منو
 کاربر Online
1082 کاربر online
 : فیزیک
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline محمد توکلی 1 ستاره ها ارسال ها: 1   در :  پنج شنبه 31 شهریور 1384 [15:38 ]
  انتقال یافته از پرسش و پاسخ : فیزیک مکانیک(توضیحی در مورد سیستم ترمز های ABS (از طریق تماس با ما)
 

نکاتی در مورد سیستم های ترمزABS
شاید شما هم اسم این سیستم را شنیده اید. در حال حاضر خیلی
از مکانیکی ها در شهر ها و لااقل سطح شهر تهران آمادگی خود را برای نصب سیستم ترمز ABS روی انواع واقسام ماشین ها اعلام می کنند. ولی آیا می دانید این سیستم چیست؟ چه انواعی دارد؟ و این سیستم هایی که مکانیکی ها روی ماشینتان می بندند چه تفاوتی با آن ABS هایی دارد که کارخانه ها روی تولیداتشان می بندند؟
سیستم ترمزABS مخفف عبارت ANTILOCK BRAKE SYSTEM (سیستم ترمز ضد قفل) است.این سیستم ها باعث
می شوند به هنگام ترمزگرفتن چرخ ها قفل نشوند و خط ترمز بر جای نماند و البته که میزان ایمنی اتومبیل را افزایش می دهند
حتما می دانید که سامانه ی ترمز به وسیله ی فشار روغنی که در این سامانه در نظر گرفته شده است کار می کند. به این صورت که هنگامی که شما پایتان را روی پدال ترمز می فشارید
این فشار توسط روغن به لنت ها منتقل شده و لنت ها با سطح دیسک تماس پیدا می کنند و باعث توقف اتومبیل می شود. آنچه ABS انجام میدهدبه زبان خیلی ساده این است که به هنگام ترمز هایی که فشار روی لنت ها زیاد می شود با قطع و وصل کردن فشار وارد بر لنت ها از چسبیدن لنت ها به سطح دیسک و اتفاق بعدی که همان قفل شدن چرخ ها و کشیده شدن اتومبیل است جلوگیری می کند.سیستم ترمز ABS بر دو نوع است:
1-ABS مکانیکی 2-ABS الکترونیکی
ما در اینجا به دنبال توضیح ABS الکترونیکی هستیم.
ABS های مکانیکی از چهار قسمت تشکیل شده اند:
1-سنسورهای (حسگرهای) سرعت
2- پمپ 3- دریچه ها 4- نظارت کننده

1- حسگر های سرعت
در سامانه ی ABS برای آغاز فعالیت باید کاهش های ناگهانی سرعت را که گواهی بر ترمزهای دفعه ای خیلی شدید است را برای سامانه اعلام کرد.در بعضی ازانواع
سامانه های ABS برای هر چرخ یک حسگر و بعضی اوقات برای هر دو چرخ یک حسگر نصب می شود.

2- پمپ
پمپ در تعامل خیلی نزدیک با جزء دیگر سامانه که در قسمت بعد توضیح می دهیم یعنی همان دریچه عمل می کند
یعنی هنگامی که دریچه باز است و اجازه ی وارد امدن فشار را به لنت ها میدهد باید تدبیری اندیشیده شود تا بتمان دوباره این فشار را برداشت و نیز هنگامی که دریچه بیته می شود و راه ورود فسار بر لنت ها را می بندد باید قسمتی در سامانه موجود باشد تا بعد از باز شدن دریچه دوباره فشار مورد نیاز مورد نیاز را تامین کند و تمام این وظایف بر عهده ی پمپ یا همان تلمبه است.



3- دریچه

دریچه جزئی از سامانه است که راه را برای وارد امدن فشار روغن یا عدم ورود این فشار باز یا بسته نگه می دارد
این قمست در اکثر انواع سامانه های موجود ABS دارای سه وضعیت عملیاتی متفاوت است:

1- دریچه ی باز 2- دریچه ی بسته 3- دریچه ی نیمه باز
در حالت دریچه ی باز فشار روغن به طور کامل وارد می شود و در حالت دریچه ی بسته فشار روغن وارد نمی شود
و در حالت دریچه ی نیمه باز فشار روغن به طور کامل وارد نمی شود0

4- نظارت کننده
رایانه ای در سامانه وجود دارد که بر کا دریچه وپمپ نظارت می کند و به آن ها فرمان می دهد.

چگونگی عملکرد سامانه ی ABS الکترونیکی

البته برای نحوه ی عملکرد سامانه ی ABS الکترونیکی روش های پیچیده ای وجود دارد که ما در اینجا به توضیح ساده ترین نوع آن می پردازیم.در این نوع از سامانه ها هنگامی که حسگر سرعت به رایانه اعلام کند که در اثر ترمز ناگهانی چرخی قفل شده اسن رایانه به دریچه و به پمپ دستور می دهد فشارروغن را قطع کنند و این تا زمانی ادامه دارد که که حسگر اعلام کند چرخ قفل شده به حرکت درامده است در این زمان فشار دوباره وصل می شود.این عمل در هنگام ترمزهای شدید ممکن است 15 تا 20 بار در ثانیه انجام شود.در این حالت ممکن است پدال ترمزبه صورت پالسی بالا و پایین برود که این یک امر طبیعی در عملکرد سامانه ی ABS است.

آیا این چیزی که مکانیک ها روی ماشین هایمان می بندند همین چیزی است که در اینجا توضیح داده شد؟

در جواب این سوال باید گفت خیر آن سیستم این چیزی نیست که در این جا توضیح داده شد.ان سامانه همان ABS مکانیکی است این نوع ABS که در حقیقت اولین نسل ABS بود اولین بار در سال 1960 میلادی توسط شرکت دنلپ طراحی شد که به علت طراح و تولید ABS الکترونیکی توسط شرکت بوش این محصول اصلا به مرحله ی تولید نرسید و حالا بعد از چند دهه که از انقراض این نوع از ABS می گذرد شرکت هایی در شرق آسیا اقدام به تولید آن کرده اند و جالب است بدانید که این سامانه فقط شامل دو استوانه که در درون آن ها هوای فشرده ذخیره شده است و یک دیافراگم می باشد.هنگامی که فشار ناشی از ترمز از حد معینی بالا تر رود آن گاه فشار اضافی دیگر به لنت ها منتقل نمی شود بلکه به دیافراگم وارد شده و دیافراگم نیز
به هوای فشرده ی درون سیلندرها فشار وارد می کند و به این ترتیب فشار هیچ گاه از حد معینی بالا تر نمی رود.

آیا این سامانه ی ABS مکانیکی که مکانیک ها روی ماشین هایمان می بندند اشکالاتی هم دارد؟

بله این سامانه ها مشکلاتی هم دارند که این مشکلات عبارتند از:

1- در زمین های خیس و لغزنده از سر خردن ماشین جلوگیری نمی کند

2- در سرعت های زیر 40 کیلومتر بر ساعت هم نمی تواند جلوی قفل شدن چرخ ها را بگیرد


3- امکان جلوگیری از قفل شوندگی هر چرخ به صورت انفرادی را نیز ندارد و تنها از حجم فشار کل می کاهد.

4- با افزایش وزن خودرو یعنی در هنگام وجود بار یا مسافر عمل ترمز گرفتن بسیار سخت تر از حالت عادی می شود.

5- اگر فشار باد چرخی بیش از حد معمول باشد آن گاه قبل از وارد عمل شدن این سامانه آن چرخ قفل خواهد کرد.

به طور کلی باید گفت که این سامانه ها شاید برای رانندگان تازه کار آن هم در بعضی از شرایط مفید باشد ولی برای رانندگان حرفه ای نه تنها سودی ندارد بلکه ضرر هم دارد.البته این سیستم هایی که در اخر گفتیم نه ان سیستم های ABS الکترونیکی که در ابتدا توضیح دادیم.

متشکرم که این مطلب را برای خواندن انتخاب کردید.
محمد توکلی



  امتیاز: 1.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline حسین خادم 4 ستاره ها ارسال ها: 1813   در :  دوشنبه 04 مهر 1384 [15:03 ]
  > انتقال یافته از پرسش و پاسخ : فیزیک مکانیک(توضیحی در مورد سیستم ترمز های ABS (از طریق تماس با ما)
 

با سلام

دوستان به مقالات زیر هم در این زمینه مراجعه نمایید مطالب مفیدی دارند.

*ترمز مغناطیسی
*ترمزهای بادی الکترونیکی ECP

نظر یادتون نره!

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline محمد امیر 1 ستاره ها ارسال ها: 2   در :  شنبه 07 آبان 1384 [04:50 ]
  > انتقال یافته از پرسش و پاسخ : فیزیک مکانیک(توضیحی در مورد سیستم ترمز های ABS (از طریق تماس با ما)
 

اگر به سایت www.absret.comبروید مطالب زیادی برای خواندن دارد

  امتیاز: 0.00