منو
 کاربر Online
1228 کاربر online
 : رسانه‌های صوتی و تصویری
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline مهناز نظری 3 ستاره ها ارسال ها: 235   در :  سه شنبه 01 آذر 1384 [20:42 ]
  معرفی فیلم (همشهری کین )
 

Citizen Kane

همشهری کین ( 1941 )

« این فیلم حیثیت زیادی برای سینمای آمریکا کسب کرد »

« فرانسوا تروفو »


کارگردان : ارسن ولز.
فیلم نامه نویسان : هرمان .ج. منکیه ویچ ، ارسن ولز.
مدیر فیلم برداری : گرگ تولند.
تدوینگر : رابرت وایز.
آهنگ ساز : برنارد هرمن.
کارگردان هنری : وان نست پولگلس.
طراح لباس : ادوارد استیونسون.
چهره پردازان : مل برنز ، لاین بریتون ، موریس سیدرمن.
تهیه کنندگان : ارسن ولز ، ریچارد بر ، جورج شافر.
بازیگران : ارسن ولز ، جوزف کاتن ، دوروتی کامینگور ، اگنس مورهد ، ری کالینز ...


خلاصه داستان فیلم

همشهری کین با یک علامت ممنوع بر روی زنجیری که با آن در یک عمارت بزرگ ( زانادو ) را بسته اند شروع می شود ، سپس با تمهیدات بصری زیبایی وارد یک اتاق می شویم ، چالز فاستر کین را می یابیم که روی تخت خوابیده و آخرین لحظه های عمر خود را می گذراند، گوی کوچک بلورینی به دست دارد و در حالی که زیر لب کلمه « رزباد » را زمزمه می کند می میرد، کلمه ای که کلید اصلی ادامه فیلم است و تا آخرین قاب تصویر طنین انداز است. مرگ کین به شعاری که به شکل اریب بر پرده افکنده شده برش می خورد و نوار صدا عنوان آن را با صدای بلند اعلام می کند : « اخبار جاری » ، درباره زندگی و مرگ کین.

از طریق حلقه های خبری می فهمیم که کین شخصیتی بسیار جنجالی بوده ، میلیون ها آمریکایی او را دوست داشته و یا از او متنفر بوده اند ، در جوانی ثروت عظیمی را به ارث می برد اما از بین آن همه ثروت تنها یک روزنامه ورشکسته را می خواهد ... او در نهایت ثروت بی کران و قدرت عظیم خود را که زمانی حد و اندازه نداشته به باد می دهد . پس از شکست های پی در پی در زندگی شخصی و کاری اش سرانجام خود را به خلوت و تنهایی زانادو ( قصری که زمانی آن را برای همسرش ساخته بود ) تبعید می کند و در آن جا پس از سال ها عزلت در سال 1941 می میرد.

حلقه خبری به پایان می رسد و خبرنگاران و روزنامه نگارانی که این فیلم خبری را تهیه کرده اند، آن را به بحث می گذارند. یکی از حاضران به کلماتی که کین در هنگام مرگ ادا می کند اعتراض دارد ، در نتیجه پخش فیلم به تعویق می افتد. روزنامه نگاری را مأ مور می کنند تا با همه اشخاصی که به کین نزدیک بوده اند مصاحبه کند و تحقیق کند که رزباد به چه معنی است تا به این ترتیب شاید خود کین را بهتر بشناسند...

باقی فیلم در پنج روایت سلسله وار گنجانده شده است که به شیوه رجعت به گذشته ( Play Back ) از زبان هر یک از شخصیت ها تعریف می شوند. این روایت ها به یکدیگر و گاه با حلقه خبری « اخبار جاری » تداخل می کنند و به این ترتیب زندگی کین در طول فیلم از نقطه نظرهای گوناگون بررسی می شود.


درباره فیلم

اورسن ولز یکی از فیلم سازان مطرح تاریخ سینما و از نوابغ این حرفه بوده است ، که متاسفانه قربانی سیستم سلطه گر هالیوود و نظام استودیویی شد.
همشهری کین اولین فیلم بلند استودیویی ولز بود که از همان روزهای ساختش و طی سال هایی که از ساخت آن می گذرد همواره بحث انگیز بوده است.

یا ساخته شدن فیلم ، ویلیام راندولف هرست ، روزنامه نگار قدرتمند آمریکایی ، چارلز فاستر کین را بازسازی عمدی شخصیت خود بزرگ بین خود پنداشت و تهدید کرد که علیه فیلم به قانون متوسل خواهد شد. هرست که هنوز زنده بود کوشید دست اندر کاران فیلم را که چهره او را چنین ناخوشایند طراحی کرده بودند سرکوب کند. هرست نتوانست از پخش فیلم جلوگیری کند ، اما با استفاده از قدرتی که در عرصه مطبوعات داشت به تبلیغات منفی علیه فیلم پرداخت و مانع از انعکاس نقدهای متعدد در حمایت از فیلم شد. نتیجه اینکه خارج از نیویورک فیلم توفیقی به دست نیاورد و تا اواسط دهه پنجاه از جریان پخش کنار گذاشته شد.

ساختار روایی فیلم

ولز( به همراه منکیه ویچ ) طرح همشهری کین را بر پایه تکنیک رجعت مکرر به گذشته استوار کرد. طرحی که در آن شخصیت های فیلم ، یک به یک ، ارتباط خود را با مردی بزرگ پس از مرگش به خاطر می آوردند. در این فیلم ولز بر آن بود تا داستان را به صورتی شاعرانه از تصویری به تصویر دیگر ، شبیه به فرایند تداعی در انسان روایت کند. این شیوه روایت پیچیده که تا آن زمان کسی آن را به این شکل تجربه نکرده بود ، نوعی ساختار شکنی به نظر می رسید که برای تماشاگران آن زمان سینما کمی عجیب و غیر قابل درک بود ، در حالی که این گونه ساختارهای روایی برای سینمای امروزکه شیوه های متنوع و متعدد آن را از سر گذرانده آن چنان عجیب نیست. برخی از منتقدان در کنار کارشکنی ها و دست اندازی های هرست ، ساختارشکنی روایی فیلم و استفاده از تکنیک های جدید فیلم برداری را نیز از دیگر علل شکست فیلم در زمان خودش می دانند.

فیلم برداری

گرگ تولند ، احتمالا مهم ترین فیلم بردار دوران کلاسیک هالیوود و از مبتکرترین و تاثیرگذارترین فیلم برداران آن دوران بود.
سبک برجسته فیلم برداری تولند در فیلم همشهری کین به نظام مندترین و کاراترین وجه به کار گرفته شد و به گفته خودش « در همشهری کین قواعد را شکستم. » . در واقع ولز و تولند که توجه داشتند درکشان ازجلوه فیلم و رویکرد روایی آن چقدر نا متعارف است در همشهری کین دست به تجربه های بزرگی زدند و ابتکارات و نوآوری های بسیاری به خرج دادند، به قول رابرت ال کالینگر ( از منتقدین مطرح که بررسی های عمیقی را پیرامون همشهری کین و ارسن ولز انجام داد ) « ولز و تولند همراه یکدیگر با شوقی انقلابی به این فیلم روی آوردند.».

موسیقی

ولز به آهنگ سازانی گرایش داشت که مانند خودش آماده بودند خطر کنند و با سبک های رایج در بیفتند. به همین خاطر ولز، برنارد هرمن را که از آهنگ سازان موفق تأتر نیویورک بود به استودیوی آر.کو.او آورد تا برای فیلم همشهری کین موسیقی متن بسازد. موسیقی متنی که مانند خود فیلم پر است از ایده های درخشان و برای کسی که نخستین بار بوده برای یک فیلم سینمایی آهنگ می ساخته تحسین برانگیز.

اهمیت و تاثیرات همشهری کین در سینما بسیار فراوان و فراگیر بوده است.
دستاوردهای این فیلم در تحول شکل روایی سینما ، سال ها از زمان خود جلوتر بود و بر بیشتر فیلم های مهم پس از خود تاثیر گذاشت. همشهری کین همواره از فیلم های محبوب منتقدین بوده تا جایی که آن ها این فیلم را به عنوان یکی از ده فیلم برتر قرن بیستم انتخاب کردند. اما با وجود ستایش هایی که از همشهری کین می شود ، شکست تجاری فیلم در زمان خودش نام ولز را به عنوان یک بازنده بر سر زبان ها انداخت و دیگر در هالیوود به او فرصت داده نشد تا با دست باز فیلم بسازد و شاهکارهای دیگری را به عالم سینما تقدیم کند.

لازم به ذکر است که همشهری کین در سال 1942 در مراسم اسکار نامزد دریافت 9 جایزه اسکار شد : بهترین فیلم نامه ارجینال ، بهترین کارگردان ، بهترین هنرپیشه نقش اول مرد ، بهترین کارگردان هنری ، بهترین فیلم برداری سیاه و سفید ، بهترین موسیقی ، بهترین تدوین ، بهترین عکس . ولی تنها در رشته بهترین فیلم نامه موفق به دریافت جایزه اسکار شد ( رقیب اصلی همشهری کین در سال 1942 فیلم چه سرسبز بود دره من (How Green Was My Valley ) ساخته جان فرد بود ). همچنین در همان سال برنده جایزه انجمن منتقدین فیلم نیویورک به عنوان بهترین فیلم شد.










  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline علی هادی 3 ستاره ها ارسال ها: 469   در :  چهارشنبه 02 آذر 1384 [04:26 ]
  > فیلم های مطرح سینمای جهان (همشهری کین )
 


****


  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   ناشناس   در :  چهارشنبه 02 آذر 1384 [23:28 ]
  >> فیلم های مطرح سینمای جهان (همشهری کین )
 

با سلام
بعضي وقت ها حواشي يك فيلم جذابتر از خود آن است. ولي با اين توصيفاتي كه از فيلم شد واجب شد اين فيلم را حتما ببينم.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline مهناز نظری 3 ستاره ها ارسال ها: 235   در :  پنج شنبه 03 آذر 1384 [21:07 ]
  > فیلم های مطرح سینمای جهان (همشهری کین )
 

با سلام
دوستانی که علاقه دارند همشهری کین را ببینند ، این فیلم روز جمعه ( 4/9/84 ) از شبکه 3 سیما در برنامه صد فیلم پخش خواهد شد.
امیدوارم از دیدن این فیلم لذت ببرید.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   ناشناس   در :  شنبه 19 آذر 1384 [20:50 ]
  > فیلم های مطرح سینمای جهان (همشهری کین )
 

  • ***

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline فرزانه_میری 1 ستاره ها ارسال ها: 20   در :  دوشنبه 19 دی 1384 [08:39 ]
  > معرفی فیلم (همشهری کین )
 

سلام

بنظر من این فیلم خیلی خسته کننده می باشد و بیننده را برای دیدن فیلم جذب نمی کند .


  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline محمد جواد قدوسی 3 ستاره ها ارسال ها: 98   در :  جمعه 30 دی 1384 [16:37 ]
  > معرفی فیلم (همشهری کین )
 

خیلی جالب توجه است که یکی از موفق ترین فیلمهای تاریخ سینما در زمان خودش یک شکست تجاری بوده
البته این ظاهرا به دلیل رفتار نه چندان خوشایند اورسن ولز با خبرنگاران در زمان فیلمبرداری هم هست

طوری که از روی مسخره یکی از روزنامه ها می‌نویسه :"هیس ! نابغه داره فیلم می‌سازه"

البته شاید بخاطر سیاه سفید بودنش برای امروز یک کم خسته کننده باشه!!


  امتیاز: 0.00