در این حالت از نظر مشتریان، آنها فقط با یک سازمان معامله میکنند. درصورتی که در واقع داد و ستد با شبکهای از سازمانها صورت میگیرد و در این وضعیت
سازمانهای مجازی پایدار مطرح میباشد که همکاری بین قسمتهای ثابت را برعهده میگیرند. این نوع سازمانها به سازمانهای مجازی دائمی نیز معروف میباشند. دراین گونه سازمانها، معمولا یک سازمان بصورت هسته مرکزی وجود دارد که قوانین لازم را به منظور همکاری میان قسمتهای دیگر تنظیم و مشخص مینماید. یک نمونه از این سازمانها شامل شبکههایی میباشد که
مفهوم دیگر کلمه virtual به معنای بالقوه موجود است که در واقع در این مفهوم شبکهای پویا وجود دارد که اجزاء آن براساس کار و هدف مشتری در کنار هم قرار میگیرند و در هرلحظه مشتری میتواند به منظور سفارش به آنها دسترسی یابد. در این حالت یک رابطه موقتی با یک رهبری گسترده وجود دارد. اینگونه سازمانها به سازمانهایی مجازی و پویا معروف میباشند. جدول زیر مشخصات دو نوع سازمان مجازی مطرح شده را نشان میدهد.