منو
 کاربر Online
1040 کاربر online
 : تاریخ
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline لیلا مهرمحمدی 3 ستاره ها ارسال ها: 411   در :  سه شنبه 18 بهمن 1384 [11:04 ]
  نخستین جواز طبابت
 

در دوره قاجار برای تحصیل طب مکتب خاصی وجود نداشت و شاگردان پس از تحصیل مقدمات اولیه و خواندن صرف و نحو و تحصیل حکمت الهی در مطب پزشکان معروف به فراگرفتن حکمت طبیعی می‌پرداختند.
در روستاها و ایلات و عشایر طب سنتی رواج داشت و پیرزنان کارآمد پزشک، دامپزشک و ماما بودند و گاهی بعضی جراحی‌ها توسط دلاک‌ها انجام می‌شد. یکی از شیوه‌های درمان رایج آن زمان استفاده از شیر حیوانات در درمان بیماری‌ها بود.

داغ کردن، فتیله‌گذاری، خال‌کوبی و خون‌گیری از رگ‌های مختلف شیوه رایج طبابت آن دروان بود.

ناصرالدین شاه برای اینکه تحولی در شیوه طبابت و تحصیل طب ایجاد شود از دکتر کروکه طبیب مخصوص خود می‌خواهد که عده‌ای را نزد خود پذیرفته و به آنها طب جدید تعلیم بدهد.

پرداختن حق‌القدم به طبیب اصلا مرسوم نبود. طبیب می‌آمد و اگر بیمار می‌مرد که خود طبیب خجالت می‌کشید و چیزی مطالبه نمی‌کرد و می‌رفت.redface اگر بیمار شفا می‌یافت آن وقت بر حسب زیادی یا کمی زحمتی که پزشک در رفت‌وآمد متحمل شده بود حق‌العلاجی برای او می‌فرستادند. طبیب در مطب خود حق‌المعاینه معینی نداشت. مریض‌ها 5 شاهی و گاهی 10 شاهی لای نسخه می‌گذاشتند و تقدیم می‌کردندmrgreen. حکیم‌باشی‌ها از فقرا چیزی مطالبه نمی‌کردند. مطب نشستن به عنوان درآمد نبود. بلکه به منزله ذکات وجوهی بود که از اعیان به عنوان حق العلاج می‌گرفتند.»

قبل از دارالفنون طب سنتی بر طب نوین غالب بود ولی بعد از تاسیس دارالفنون به مرور غلبه طب نوین بر طب سنتی انجام شد.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline محمد رضا قدوسی 3 ستاره ها ارسال ها: 916   در :  دوشنبه 24 بهمن 1384 [10:51 ]
  چه پزشكان خوبي !!!
 

واقعا جاي تأمل دارد ،
اگر براستي وضع پزشكي ما ، و برخوردشان با مريضان چنين بود ،
دنياي ما چه شكلي بود ؟

واقعا اين وضع موجود كه
برخي پزشكان ، كه گاهي هم خود را خيلي مذهبي مي دانند ،
اصلا به هيچ بيمه و ... كار ندارند و
تا پول خودش را نقدي نگيرد ،
كار انجام نمي دهد ،

چرا اين طوري است ؟؟؟

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline آآوا رسا 3 ستاره ها ارسال ها: 143   در :  شنبه 29 بهمن 1384 [00:43 ]
  پزشکی در ایران از دید یک پزشک غیر ایرانی
 

برای اطلاع بیشتر در مورد چند و چون طبابت ،
نگاهی به این کتاب بی ثمر نیست...

نویسنده این کتاب بعد از دکتر کروکه و قبل از دکتر طولوزان به ایران آمده و پزشک ناصرالدین شاه بوده است.

معرفی کتاب


سفرنامه پولاک ( ایران و ایرانیان ) ، یاکوب ادوارد پولاک ، ترجمه ی کیکاووس جهانداری ،‌خوارزمی ،‌1361

این سفر نامه از آن سفرنامه هایی است که اگر اهل تاریخ هم نباشید باز هم در یک شب قادرید آن را تمام کنید.

این اثر که نوشته پزشک آلمانی ناصر الدین شاه است به مسائل مختلفی می پردازد.

از جمله ی آنها باید به چگونگی راهای ایران اشاره کرد که البته تقریبا تمام سفرنامه نویسان تا حدی به آن پرداخته اند.

پولاک به موضوع جمعیت ایران و ترکیب آن در دوره ی ناصری می پردازد و از شهر های ایران و شکل خانه سازی در آنها صحبت می کند.
وی همچنین باغهای ایرانی را مد نظر دارد.

ازمسائل جالبی که وی به آنها می پردازد آشپزی در آن دوره است.

پوشش مردم ، شکار ، شیوه ی تعلیم و تربیت و مسائل سیاسی از دیگر مباحث وی است.

پولاک همچنین به کشاورزی و دامداری ایران توجه زیادی داشته است. وی انواع مالکیت ارضی را در ایران بر شمرده و انواع محصولات کشاورزی و دامداری را با توجه به منطقه و شرایط آب و هوایی آنها شرح می دهد.

نویسنده چون داروساز بوده است به تفصیل از گیاهان دارویی ایران و بیماریهایی که در مناطق مختلف دیده بوده است صحبت می کند وبه مقایسه ی انها با گیاهان و امراضی که در اروپا دیده است می پردازد.

وی با بررسی اوضاع تجاری ایران در دوره ناصری ، علت رکود اقتصادی ایران را با دیدگاههای خود بیان میکند.

این سفر نامه از دید برخی مورخین از آنجایی که جزء سفرنامه های مسافرین خارجی قرار می گیرد ، مطالعه دقیقی بر اوضاع آن روز ایران البته از دیدگاه نویسنده است.


  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline محمد رضا قدوسی 3 ستاره ها ارسال ها: 916   در :  شنبه 29 بهمن 1384 [17:00 ]
  به نظر شما ؟؟؟
 

میشه از نظر نویسنده ، علت رکود اقتصادی ایران را در آن زمان بیان کنید !

به نظرم موضوع جالبی است redfacerolleyes

  امتیاز: 0.00