مقدمه
پرستاری رشتهای است که در کشور ما ناشناخته مانده است و بیشتر افراد با شنیدن نام پرستار تنها تزریقات و کمکهای اولیه در
ذهنشان نقش میبندد.
برخلاف این تصور ناقص، پرستار یک عضو مهم در تیم مراقبت بهداشتی است و نقش ارزنده ای در پذیرش، آماده سازی، مراقبت و حمایتهای روحی، جسمی و اجتماعی بیمار دارد.
تلاش پرستار برای پذیرش واقعیتها و تطبیق با تغییرات بالقوه و پذیرش زندگی جدید و یا تحمل طول دوره درمان وظیفه سنگین و ارزنده پرستار است.
پرستاری علم است چون نیازمند فراگیری علوم مرتبط با این رشته است و
هنر است چون توانایی ارتباط خوب و سنجیده با بیمار و اطرافیانش را میطلبد.
این رشته در مقطع کارشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد ناپیوسته و دکتری با گرایشهای مختلف در کشور دائر است.
اخیرا مرکزی به نام نظام پرستاری مانند سازمان نظام پزشکی تأسیس شده است.
در خصوص این رشته صبر و حوصله و مطالعه دقیق در ابعاد این شغل سنگین را توصیه میکنیم.
طول دوره تحصیل (برای مقطع کارشناسی) حدود 4 سال است.
سطوح رشته
ردیف | نام دانشگاه | کاردانی | کارشناسی | ارشد | دکترا
|
1 | آزاد- آبادان | | * | |
|
2 | آزاد- آباده | | * | |
|
3 | آزاد- استهبان | | * | |
|
4 | آزاد- اهواز | | * | |
|
5 | آزاد- بابل | | * | |
|
6 | آزاد- بجنورد | | * | |
|
7 | آزاد- بناب | | * | |
|
8 | آزاد- بهبها ن | | * | |
|
9 | آزاد- بیرجند | | * | |
|
10 | آزاد- تبریز | | * | |
|
11 | آزاد- تنکابن | | * | |
|
12 | آزاد- تهران | | * | |
|
13 | آزاد- تهران پزشکی | | | * |
|
14 | آزاد- تویسرکان | | * | |
|
15 | آزاد- خرمشهر | | * | |
|
16 | آزاد- خلخال | | * | |
|
17 | آزاد- داراب | | * | |
|
18 | آزاد- دزفول | | * | |
|
19 | آزاد- دهاقان | | * | |
|
20 | آزاد- رشت | | * | |
|
21 | آزاد- زرند | | * | |
|
22 | آزاد- ساری | | * | |
|
23 | آزاد- ساوه | | * | |
|
24 | آزاد- سبزوار | | * | |
|
25 | آزاد- سمنان | | * | |
|
26 | آزاد- سنندج | | * | |
|
27 | آزاد- سیرجان | | * | |
|
28 | آزاد- شاهرود | | * | |
|
29 | آزاد- شهر بابک | | * | |
|
30 | آزاد- شهرکرد | | * | |
|
31 | آزاد- شیروان | | * | |
|
32 | آزاد- علی آباد کتول | | * | |
|
33 | آزاد- فردوس | | * | |
|
34 | آزاد- فلاورجان | | * | |
|
35 | آزاد- فیروزآباد | | * | |
|
36 | آزاد- قم | | * | |
|
37 | آزاد- قوچان | | * | |
|
38 | آزاد- گچساران | | * | |
|
39 | آزاد- گرگان | | * | |
|
40 | آزاد- گناباد | | * | |
|
41 | آزاد- لارستان | | * | |
|
42 | آزاد- لاهیجان | | * | |
|
43 | آزاد- مرند | | * | |
|
44 | آزاد- مسجد سلیمان | | * | |
|
45 | آزاد- مشهد | | * | |
|
46 | آزاد- مهاباد | | * | |
|
47 | آزاد- نجف آباد | | * | |
|
48 | آزاد- نراق | | * | |
|
49 | آزاد- نوشهر و چالوس | | * | |
|
50 | آزاد- ورامین پیشوا | | * | |
|
51 | آزاد- کازرون | | * | |
|
52 | آزاد- کاشمر | | * | |
|
53 | آزاد- کرج | | * | |
|
54 | آزاد- کرمان | | * | |
|
55 | آزاد- یاسوج | | * | |
|
56 | آزاد- یزد | | * | |
|
57 | آزاد-آستارا | | * | |
|
58 | آزاد-ابهر | | * | |
|
59 | آزاد-اراک | | * | |
|
60 | آزاد-اردبیل | | * | |
|
61 | آزاد-اردستان | | * | |
|
62 | آزاد-ارومیه | | * | |
|
63 | آزاد-اقلید | | * | |
|
64 | آزاد-بروجرد | | * | |
|
65 | آزاد-بندر عباس | | * | |
|
66 | آزاد-جهرم | | * | |
|
67 | آزاد-خوراسگان | | * | |
|
68 | آزاد-خوی | | * | |
|
69 | آزاد-زاهدان | | * | |
|
70 | آزاد-مراغه | | * | |
|
71 | آزاد-نایین | | * | |
|
72 | آزاد-نیشابور | | * | |
|
73 | آزاد-همدان | | * | | |
درسهای رشته
ردیف | نام درس | ردیف | نام درس
|
1 | آمار حیاتی مقدماتی (نظری، عملی) | 2 | اصول اپیدمیولوژی و مبارزه با بیماریها (نظری)
|
3 | اصول مدیریت خدمات پرستاری (نظری) | 4 | اصول و روش آموزش به بیمار (نظری)
|
5 | اصول و فنون و کاربرد احکام اسلامی در پرستاری | 6 | انگلشناسی (نظری، عملی)
|
7 | ایمونولوژی | 8 | بررسی وضعیت سلامت (نظری)
|
9 | بهداشت روانی، بیماریها و پرستاریهای مربوط 2 | 10 | بیماریهای داخلی و جراحی
|
11 | بیوشیمی | 12 | پرستاری بهداشت جامعه 1و 2 و 3 (نظری)
|
13 | پرستاری در فوریتها | 14 | تاریخ و تحولات و اخلاق پرستاری (نظری)
|
15 | تشریح (نظری، عملی) | 16 | تغذیه و تغذیهدرمانی (نظری)
|
17 | داروشناسی | 18 | روانشناسی اجتماعی
|
19 | زبان تخصصی | 20 | فیزیولوژی
|
21 | میکروبشناسی | 22 | کارآموزی
|
23 | کارآموزی در عرصه | 24 | کودکان و پرستاری مربوط 1 (کودک سالم) (نظری)
|
25 | کودکان و پرستاری مربوط 2 (کودک بیمار) (نظری) | | |
صنعت و بازارکار
بهطور کلی فارغالتحصیلان این رشته در مقطع کارشناسی بهعنوان پرستار در کلیه بخشهای بیمارستانها و درمانگاهها (بهطور مثال در بخش
تنظیم خانواده و بهداشت مادر و کودک) و مربی دروس علمی پرستاران، مربی بهداشت مدارس و تدریس کودکیاری و
زیست شناسی در مدارس انجام وظیفه میکنند. فارغالتحصیلان مقطع کارشناس ارشد میتوانند بهعنوان مدرس نظری در دانشکدهها و مربی آموزشی در بیمارستانها مشغول بکار شوند. لازم به ذکر است در صورتی که فارغالتحصیلان گرایشهای مختلف مایل بهکار درآن قسمت نباشند، میتوانند در بیمارستان، کاربالینی(کار با بیمار) انجام دهند .