دید کلی
موضوع
آمار عبارت است از هنر و علم جمع آوری ، تعبیر و تجزیه و تحلیل دادهها و استخراج تعمیمهای منطقی در مورد پدیدههای تحت بررسی و با توجه به مراحل اساسی یک تحقیق علمی ، آشکار است که آمار بطور وسیعی در قلمرو تمام تحقیقات علمی بکار میرود.
نقش آمار در مراحل اساسی پژوهش علمی
در مرحله
جمع آوری اطلاعات ، آمار راهنمای محقق در انتخاب روشها و وسایل مناسب برای جمع آوری دادههای اطلاعاتی است. این راهنمایی ، مشتمل است بر تعیین نوع و میزان دادهها. بطوری که نتیجههای حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها را بتوان با درجه دقت مورد نظر بیان کرد. در زمینههایی از مطالعات که انجام آزمایشها پرخرج است، نوع و مقدار دادههای لازم برای بدست آوردن نتیجههایی که از میزان اعتبار مطلوب برخوردار باشند، باید به دقت از قبل تعیین شود. در زمینههای دیگر نیز ، این امر از لحاظ اعتبار نهایی و موثر بودن نتایج حاصل از تحلیل دادهها ، اهمیت دارد. شاخهای از آمار که با طرح ریزی آزمایشها و گردآوری دادهها سروکار دارد، طرح آزمایش یا
طرح نمونه گیری نامیده میشود.
در مراحل بعد از گردآوری دادهها ، نیاز بیشتری به روشهای آماری وجود دارد. دستهای از این روشها برای خلاصه کردن اطلاعات موجود در دادهها طرح ریزی میشوند تا توجه ما روی ویژگیهای مهم دادهها متمرکز گردد و جزئیات غیر ضروری کنار گذاشته شوند. دسته مهمتری از روشها ، در
تجزیه و تحلیل دادهها ، برای استخراج نکات کلی و استنباطهایی درباره پدیده تحت مطالعه بکار میروند. آن دسته از روشهای آماری که با تلخیص و توصیف ویژگیهای برجسته دادهها سروکار دارند، در مبحث
آمار توصیفی قرار میگیرند. برخلاف گذشته ، امروزه آمار توصیفی فقط قسمت کوچکی از حوزه فعالیتهایی است که تحت پوشش موضوع آمار قرار میگیرند.
در زمان حاضر ، قسمت عمده موضوع آمار عبارت است از کسب اطلاعات با انجام محاسباتی روی دادهها ، و ارزیابی معلومات تازهای که از این اطلاعات بدست میآید. این قسمت از قلمرو آمار را آمار استنباطی و روشهای مربوط به آن را
استنباط آماری مینامند. استفاده از این روشها پایهای برای استدلال بدست میدهد تا بتوانیم واقعیات مشاهده شده را بطور منطقی تعبیر نماییم، تعیین کنیم که این واقعیات تا چه حدی مدل مفروضی را تایید یا آن را نقض میکنند. و پیشنهادهایی برای اصلاح نظریه موجود ، و یا شاهد طرح ریزی تحقیقات دیگری ارائه دهیم.
نقش آمار در تحقیقات اجتماعی- اقتصادی
در بسیاری از قلمروهای
جامعه شناسی ،
اقتصاد ،
علوم سیاسی ، مطالعاتی در زمینههای مربوط به رفاه اقتصادی گروههای قومی گوناگون ، هزینههای مصرف کنندگان در سطوح مختلف درآمد و نظرات گوناگون در هنگام وضع یک قانون ، در زمینههایی نظیر اینها انجام میگیرد. این مطالعات نوعا بر مبنای دادههایی انجام میگیرد که از راه مصاحبه یا تماس با نمونهای از افراد بدست میآید، که این نمونه بوسیله روشهای آماری از کل جامعهای که قلمرو مطالعه را تشکیل میدهد، انتخاب میشوند. سپس این دادهها مورد تجزیه و تحلیل قرار میگیرند و تعبیراتی از موضوع مورد نظر به عمل میآید.
نقش آمار در برنامههای تربیتی و آموزشی
برنامههای تربیتی و آموزشی که برای انواع متقاضیان (از قبیل دانشجویان دانشگاه ، کارگران کارخانه ، گروههای اقلیت ، افراد ناقصالعضو ، کودکان عقب افتاده) در بسیاری از زمینهها طرح میشوند، دائما مورد بررسی ، ارزیابی و اصلاح قرار میگیرند تا سودمندی آنها برای جامعه افزایش یابد. برای کسب اطلاع از کارایی برنامههای مختلف در مقایسه با یکدیگر ، ضرورت دارد که دادههایی درباره موفقیتها یا رشد مهارت افرادی که برنامه در مورد آنها اجرا میگردد، گردآوری شود.
نتیجه گیری
قسمتهای مختلف آمار مباحث کاملا مجزایی نیستند که هر یک از آنها برای استفاده در یکی از مراحل تحقیق در نظر گرفته شده باشند، بلکه مجموعه به هم پیوستهای از فعالیتها را تشکیل میدهند، بطوری که روشهایی که در یک قسمت بکار میروند، ارتباط زیادی با روشهای مورد استفاده در قسمتهای دیگر دارند. برای تصمیم گیری راجع به چگونگی فرآیند و میزان جمع آوری دادهها ، باید درکی از روشهای استنباطی که در نظر داریم بکار ببریم. و نیز توانایی استنباط مطلوب ، داشته باشیم.
از طرف دیگر ، روشهای تجزیه و تحلیل دادهها و استخراج نتایج ، به شدت به فرآیند مولد دادهها بستگی دارند. میتوان گفت که آمار مجموعهای از مفاهیم و روشهاست که در هر زمینه پژوهش ، برای گردآوری و تعبیر اطلاعات مربوط به آن و انجام نتیجه گیریها ، در شرایطی که عدم حتمیت و تغییر وجود دارد، بکار میرود.
مباحث مرتبط با عنوان