دوستان مطالب خودتان را پیرامون موضوعات زیر به بحث بگذارید، تا راهکارهای برنامهریزی تحصیلی موفق را با مشارکت خودتان و مشاورت دوستان برای داشتن آیندهای پربار بدست آورید.
برنامه ریزی چیست؟
برنامه زمان بندی
نقش اولویت بندی در برنامه ریزی
ضرورت مشاوره تحصیلی
مدیریت زمان
چگونه باید مطالعه کنیم؟
روشهای مطالعه
عوامل موثر در تمرکز حواس و یادگیری
نحوه مطالعه یک کتاب مشکل (گام به گام)
رمزهای موفقیت در کنکور
عوامل موثر در افت تحصیلی و راههای کنترل آنها
ضرورت ادامه تحصیل
...
امتیاز: 1.40
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
این نوع از مشاوره اختصاص به دانش آموزان مدارس و دانشجویان دارد. که برای کمک و راهنمایی آنها در زمینه انتخاب رشته تحصیلی در دوره دبیرستان ، انتخاب رشته تحصیلی دانشگاهی ، اطلاع از مقررات و شرایط و قوانین مدرسه یا دانشگاه و یا هر مساله و مشکلی که در محیط تحصیل برای آنها ممکن است پیش باید دارد. رفع این نوع مسائل یا مشکلات به عهده مشاوران تحصیلی است.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی برنامه راهنمایی با توجه به اهداف جدید مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و نتیجه آن سیستم معلم- مشاور بود که هم به تدریس و هم به مشاوره می پرداختند. پس مدتی برای هدفهای هماهنگ با اهداف انقلاب برنامه راهنمایی و مراکز مشاوره حذف و تحلیل گردید و بجای آن طرح مربیان پرورشی با عنوان متولیان انقلاب در مدارس طرح ریزی اجرا شد. این طرح به تدریج مسئولان را متوجه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مدارس نمود. تا اینکه در سال 1364 هستههای مشاوره و راهنمایی مجددا در مناطق آموزش و پرورش تاسیس گردید.
زمینههای مختلف در مشاوره تحصیلی
مشاوره تحصیلی در زمینه انتخاب رشته و راهنمایی شغلی
مشاوره تحصیلی در زمینه بررسی افت تحصیلی
مشاوره تحصیلی در زمینه آموزش شیوههای صحیح مطالعه و روشهای بهسازی حافظه
مشاوره تحصیلی در زمینه کاهش اضطراب امتحان
شرایط لازم برای انجام مشاوره تحصیلی همانند سایر مشاورههاست. معمولا در مدارس اتاقی با عنوان اتاق مشاوره وجود دارد. دانش آموزان میتوانند به صورت مستقم یا از طریق صندوق مشاوره با مشاور ارتباط برقرار کنند. پاسخهای خود را نیز میتوانند به طور مستقیم از مشاور دریافت کنند یا به صورت ناشناس در بولتن مشاوره مطالعه کنند.
امتیاز: 0.20
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
نیازانسان به راهنمایی و مشورت با دیگران در تصمیم گیری ، انتخاب و بکار گیری راه حلهای مناسب در زندگی بر کسی پوشیده نیست. خصوصا در سنینی که فرد ناچار به انجام انتخابهای مهمی است مسلما چنین مشاورهها و راهنماییهایی کمک شایان توجهی در اقدامات درست و مناسب او خواهد داشت و از خطا رفتن راهها و تصمیمات انتخابی جلوگیری خواهد نمود. بیشتر عدم موفقیتها ، شکستها و در نیمه راه ماندنها ناشی از عدم اطلاعات کافی در زمینه موضوع و انجام انتخابهای نادرست است. از اینرو چنانچه انجام مشاوره در زمینههای مختلف مثل مشاوره ازدواج ، مشاوره در شرائط بحرانی ، مشاوره شغلی و غیر اهمیت دارد در زمینه تحصیلی نیز حائز اهمیت فراوان است.
مشاوره تحصیلی به دانش آموزان کمک میکند ویژگیها و استعدادهای خود را بهتر بشناسند و به شرائطی و خصوصیاتی که یا توجهی به آنها نداشتهاند و یا میزان توجه به آنها کمر بوده است با دقت بیشتری نگاه کنند. علاوه بر این اطلاعات آنها را در زمینههای مختلف تحصیل بالاتر بوده و در صورت وجود نواقصی در عملکردشان آنها را شناسایی کرده و راه حلهایی برای رفع نواقص ارائه میکند. به این ترتیب دانش آموزان میتوانند عملکرد بهتری نسبت به قبل در زمینه درسی داشته باشند انتخابهای مفیدی انجام دهند و اشکالات احتمالی را رفع نمایند.
امتیاز: 0.20
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
در ابتدا باید بدانیم که چرا برنامه ریزی مهم است ؟ برنامه ریزی یعنی چه ؟ و همچنین بدانیم اهداف برنامه ریزی چیست .
چرا برنامه ریزی مهم است : برنامه ریزی تعیین کننده جهت است : به عنوان مثال در کتاب آلیس در سرزمین عجایب بین آلیس و گربه گفتگوی صورت گرفت : آلیس ، لطفا" بگوئید از چه راهی می توانم از اینجا خارج شوم ؟
گربه : اول باید معلوم کنید که کجا می خواهید بروید ؟ آلیس :جایش مهم نیست . گربه : پس مهم نیست از چه راهی بروید ؟ این گفتگو می تواند مهمترین دلیل برنامه ریزی را خاطر نشان سازد . برنامه ریزی چار چوبی وحدت بخش برای تصمیم گیری بدست می دهد . فقدان یک برنامه وحدت بخش هرج و مرج را به وجود خواهد آورد . برنامه ریزی می تواند فرصت ها و یا خطرات را گوشزد نماید . برنامه ریزی معیارهائی برای عملکرد عرضه می کند .
برنامه ریزی، کوششی است سازمان یافته و آگاهانه برای هماهنگی ، جمع بندی و تلفیق مطلوب و بهینه کلیه امکانات فیزیکی ، مادی و انسانی برای رسیدن به اهداف مورد نظر در مدت زمان مشخص . که این برنامه ریزی خود ویژگی ها ی دارد : هدفمند بودن ، تحلیل کننده ، پیش بینی کننده یا آینده نگری ، ارزیابی کننده ، سیستمی بودن ، مسئول بودن ، نو آوری ، انعطاف پذیری ، هماهنگی ، اداره کننده .
اهداف برنامه ریزی : اهداف برنامه ریزی را می توان به دو دسته ، اهداف کیفی و کمی تقسیم کرد .
اهداف کیفی : هدفهای آرمانی و کلی اند که به سیاست ها و خط مشی های کلان برنامه ریزی دلالت دارند . (ارتقای سطح زندگی در مناطق محروم ، کاهش بیکاری )
اهداف کمی : به اهداف ریز و جزئی برنامه ها و فعالیت های برنامه ریزی و به عبارتی اهداف عملیاتی اشاره دارند . (ایجاد مدارس خود اشتغالی ، ایجاد مدارس آموزش بهداشتی )
امتیاز: 0.80
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
__میکوش به هر ورق که خوانی
تا معنی آن تمام دانی __
هدف از مطالعه، فراگیری و به خاطر سپاری است، نه صرفا گذراندن وقت و مشغول بودن.از این رو نحوه برخورد با کتابها هم به تناسب عمق و محتوا و موضوعش فرق میکند.
برخی از نوسندگان ، کتابها را به سه نوع تقسیم کرده اند.
1- چشیدنی
2-بلعیدنی
3-هضم کردنی
کتابهای چشیدنی را باید نگاهی اجمالی و گذرا کرد و در همین حد فهمید که چیست و درباره چیست.
کتابهای بلعیدنی ، نکات مفید دارد و باید خوانده شود . ولی چندان نیازی به تعقل و تامل ندارد و به صرف خواندن سریع هم مقصود حاصل میشود.مانند کتابهای تاریخی ، رمان و نشریات و...
کتابهای هضم کردنی ، نیاز به دقت و تامل دارد تا مطالبش فهمیده و به خاطر سپرده شود مانند کتابهای علمی و آموزشی.
"نیچه " گفته است:هرکس بخواهد کتابهای مرا بفهمد ، باید مانند "گاو" باشد ( یعنی حالت نشخوار و هضم مطالب ، یادآوری خوانده شده ها و فکر روی آنها ).
برنامه ریزی
تا مطالعه انسان از روی برنامه و هدف مشخص نباشد ، بازدهی لازم و مطلوب را نخواهد داشت . این برنامه ریزی عملی در مورد ( موضوع ، زمان و مکان ) باید انجام شود . وقتها براساس اهمیت موضوع و کتاب ، تنظیم شود، مطالعات اصلی و جنبی مشخص شود ، کتابها از قبل شناسایی شده باشد ، رعایت مکان مناسب برای مطالعه فراموش نشود و در هر مقطع زمانی ، به نتایج و بازدهی مطالعه های انجام شده دقت شود.
"سیر مطالعاتی" نیز در همین راستا مورد توجه قرارگیرد. مطالعات پراکنده و بی نظم و بی برنامه ، فاقد بهره لازم است و مطالعه موضوعی مفیدتر از آن است.
امتیاز: 1.40
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
یکی از کلیدهای طلایی مطالعه موفق و مفید " ایجاد انگیزه " است.
گاهی فرد رغبت و علاقهای به مطالعه از خود نشان نمیدهد. ابتدا باید سبب بی علاقگی را شناخت و انرا برطرف ساخت . "احساس نیاز " ، عامل مهمی در کشاندن افراد به امر مطالعه است. به نحوی باید این احساس را در دل و ذهن زنده کرد . تا انسان ضرورت مطالعه و احتیاج خود به آنرا درک نکند، در پی مطالعه جدی نخواهد نرفت.
طرح چند سوال در مورد موضوع مورد نظر یا تماس با افراد دارای معلومات انسان را به ضعف آگاهی خویش مطلع کرده و شوق مطالعه ایجاد میشود.
استفاده از زمینه ها و علاقه های موجود نیز ، در ایجاد انگیزه در سطح بالاترمطالعه مفید است.
مفیدتر ساختن مطالعه
برای رسیدن به نتیجه مطلوب در مطالعه ( فهمیدن مطلب ، به خاطرسپاری آن و قدرت بیان و بازگو کردن ان برای دیگران ) توجه به چند عامل ضروری است :
1- تمرکز حواس
2- خلاصه نویسی
3- یادداشت برداری
4- طرح سوال ، فکر روی مطلب
5- نکات جانبی مربوط به زمان و مکان و شرایط و اصول مطالعه
مختصر و مفید اینکه : باید ارزش وقتی را که صرف مطالعه میشود دانست و بیشترین بهره را از مطالعه برد.
امتیاز: 0.00
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از
صفحه قبلی
اقدام کنید.
نیاز انسان به راهنمایی و مشورت با دیگران در تصمیم گیری ، انتخاب و بکار گیری راه حلهای مناسب در زندگی بر کسی پوشیده نیست. خصوصا در سنینی که فرد ناچار به انجام انتخابهای مهمی است مسلما چنین مشاورهها و راهنماییهایی کمک شایان توجهی در اقدامات درست و مناسب او خواهد داشت و از خطا رفتن راهها و تصمیمات انتخابی جلوگیری خواهد نمود. بیشتر عدم موفقیتها ، شکستها و در نیمه راه ماندنها ناشی از عدم اطلاعات کافی در زمینه موضوع و انجام انتخابهای نادرست است. از اینرو چنانچه انجام مشاوره در زمینههای مختلف مثل مشاوره ازدواج ، مشاوره در شرایط بحرانی ، مشاوره شغلی و غیره اهمیت دارد در زمینه تحصیلی نیز حائز اهمیت فراوان است.
مشاوره تحصیلی به دانش آموزان کمک میکند ویژگیها و استعدادهای خود را بهتر بشناسند و به شرایطی و خصوصیاتی که یا توجهی به آنها نداشتهاند و یا میزان توجه به آنها کمتر بوده است با دقت بیشتری نگاه کنند. علاوه بر این اطلاعات آنها را در زمینههای مختلف تحصیل بالاتر بوده و در صورت وجود نواقصی در عملکردشان آنها را شناسایی کرده و راه حلهایی برای رفع نواقص ارائه میکند. به این ترتیب دانش آموزان میتوانند عملکرد بهتری نسبت به قبل در زمینه درسی داشته باشند انتخابهای مفیدی انجام دهند و اشکالات احتمالی را رفع نمایند.
مشاوره تحصیلی در مدارس ایران
این نوع از مشاوره اختصاص به دانش آموزان مدارس و دانشجویان دارد. که برای کمک و راهنمایی آنها در زمینه انتخاب رشته تحصیلی در دوره دبیرستان ، انتخاب رشته تحصیلی دانشگاهی ، اطلاع از مقررات و شرایط و قوانین مدرسه یا دانشگاه و یا هر مساله و مشکلی که در محیط تحصیل برای آنها ممکن است پیش باید دارد. رفع این نوع مسائل یا مشکلات به عهده مشاوران تحصیلی است.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی برنامه راهنمایی با توجه به اهداف جدید مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و نتیجه آن سیستم معلم- مشاور بود که هم به تدریس و هم به مشاوره میپرداختند. پس از مدتی برای هدفهای هماهنگ با اهداف انقلاب برنامه راهنمایی و مراکز مشاوره حذف و تحلیل گردید و بجای آن طرح مربیان پرورشی با عنوان متولیان انقلاب در مدارس طرحریزی اجرا شد. این طرح به تدریج مسئولان را متوجه نیاز به مشاوره و راهنمایی در مدارس نمود. تا اینکه در سال 1364 هستههای مشاوره و راهنمایی مجددا در مناطق آموزش و پرورش تاسیس گردید.
زمینههای مختلف در مشاوره تحصیلی
مشاوره تحصیلی در زمینه انتخاب رشته و راهنمایی شغلی
مشاوره تحصیلی در زمینه بررسی افت تحصیلی
مشاوره تحصیلی در زمینه آموزش شیوههای صحیح مطالعه و روشهای بهسازی حافظه
مشاوره تحصیلی در زمینه کاهش اضطراب امتحان
شرایط لازم برای انجام مشاوره تحصیلی همانند سایر مشاورههاست. معمولا در مدارس اتاقی با عنوان اتاق مشاوره وجود دارد. دانش آموزان میتوانند به صورت مستقم یا از طریق صندوق مشاوره با مشاور ارتباط برقرار کنند. پاسخهای خود را نیز میتوانند به طور مستقیم از مشاور دریافت کنند یا به صورت ناشناس در بولتن مشاوره مطالعه کنند.
برنامهریزی تحصیلی
در ابتدا باید بدانیم که چرا برنامهریزی مهم است ؟ برنامهریزی یعنی چه ؟ و همچنین بدانیم اهداف برنامهریزی چیست . چرا برنامهریزی مهم است. برنامهریزی تعیین کننده جهت است. به عنوان مثال در کتاب آلیس در سرزمین عجایب بین آلیس و گربه گفتگوی صورت گرفت : آلیس ، لطفا" بگوئید از چه راهی می توانم از اینجا خارج شوم ؟
گربه: اول باید معلوم کنید که کجا میخواهید بروید ؟ آلیس :جایش مهم نیست . گربه : پس مهم نیست از چه راهی بروید ؟ این گفتگو میتواند مهمترین دلیل برنامهریزی را خاطر نشان سازد . برنامهریزی چار چوبی وحدت بخش برای تصمیم گیری بدست میدهد . فقدان یک برنامه وحدت بخش هرج و مرج را به وجود خواهد آورد . برنامهریزی میتواند فرصتها و یا خطرات را گوشزد نماید. برنامهریزی معیارهایی برای عملکرد عرضه میکند.
برنامهریزی، کوششی است سازمان یافته و آگاهانه برای هماهنگی ، جمع بندی و تلفیق مطلوب و بهینه کلیه امکانات فیزیکی ، مادی و انسانی برای رسیدن به اهداف مورد نظر در مدت زمان مشخص. که این برنامه ریزی خود ویژگیهایی دارد : هدفمند بودن ، تحلیل کننده ، پیش بینی کننده یا آینده نگری ، ارزیابی کننده ، سیستمی بودن ، مسئول بودن ، نو آوری ، انعطاف پذیری ، هماهنگی ، اداره کننده.
تا مطالعه انسان از روی برنامه و هدف مشخص نباشد ، بازدهی لازم و مطلوب را نخواهد داشت . این برنامهریزی عملی در مورد ( موضوع ، زمان و مکان ) باید انجام شود . وقتها براساس اهمیت موضوع و کتاب ، تنظیم شود، مطالعات اصلی و جنبی مشخص شود ، کتابها از قبل شناسایی شده باشد ، رعایت مکان مناسب برای مطالعه فراموش نشود و در هر مقطع زمانی ، به نتایج و بازدهی مطالعه های انجام شده دقت شود. "سیر مطالعاتی" نیز در همین راستا مورد توجه قرارگیرد. مطالعات پراکنده و بینظم و بیبرنامه ، فاقد بهره لازم است و مطالعه موضوعی مفیدتر از آن است.
اهداف برنامهریزی
اهداف کیفی
هدفهای آرمانی و کلیاند که به سیاستها و خط مشیهای کلان برنامهریزی دلالت دارند. (ارتقای سطح زندگی در مناطق محروم ، کاهش بیکاری )
اهداف کمی
به اهدافریز و جزئی برنامهها و فعالیتهای برنامهریزی و به عبارتی اهداف عملیاتی اشاره دارند. (ایجاد مدارس خود اشتغالی ، ایجاد مدارس آموزش بهداشتی)
روشهای مطالعه
میکوش به هر ورق که خوانی
تا معنی آن تمام دانی هدف از مطالعه، فراگیری و به خاطر سپاری است، نه صرفا گذراندن وقت و مشغول بودن. از این رو نحوه برخورد با کتابها هم به تناسب عمق و محتوا و موضوعش فرق میکند.
تقسیم بندی کتابها توسط نویسندگان
چشیدنی
بلعیدنی
هضم کردنی
کتابهای چشیدنی را باید نگاهی اجمالی و گذرا کرد و در همین حد فهمید که چیست و درباره چیست. کتابهای بلعیدنی ، نکات مفید دارد و باید خوانده شود . ولی چندان نیازی به تعقل و تامل ندارد و به صرف خواندن سریع هم مقصود حاصل میشود.مانند کتابهای تاریخی ، رمان و نشریات و... کتابهای هضم کردنی ، نیاز به دقت و تامل دارد تا مطالبش فهمیده و به خاطر سپرده شود مانند کتابهای علمی و آموزشی. نیچه گفته است:هرکس بخواهد کتابهای مرا بفهمد ، باید مانند "گاو" باشد ( یعنی حالت نشخوار و هضم مطالب ، یادآوری خوانده شدهها و فکر روی آنها ).
ایجاد انگیزه برای مطالعه
یکی از کلیدهای طلایی مطالعه موفق و مفید " ایجاد انگیزه " است. گاهی فرد رغبت و علاقهای به مطالعه از خود نشان نمیدهد. ابتدا باید سبب بی علاقگی را شناخت و انرا برطرف ساخت . "احساس نیاز " ، عامل مهمی در کشاندن افراد به امر مطالعه است. به نحوی باید این احساس را در دل و ذهن زنده کرد . تا انسان ضرورت مطالعه و احتیاج خود به آنرا درک نکند، در پی مطالعه جدی نخواهد نرفت. طرح چند سوال در مورد موضوع مورد نظر یا تماس با افراد دارای معلومات انسان را به ضعف آگاهی خویش مطلع کرده و شوق مطالعه ایجاد میشود. استفاده از زمینهها و علاقههای موجود نیز ، در ایجاد انگیزه در سطح بالاتر مطالعه مفید است.
مفیدتر ساختن مطالعه
برای رسیدن به نتیجه مطلوب در مطالعه ( فهمیدن مطلب ، به خاطرسپاری آن و قدرت بیان و بازگو کردن آن برای دیگران ) توجه به چند عامل ضروری است:
تمرکز حواس
خلاصه نویسی
یادداشت برداری
طرح سوال ، فکر روی مطلب
نکات جانبی مربوط به زمان و مکان و شرایط و اصول مطالعه
مختصر و مفید اینکه : باید ارزش وقتی را که صرف مطالعه میشود دانست و بیشترین بهره را از مطالعه برد.
کاربران شرکت کننده در این بحث:
حسین خادم
سمیه فارابی اصل
کیانی
نیر فارابی اصل
امتیاز: 0.00
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران رشد
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!