منو
 کاربر Online
400 کاربر online
 : رسانه‌های صوتی و تصویری
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline سمیرا_عقیلی 1 ستاره ها ارسال ها: 5   در :  شنبه 13 اسفند 1384 [06:01 ]
  فوق ستاره های کلاسیک (همفری بوگارت)
 

تاریخ تولد: 23 ژانویه 1899
محل تولد: نیویورک
تاریخ فوت: 1957
سن در زمان فوت: 58 سال

همفری دی فارست بوگارت متولد نیویورک، بعد از پایان جنگ جهانی اول به نیروی دریایی آمریکا پیوست و بعد از جنگ به کار در مشاغل پشت صحنه پرداخت. در تئاتر نقشهایی را ایفا کرد. آنگاه به سینما راه یافت و در فیلمهای حادثه ای نقشهایی را ایفا کرد.
فیلمهایی مثل: یک شیطان با زنان ( 1930) اثر اروینگ کامینگر و زنان تمام ملل ( 1931) اثر رائول والش.
بوگارت در 1939 به ایفای نقش در قالب گنگسترها پرداخت که می توان به " فرشتگان آلوده صورت " (1938) اثر مایکل کورتیز و "دهه بیست پر جنب و جوش" ساخته رالول والش اشاره کرد .
که این نقشها به بوگارت شکل و شمایلی نمادین در عالم سینما داد.

بوگارت پس از ایفای نقش در ژانرهای ملودرام و حادثه ای و جنایی، با بازی در فیلمهای " های سی یرا " ( 1941 اثر والش ) و " شاهین مالت " ( 1941 ساخته جان هیوستون ) با تواناییهای خود پرده سینماها را تسخیر کرد.
آنچنان که در شاهین مالت تجسم بخش انسان مدرن شد .

بوگارت با شروع جنگ دوم جهانی ایفاگر نقش آدمهایی شد که با انزوای خود ضامن آزادی دیگران می شود .
مثل فیلمهای " ر تمام طول شب " ساخته شده به سال 1943 و " ازابلانکا " اثر به یاد ماندنی مایکل کورتیز که در سال 1943 ساخته شد و همین طور " داشتن و نداشتن " ساخته هوارد هاکز در سال 1943 .
وجود بوگارت در این فیلمها به مثابه انسانی با اصول اخلاقی و هاله ای رومانتیک و توام با شک و بدبینی و بی طرفی دیده می شد.


بوگارت با بازی در فیلمهای
خواب بزرگ ( 1946 ساخته هاکز ) –کی لارگو و گنجهای سیه را مادره( 1948 اثر جان هیوستون ) به گونه متفاوت تری با نقشهای خود برخورد می کند که توام با تصاویری هنرمندانه و بکر و غنا یافته از خویشتن خود است.
و در فیلمهای : توکیو جو ( 1949 اثر استیوارت هایسلر ) – شیروکو ( 1951 ساخته کرتیس برنهارت ) – به هر دری بزن ( 1949 اثر نیکلاس ری ) – و مجری قانون ( 1951 ساخته بریتاین وینداست ) شخصیت درونی خود را با نوعی اخلاق درونی ارائه می دهد.


بوگارت در فیلمهای دهه 50 مثل : در مکانی خلوت ( 1950 اثر نیکلاس ری ) – ملکه افریقا ( 1952 ساخته هیوستن ) – شورش در کشتی کین ( 1954 اثر ادوارد دیمیتریک ) و سابرینا ( 1954اثر بیلی وایلدر) شخصیتهای متنوعی را ارائه می دهد . شخصیتهایی ارام که هم در تضاد با نقشهای قبلی اوست و هم خاستگاه منطقی او برای جاودانه شدن در سینما.

بوگارت شاهین سینماست و به طرز زنده و فعالی، سایه بالهای گشوده اش در عالم سینما هنوز هم یاد آور حیران کردن تماشاچی نسبت به خود است و تا سینما هست به او خیره می مانند و با او سینما را جذاب و دوست داشتنی می یابند.


بوگارت ، تقریبا مثل " مریلین مونرو" و " جیمز دین" حالت تقدس پیدا کرده . شخصیت سینمایی او آدمی بود خشن ، محکم و باصلابت. از آن قبیل آدم هایی که وقتی اوضاع خراب است ، پیدایشان می شود ، ولی در اوضاع و احوال مساعد هم آماده اند که کارها را شرافتمندانه سر و صورت بدهند . با این خصوصیات طبعا وی طبیعی ترین انتخاب برای نقش فیلیپ مارلو در " خواب بزرگ" و نقش سام اسپید در " شاهین مالت" بود . نقش او در " کازابلانکا" یعنی" ریک" نیز همین شخصیت را نشان می داد: آدمی سخت و خشن ، بدبین و عمل گرا .
تیپ بوگارت مطلوب و محبوب اغلب اشخاصی است که به طور حرفه ای یا آماتور نقش اشخاصی مشهور را بازی می کنند ، با آن بارانی معروف نسبتا کهنه و سیگاری لای دندان .
بوگارت چهار بار ازدواج کرد و ازاین میان ازدواج آخری با " لورن باکال"((Lauren Bacall که با او " داشتن و نداشتن" ، " خواب بزرگ" و " کی لارگو" را بازی کرد ، از همه خوش عاقبت تر بود . این دوران خوش مشترک با باکال مقارن بود با موفقیت های دیگر سینمایی او از جمله بردن اسکار به خاطر بازی در " قایق آفریکن کوئین" .
اما سرطان در 1957 رشته عمر او را کوتاه کرد که شاید سیگار و مشروب در آن نقش موثری داشته باشد .


فیلم نگاری :

برادوی این گونه است ( 1930) – یک شیطان با زنان ( 1930) – زنان تمام ملل ( 1931) - جنگل اسفالت ( 1936) – بن بست ( 1937) – فرشتگان آلوده صورت ( 1938) – دهه 20 پرجنب و جوش ( 1939) – شاهین مالت ( 1941 ) – در تمام طول شب ( 1943) – کازابلانکا (1943) – داشتن و نداشتن ( 1943) – خواب بزرگ ( 1946) –گذرگاه تاریک ( 1947) – کی لارگو ( 1948) – گنجهای سیه را مادره ( 1948) – به هر دری بزن ( 1949) – توکیو جو ( 1949) – در مکانی خلوت ( 1950) –شیروکو ( 1951) – سابرینا ( 1954) – کنتس پابرهنه(1954)

  امتیاز: 0.00