، بازسازی و نوسازی جامعه می‌داند که در صورت استفاده آگاهانه و ازروی برنامه می‌تواند به انسجام و یگانگی اجتماعی مدد برساند. او برجنبه‌های فردی و روانی ، تاریخی و فلسفی آموزش و پرورش اذعان دارد. با وجود این ، براین واقعیت تأکید می‌کند که آموزش و پرورش ، هدفها و فنون آن ، بدون زمینه اجتماعی قابل تصور نبوده ، بلکه عمدتا بوسیله جامعه و به صورت اجتماعی ، تعیین تکلیف و هدایت می‌شوند.

همچنین ببینید



تعداد بازدید ها: 16664


ارسال توضیح جدید
الزامی
big grin confused جالب cry eek evil فریاد اخم خبر lol عصبانی mr green خنثی سوال razz redface rolleyes غمگین smile surprised twisted چشمک arrow



از پیوند [http://www.foo.com] یا [http://www.foo.com|شرح] برای پیوندها.
برچسب های HTML در داخل توضیحات مجاز نیستند و تمام نوشته ها ی بین علامت های > و < حذف خواهند شد..