منو
 کاربر Online
752 کاربر online
 : باشگاه دانش آموزی
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline سعید افشار 2 ستاره ها ارسال ها: 31   در :  شنبه 28 آبان 1384 [11:12 ]
  مجلس دانش آموزی...
 

فرشیدی در جمع خبرنگاران:
هیچ کس حق ندارد در راهروها و تک‌نفره برای میلیونها دانش‌آموز تصمیم بگیرد
استخدام معلمان حق‌التدریس تجمع‌کننده خارج از اختیار من است.



خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس: اجتماعی - آموزش و پرورش



وزیر آموزش و پرورش در نخستین مصاحبه خود در جمع خبرنگاران این حوزه، درحالیکه با سؤالات انبوه آنها در حاشیه دومین نشست سومین دوره مجلس دانش‌آموزی مواجه شده بود، با تاکید بر پرهیز از هر گونه تغییرات شتابزده در آموزش و پروش، گفت: مسایل تعلیم و تربیت، کارشناسی بوده و هیچ کس حق ندارد در راهروها و تک نفره تصمیم بگیرد.

به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران محمود فرشیدی، در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسنا که نظر وی را درباره «طرح تعطیلات زمستانی مدارس» که در هم اکنون در دستور کار مجلس است، جویا شد، گفت: باید با نگاه کارشناسی، موضوع را بررسی و سپس نظرم را اعلام کنم و هنوز جواب مخالف یا موافقی به مجلس نداده‌ام.

وی گفت: آموزش و پرورش نباید نظامی را طراحی کند و 10 سال بفهمد که میلیونها دانش‌آموزی که در آن تحصیل کرده‌اند، آسیب علمی و تربیتی دیده‌اند و این نوع تصمیم‌گیری حق من به عنوان وزیر نیست.

به اعتقاد فرشیدی، باید تغییرات ساختاری و برنامه‌ای در آموزش و پرورش، کارشناسی شده، سپس به مجلس برود و این نهاد قانونگذار باید در دوره‌ای 10 ساله برنامه‌ها را اجرایی بداند؛ چرا که تاثیر مستقیم بر سرنوشت میلیونها دانش‌آموز و مظلوم‌ترین گروه آموزش و پرورش خواهد داشت.

وی در خصوص رفع مشکل استخدام معلمان حق‌التدریسی که در چند هفته اخیر در مقابل مراجع قانونی مجتمع و معترضند، گفت: برای استخدام باید ردیف حقوقی از سوی سازمان مدیریت اختصاص یابد و مجلس مصوب کند، لذا من به عنوان وزیر اختیاری در این خصوص ندارم؛ اگر مجلس مصوب کند، ما هم عمل می‌کنیم.

به گفته فرشیدی نباید مشکل یک میلیون و 100 هزار معلمی که هم اکنون در استخدام هستند را فراموش کرد و بنابراین باید اهتمام اساسی خدمتگزاری نسبت به این عده صورت گیرد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از مشکلات مناطق محروم این است که معلمان آنها از سطح تحصیلی بالایی برخوردار نیستند و لذا اگر بتوان نیروهای متخصص را در مناطق محروم به کار بست، سطح علمی این مناطق افزایش خواهد یافت.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسنا در خصوص «بیمه حق‌التدریسی‌ها که مورد پذیرش دولت قرار نگرفته است و در جریان گذاشتن دوباره این پیشنهاد» گفت: من تابع تصمیمات هستم، اما باید در این خصوص بحث کارشناسی کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران فرشیدی در پاسخ به «چگونگی حفظ شان معلم در جامعه» اذعان داشت: در کنار حقوق دانش‌آموزان باید حقوق معلمان نیز مدون شود؛ لذا از محورهای کاری من نیز معلم مداری بوده است چرا که به کمک آنها بسیاری از مشکلات رفع می‌شود.

وی تدوین حقوق معلم را از جمله ریز موارد برنامه خود خواند و ادامه داد: باید جایگاه معلم و اختیارات وی مشخص شود، چون هم اکنون بخصوص در بعضی مدارس حتی اختیار نمره دادن از معلم نیز گرفته شده است.

به گفته وزیر آموزش و پرورش از دیگر مواردی که به شأن معلم در کشور ایراد وارد کرده، جدای از معیشت، تغییرات شتابزده در آموزش و پرورش است.

وی در پاسخ به خبرنگار ایسنا، «مبنی بر وجود شایعاتی در خصوص حذف برنامه‌های اجرایی در آموزش و پرورش در وزارت ایشان نظیر ارزشیابی توصیفی» اذعان داشت: با نگاه تحول گرایانه هر حرکت مثبتی را ادامه خواهیم داد و هر حرکتی را که احساس کنیم جریان کار ما را در راستای هدف حاکمیت نظام جامع تعلیم و تربیت کند خواهد کرد، حذف می‌کنیم.

وی در خصوص اعلام مواردی که هم اکنون حرکت آموزش و پرورش در راستای هدف دولت نهم را کند کرده است، ادامه داد: یک مورد را نمی‌توان اینجا گفت، اجازه دهید بتدریج اظهارنظر کنم؛ به عنوان مثال مجلس دانش‌آموزی از قالبهایی است که خوب می‌شود در راستای آن ایجاد تحول کرد.

فرشیدی در خصوص این که «به چه میزان برای کاربست راهکارهای مجلس دانش‌آموزی اختیار عمل خواهید داشت، در حالیکه نظام آموزش و پرورش در گذشته از نظرات کارشناسان خبره آموزشی استفاده نکرده است، گفت: تحول‌گرایی از برنامه‌های من بوده است. من قائلم به این که با حفظ جایگاه کارشناسی، طرح و نظر داده شود؛ زیرا آموزش و پرورش ما از یکسری برنامه‌های کهنه، نداشتن نظام هماهنگ و برنامه متناسب با نیازهای روز نسل جوان و جامعه خسته است.

به اعتقاد وی مدرسه باید مدرسه زندگی باشد لذا به عنوان یک جهت‌گیری قصد داریم مدرسه را مدرسه‌ای کنیم که هر دانش‌آموز به تناسب استعدادهای خود احساس کند که مدرسه پاسخگوی اوست.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در این زمینه تمام برنامه‌ریزیها، تالیف کتب درسی و آموزشها باید در راستای تامین این هدف باشد.

به گزارش ایسنا وی در پاسخ به این که اگر اختیار استیضاح وزیر به مجلس دانش‌آموزی داده شود آیا شما می‌پذیرید؟ گفت: اگر این امر قانونی شود، من چه می‌توانم بکنم.

فرشیدی در پاسخ به این که آیا می‌توانید پیشنهاد دادن اختیار استیضاح وزیر به مجلس دانش‌آموزی را به شورای عالی آموزش و پرورش بدهید، تصریح کرد: می‌توانم، اما این که بخواهم یا نخواهم بحث دیگری است.









  امتیاز: 0.00