منو
 صفحه های تصادفی
امام علی علیه السلام کشتی نجات است
خواص عمومی گازها
ژنوم در موجودات مختلف
قضیه اول یکریختی گروه‌ها
هیجان در زندگی
تورات و انجیل در قرآن
یک دماسنج چگونه کار می کند؟
رسوبات تبخیری
طبقه بندی سنگهای آواری
جلوس امام هفتم در عید نوروز
 کاربر Online
754 کاربر online
 : بهداشت وسلامت
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline معصومه وحیدی 1 ستاره ها ارسال ها: 7   در :  پنج شنبه 17 شهریور 1384 [15:01 ]
  چرا هشت لیوان آب در روز ؟
 

چرا هشت لیوان آب در روز ؟

بطور مطلوب دریافت آب بدن باید برای تامین نیازهای متابولیک ، تعادل دفع محسوس و نامحسوس آب و نیز حفظ غلظت قابل تحمل مواد محلول در ادرار کافی باشد آیا آسان بنظر می‌رسد ؟

نیاز متابولیکی تحت تاثیر سایز بدن ، ترکیب بدن ، فعالیت بدنی و تب است. دفع محسوس آب هم چون آب دفع شده از عرق و نیز دفع غیر محسوس از طریق ریه‌ها مطابق با میزان فعالیت ارتفاع از سطح دریا میزان رطوبت و درجه حرارت محیط تغییر می‌کند. میزان مواد موجود در مایعات کلیه به ترکیب رژیم غذایی فرد بستگی دارد واضح است که برآورد نیاز هر فرد به آب کاری ساده بوده و نیاز افراد مختلف به آب متفاوت می باشد با این حال اغلب مردم با این توصیه که بزرگسالان باید 8 لیوان در روز آب بنوشند آشنا هستند. این توصیه از کجا بدست آمده و آیا در مورد همه صدق می‌کند یا خیر ؟

عملا یک سی سی آب به ازای هر کیلو کالری انرژی دریافتی برای بزرگسالان در شرایط متعارف توصیه می‌شود. مدلهای بالینی اغلب بر اساس یک مرد 70 کیلو گرمی پایه‌ریزی شده‌اند. انرژی مورد نیاز برای یک مرد 19تا 50 ساله حدود 38 تا 41 کیلو کالری به ازای کیلو گرم وزن برای فعالیت سبک و متوسط در روز است. این یعنی 2260 تا 2870 سی سی یا حدود 11 تا 12 لیوان آب در روز است. غذاهای جامد تقریبا 3 لیوان و اکسیداسیون مواد غذایی حدود یک لیوان آب در روز تامین می‌کنند. پس حدود 7 تا 8 لیوان آب در طول روز باید مصرف شود.

پس نوشیدن 8 لیوان قهوه برابر نوشیدن 8 لیوان آب نیست.

برای افرادی که خیلی کم وزن تر یا سنگینتر از این میزان متوسط(70 کیلو گرم) هستند. مقدار آب مورد نیاز روزانه به شکل زیر قابل محاسبه می‌باشد:

100میلی لیتر به ازای هر کیلو گرم وزن برای 10 کیلوگرم اول

50 میلی لیتر به ازای هر کیلو گرم وزن برای 10 کیلوگرم دوم

15 تا 20 میلی لیتربه ازای هر کیلو گرم وزن برای ما‌بقی وزن

برای مثال آب مورد نیاز یک فرد 40 ساله با 170 کیلو گرم وزن به شکل زیر محاسبه می گردد :

(100سی سی=10کیلو گرم اول)+(500سی سی=10کیلو گرم دوم)+(3000 سی سی =150 کیلو گرم باقی مانده)=4500

بنابراین میزان آب مورد نیاز او حدود 14 لیوان می‌باشد .
با استفاده از این روش آب مورد نیاز روزانه ی یک فرد 70 کیلو گرمی 2500 سی سی (برای افراد زیر 50 سال) یک لیوان آب اضافی مورد نیاز می‌باشد .

پس برای حفظ سلامتی خود در طول روز آب بنوشید.


  امتیاز: 0.00