منو
 صفحه های تصادفی
تنظیم سنتز و عمل پروتئین ها در باکتریها
طول پیوند
رویکرد سیستمی آموزش و پرورش
حمله دروغی و دریبل در فوتبال
سطوح تماس
دینامیک
دلالت
اختلال شخصیت وسواسی - جبری
زندگی زیگموند فروید
نیابت و اجتهاد
 کاربر Online
945 کاربر online
 : ادبی
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline سمیه یاری 3 ستاره ها ارسال ها: 237   در :  دوشنبه 28 آذر 1384 [08:29 ]
  رمان زنان . رمان مردان
 

داستان زنان ایرانی پرفروش‎تر از مردان
هموطن

دردهه گذشته داستان‎هایی که به وسیله زنان نوشته شده‎اند، فهرست پرفروش‎ترین داستان‎های ایرانی را به خود اختصاص داده‎اند و این رشد و پیشرفت بی سابقه‎ای است که درپی تحولات اجتماعی ایران در سالهای اخیر، سرعت گرفته است.
نیویورک تایمز در مقاله‎ای به نقدی بر فضای داستان نویسی ایران پرداخته است. در این مقاله نویسنده می‎کوشد شرایط نویسندگی زنان و مردان نویسنده را پس از انقلاب تشریح کرده و در مقام مقایسه میان موفقیت‎های شیوه‎های نگارشی زنان در شرایط اخیر برآید.
به گفته حسن میرعابدینی پژوهشگر ادبیات ایران، تعداد زنان ایرانی که تاکنون دست به انتشار و چاپ داستان زده اند، به چیزی حدود 370 نفر می‎رسد و این 13 برابر تعداد آنها در دهه گذشته و مساوی با تعداد مردان نویسنده در حال حاضر است. اما کتاب‎های زنان تاکنون بسیار پرفروش تر ازآثار مردان بوده است. برخی از منتقدان علت این امر را ساده نویسی در آثار زنان و استفاده از روشی می‎دانند که خواننده را مستقیما مخاطب قرار می‎دهد. همچنین اغلب به کاوش در موضوعاتی همانند روابط رمانتیک با جنس مخالف می‎پردازند که گاه جنبه تابو داشته‎اند.
درنتیجه در شرایطی که میانگین تیراژ کتاب داستان در ایران حدود 5 هزار نسخه است، کتاب‎های تالیف شده توسط زنان گاه به تیراژی در حدود 100 هزار نسخه می‎رسد.
درعین حال زنان داستان نویس ایرانی در مقایسه با مردان داستان نویس ،‌دچار محدودیت‎های اجتماعی و سنتی بیشتری هستند و اساسا سنت‎های اجتماعی این موضوع را که زنان به بیان احساسات و تمایلات فردی و درونی خود بپردازند، چندان تایید نمی کند.
طی سالهای 1930 تا دهه 1960 میلادی تنها درحدود دوازده داستان نویس زن در ایران فعالیت داشتند که بسیاری از آنان نیز از نام مستعار استفاده می‎کردند. زنان نویسنده در این دوران تمام تلاش و قوای خود را بر مسائل و حقوق بنیادین اجتماعی همانند حق رای در انتخابات متمرکز می‎کردند.
از حدود سالهای 1970 با افرایش شمار زنان فارغ التحصیل از دانشگاه و برخورداری از استقلال مالی، زنان بیش از پیش به کار در خارج از خانه روی آوردند.
سالهای 1979 نوعی نقطه چرخش در وضعیت برخی زنان غرب گرا بود که سبب شد تعداد بیشتری از آنان به قعالیت‎های غیر دولتی نظیر تدریس خصوصی و خود اشتغالی و ترجمه یا نگارش روی آوردند.
از دیگرسو، زنانی که گرایشات سنتی تری داشتند یا بنابه محدودیت‎های خانوادگی قادر به فعالیت در خارح از خانه نبودند، با انگیزه مسئولیت اجتماعی در فضای جدید و عمدتا مذهبی پس از انقلاب، ترغیب به فعالیت‎های اجتماعی در بیرون از خانه شدند.
با وقوع جنگ ایران و عراق و غیبت مردان از خانواده به دلیل حضور در جبهه‎های جنگ، تمایل زنان به کنترل امور زندگی خود افزایش یافت.
اولین رمان‎های پرفروش زنان در این دوران، کتاب «بامداد خمار» نوشته «فتانه حاج سید جوادی» است که در سال 1998 منتشر شد. حوادث این داستان، مربوط به سالهای 1940 میلادی و حکایت زندگی یک زن ایرانی است که به دلیل ازداواج با یک نجار، درمخالفت با خانواده اشرافی خود قرار می‎گیرد، اما پس از ازدواج به دلیل خشونت مرد، از او جدا می‎شود - اقدامی که در آن دوران، عملی غیرمرسوم و رادیکال تلقی می‎شد- و سپس با شخص دیگری ازدواج می‎کند.
از دیگر آثار پرفروش ایران در سالهای اخیر، کتاب «عادت می‎کنیم» نوشته «زویا پیرزاد» است. این کتاب نیز شرح حال آرزو، زنی مطلقه و 41 ساله است که درصدد اداره یک بنگاه معاملات املاک است که قبلا به پدرش تعلق داشت در حالی که چنین شغلی در ایران صرفا در انحصار مردان است. در فضای خارج از این موسسه معاملاتی، آرزو در پی تامین خواست‎های دخترش از یک سو و مادرش از دیگر سوست و این هر 2 افرادی سطحی و بی مایه‎اند که خرید و سرگرمی تنها اشتغال ذهنی آنان است. تنها شخصی که آرزو با او احساس راحتی می‎کند، شیرین دوست و همکارش در دفتر معاملات املاک است.
هردو زن، افرادی مستقل و در برابر مردان بسیار محتاط هستند، اما سرانجام آرزو در زیر نگاه‎های مراقب مادر، دختر و حتی شیرین، به دام عشق یکی از مراجعه کنندگان و متقاصیان مسکن در دفتر معاملات املاک گرفتار می‎شود.
آرزو در واقع نمونه‎ای از یک زن میانه سال ایرانی است که در میان فشار سنت و مدرنیته گرفتار شده است.
زنانی که این داستان‎ها را نگاشته‎اند باید بر دو گروه خرده گیر و عیب جو فائق آیند، نخست جامعه‌ و سپس خانواده‎های خود.





  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline سمیه یاری 3 ستاره ها ارسال ها: 237   در :  سه شنبه 29 آذر 1384 [06:15 ]
  > رمان زنان . رمان مردان
 

نظر شما چیه ؟ این دو کتاب رو خوندید ؟
به نظر شما علت پرفروش بودن این کتابها چیه ؟

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline حمیده کاشیان 3 ستاره ها ارسال ها: 195   در :  سه شنبه 29 آذر 1384 [16:35 ]
  > رمان زنان . رمان مردان
 

با سلام

من کتاب بامداد خمار را خوانده ام .

یکی دو سال بعد یک کتاب در جواب این کتاب نوشته شد فکر می کنم با نام شب سراب ( نام کتاب را مطمئن نیستم ) .

علاوه بر متن کتاب که جواب های رحیم ( شخصیت منفی داستان ) به محبوبه بود در مقدمه نیز اشکالات اساسی به ساختار

داستان و .... گرفته بود که بعضا درست هم بود

نظر خود من درباره این کتاب این است که از لحاظ داستان و ادبیات قابل مقایسه با نویسندگانی چون سیمین دانشور و . .

نیست ولی از لحاظ اشاره به بخش هایی از تاریخ و رسوم گذشته قابل تامل است.

ولی متاسفانه "عادت می کنیم " را نخوانده ام


  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline سمیه یاری 3 ستاره ها ارسال ها: 237   در :  سه شنبه 29 آذر 1384 [18:02 ]
  > رمان زنان . رمان مردان
 

با سلام . من هردو کتاب رو خوندم . ( بامداد خمار و عادت می کنیم )
وای شب سراب رو نخوندم . در مورد ساختار داستان حق با شماست اشکالات نسبتا زیادی داره ولی خب داستانش جالبه .
من وقتی این کتاب رو خوندم خیلی از پرفروش بودنش تعجب نکردم ولی وقتی کتاب عادت می کنیم رو خوندم یه کم شوکه ( نه به اون شدت ) شدم . چرا که داستانش با اینکه بدک نبود ولی چندان حرفی برای گفتن نداشت .
زندگی روزمره و خیلی معمولی یکسری آدم بود که اکثرا خانم بودند .
این کتاب تو یک سال به چاپ دهم رسیده .
البته من فکر می کنم علت فروش زیاد کتاب به خاطر کتاب قبلی این نویسنده است .



  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline علی امامی 3 ستاره ها ارسال ها: 134   در :  چهارشنبه 30 آذر 1384 [08:02 ]
  > رمان زنان . رمان مردان
 

سلام
این که در این کتاب ها برای تقریبا اولین بار مشکلات فرهنگی جامعه ی زنان از زبان خود آنان مطرح شد
فکر میکنم نقطه ی شروع خوبی بود وعلت فروش بالا هم به همین دلیل بود.
منظورم از مشکلات فرهنگی مشکلاتی است که فرهنگ برای قشر زن در جامعه ی در حال گذار به مدرنیته پدید
می آورد.

  امتیاز: 0.00