منو
 صفحه های تصادفی
رادار
مهبانگ
پرنده آواز خوان
شفیق بلخی
انرژی همبستگی هسته
علما جانشین پیامبران
امام هادی علیه السلام و نجات جان یونس نقاش
کتابهای شیمی صنعتی
نامه عمر بن سعد به ابن زیاد
آلدئید
 کاربر Online
298 کاربر online
 : نجوم
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline مجید آقاپور 4 ستاره ها ارسال ها: 1637   در :  پنج شنبه 03 آذر 1384 [11:24 ]
  بحث هفتگی نجوم: نجوم اسلامی
 

  • تاریخچه نجوم اسلامی؟
  • دانشمندان نجوم
  • نقش تمدن اسلامی در پیشرفت علم نجوم
  • ابزار و اختراعات
  • مراکز رصد نجومی (رصد خانه‌ها)
  • و ... .

img/daneshnameh_up/6/60//Toosi_khajeh.jpg


از کاربران محترم دعوت می‌شود با شرکت در مباحث هقتگی ، مطالب خود را جهت استفاده سایر کاربران ارائه و در تکمیل بحثها یاری فرمائید.


  امتیاز: 2.20     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline مجید آقاپور 4 ستاره ها ارسال ها: 1637   در :  پنج شنبه 10 آذر 1384 [16:09 ]
  > بحث هفتگی نجوم: نجوم اسلامی
 


یکی از مباحث حایز اهمیت در دانشهای اسلامی ، دانش نجوم اسلامی است چرا که اهم مسایل عبادی به این دانش وابسته است . نخستین علومی که ساکنان بلاد اسلامی به آنها توجه کردند ، علوم عملی و بخصوص طب و کیمیا و نجوم بود، که احکام علوم را بر دیگر علوم ترجیح می دادند.

تصویر

علم نجوم در ایران مانند دیگر نقاط جهان سابقه طولانی دارد. در واقع از آن جا که ابزار کار آن آسمانی پاک و دو چشم سالم خداداد است، از اولین علومی است که توسط انسان مورد توجه قرار گرفته است.
ستاره شناسان ایرانی عمده ستاره شناسان اسلامی را تشکیل می دهند. پس از دوران خلافت مامون که دارالترجمه مشهور خود را برای ترجمه آثار علمی ملل مختلف بنیان نهاد، پیشرفت نجوم بمانند علوم دیگر سرعت زیادی گرفت.

اولین محاسبات دقیق قطر زمین در همین زمان و توسط برادران بنوشاکر انجام گرفت. یکی از دلایل توجه ویژه به نجوم در دوران اسلامی تعیین تقویم و اوقات شرعی است که مستلزم مشاهدات و محاسبات دقیق نجومی است. "هندسه کروی" که توسط ابوالوفای بوزجانی معرفی شد این محاسبات را بطور عمده تسهیل کرد.

بطور سنتی در دربار شاهان و امرای ایرانی همیشه شاعران و منجمان سلطنتی وجود داشتند و این امر به رونق پیشه منجمی می افزود. البته از مشورت منجمان برای تعیین زمانهای سعد و نحس استفاده می شد؛ ولی خود این امر مستلزم سالهای متمادی تحصیل و مطالعه بوده است. زیج‌های بسیاری در دوران اسلامی نوشته شده‌اند که آخرین آن‌ها در قرن 18 میلادی و در هند تهیه شده است.



  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   ناشناس   در :  دوشنبه 14 آذر 1384 [06:37 ]
  > بحث هفتگی نجوم: نجوم اسلامی
 

من از مباححث نجوم اسلامی بیشتر به رویت هلال علاقه دارم . شاید چون کاربرد دیگر مسایل را به خوبی نمیدانم.
http//:www.kamaneasemani.com
با تشکر از طرح بحث

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline مجید آقاپور 4 ستاره ها ارسال ها: 1637   در :  دوشنبه 14 آذر 1384 [16:34 ]
  > بحث هفتگی نجوم: نجوم اسلامی
 


بر هر کس که حتی اندکی به مسائل دینی اسلامی توجه کرده باشد، این مطلب پوشیده نیست که میان بعضی از احکام عبادتی شریعت اسلامی با برخی از نمودها ی آسمانی ارتباطی واضح و آشکار وجود دارد. اوقات نمازهای پنجگانه روزانه ، از یک شهر به شهر دیگر و از یک روز به روز دیگر ، تفاوت پیدا می‌کند. و محاسبه آن مستلزم شناختن عرض جغرافیایی مکان و حرکت خورشید در دایرة البروج و شفق و فلق است و از شرایط نماز گزاردن رو به قبله ایستادن است.

دانستن جهت قبله خود مبتنی بر حل مسئله ای از مسائل علم نجوم است و به مثلثات کروی مربوط می شود. و اینکه نماز کسوف و خسوف واجب است، خود مستلزم آن است که پیش از وقت آمادگی برای شناختن زمان این دو حادثه آسمانی را داشته باشند، که جز از راه شناختن حرکات خورشید و ماه و استفاده از زیجهای صحیح میسر نمی‌شود.

روزه گرفتن و روزه گشودن در ماه رمضان مسلمانان را به محاسبات فلکی بر می انگیزد. ابتدا و انتهای روزه با رویت هلال است، نه از روی گاهشماری عرفی و ... . خلاصه آنکه ، ارتباط بعضی از احکام شریعت اسلامی با مسائل نجومی ، سبب زیاد شدن توجه مسامانان به شناسایی امور آسمانی و ستارگان شد و علمای دینی را بر آن داشت که سودمندی این علم را مورد ستایش قرار دهند.


  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline نیر فارابی اصل 3 ستاره ها ارسال ها: 630   در :  سه شنبه 22 آذر 1384 [11:57 ]
  > بحث هفتگی نجوم: نجوم اسلامی
 

با سلام

مناظر زیبا در عالم هستی فراوان است، اما هیچ منظره ای مانند آسمان ،جذاب و دلپذیر نیست.

قرآن کریم که نقش بسیار موثری در تربیت غرایز و تمایلات فطری بشر دارد ، در میان زیباییهای بسیاری که در عالم آفرینش موجود است،به موضوع "زیبایی آسمانها " تاکید فراوان دارد و در آیات خود از زیبایی کاخ پرشکوه آسمان سخن میگوید:

1- "و زیناها للناظرین" ما آسمانها را برای بینندگان زینت دادیم.

2- "و زینا السماء الدنیا بمصابیح" ما آسمان نزدیک را به وجود نورافکن هایی آراستیم.

3- " و لقد زینا السماء الدنیا ممصابیح" ما آسمان نزدیک را به وسیله چراغهایی تزیین کردیم.
4- " انا زینا السما الدنیا بزینه الکواکب " ما آسمان نزدیک را به زیور ستارگان آرایش دادیم.razz

منظور قرآن مجید از این تذکرات این است که توجه مردم را به شگفتیهای این کاخ با عظمت جلب کند و افکار آنان را برای درک اسرار فضا و ستارگانی که در این اقیانوس پهناور شناور می باشند به کار بیندازد.surprised

  امتیاز: 0.00