منو
 کاربر Online
1078 کاربر online
 : دین و زندگی
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   ناشناس   در :  سه شنبه 03 خرداد 1384 [06:29 ]
  علت تعدد همسران پیامبر و ائمه
 

این سئوال همیشه برای من مطرح بود که علت تعداد زیاد همسران پیامبر و سایر ائمه چیست؟
مثلا برای پیغمبر اسلام حدود چهل زن نام برده اند، مگر نه اینکه از خود پیغمبر روایت نقل شده است که اگر نمی توانید مابین همسران خود عدالت را برقرار کنید به یک همسر اکتفا کنید و خود فرموده اند که این بسیار سخت و تقریبا نشدنی است البته ایشان خود پیامبرند

اصلا چرا اسلام به مردان اجازه داده که تا چهار زن دائمی داشته باشند و یا راه متعه را برای آنان تا دلخواه که حدی برای آن تعیین نشده باز گذارده است ، مگر نه اینکه خداوند برای همه آفریدگانش جفتی آفریده از انس و جن و نباتات و همه را جفت جفت آفریده که در قرآن کریم هم آمده است
آیا این وسیله ای برای سوء استفاده مردان سودجو نیست به نظر من اگر مردی قصد تجدید فراش می کند یا از زندگی فعلی خو د راضی نیست و همسرش او را راضی نمی کند چه از نظر عاطفی و چه از سایر جهات پس می تواند او را طلاق دهد و با کسی دیگر ازدواج کند و از آنجائی که خداوند هیچ کس را تنها نیافریده آن زن هم جفتی برای خود می یابد و زندگی جدیدی را شروع می کند.

خدا زن را موجودی ظریف و بااحساس آفریده و وقتی سرنوشت و زندگی خود را به مردی پیوند می زند در واقع به او اعتماد میکند و خود و سرنوشتش را به او می سپارد پس در مقابل با روحیه حساسی که دارد انتظار دارد به او محبت کند و او را دوست داشته باشد و انتظار ندارد که مردش محبتش را بین او و کسی دیگر تقسیم کند .
همانطور که میدانیم این جزئی از خلقت زن است که حساس و زود رنج و نسبت به کسیکه دوستش دارد حسود است به نظر شما این خصلت زن که تقریبا در همه زنان وجود دارد و جزء سرشت اوست با این حلالی که خداوند برای مردان قرار دارد متضاد نیست و قلب زن با این کار شکسته نمی شود و نسبت به مرد دلسرد و بی اعتماد نمی شود

نمی دانم حتما در کار خدا حکمتی وجود دارد که در عقل ما نمی گنجد که حتما همینطور است لطفا اگر در این زمینه اطلاعاتی دارید راهنمائی کنید. متشکرم




  امتیاز: 0.60     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline مهدی رضائی 1 ستاره ها ارسال ها: 4   در :  چهارشنبه 18 خرداد 1384 [12:16 ]
  >علت تعدد همسران پیامبر و ائمه
 



بسم الله الرحمن الرحيم

مقدمه

يکي از اعتراضاتي که به پيامبر اسلام شده است موضوع تعدد زن هاي آن حضرت است خلاصه اعتراض اين است که زياد زن گرفتن نشانه تسليم بودن در مقابل شوت است و پيامبر اسلام خود به چهار زني که براي پيروان خود حلال کرده بود اکتفا نکرد و بيش از چهار زن را براي خود برگزيد.
پاسخ به اين اعتراض اين است که اين بحث نيازمند يک بررسي وتحليل گسترده پيرامون آياتي است که درباره ازدواج حضرت سخن گفته اند ولي براي آشنا شدن بيشتر با پاسخ صحيح اين اعتراض بايد نکاتي را ياد آور شد.
1. اصولاً تعدد همسران پيامبر مربوط به افراط و زياده روي حضرت در زن دوستي نبوده است بلکه ازدواج هاي آن حضرت مربوط به جهاتي است که با تحليل هر کدام از ازدواج هاي وي روشن مي شود.
ياد آوري اين موضوع براي دريافت پاسخ صحيح ضروري است که نخستين زني که پيامبر گرفت خديجه بود. ازدواج پيامبر با خديجه به دوران 25 سالگي پيامبر يعني 15 سال پيش از بعثت بر مي گردد. در آن دوران حضرت با خديجه که 40 سال داشت ازدواج کرد وي زن بيوه اي بود که قبلاً دو شوهر کرده بود نخستين شوهر او مردي به نام (عتيق بن عائد مخزومي) بود که از او فرزندي به نام جاريه داشت و شوهر دومش (ابوهاله بن منذراسدي) بود که از او هم فرزندي به نام «هند» داشت. پيامبر اکرم پيش از بيست سال و بدون اين که زن ديگري بگيرد با خديجه زندگي کرد و دو سوم عمر پس از ازدواج خود را فقط با او به سر برد.
2. پيامبر اسلام بعد از خديجه با زناني ازدواج کرد که عده اي از آنها دوشيزه و بعضي بيوه بودند. در ميان زنان حضرت جوان و پيرمرد دو ديده مي شد و اين آزادي در ازدواج هم بيش از ده سال دوام نداشت و پس از آن بوسيله آيه 52 از سوره احزاب ازدواج جديد بر آن حضرت حرام شد.
3. از آنجا که برنامه ازدواج حضرت در آغاز زندگي با خديجه شروع شد که 15 سال از پيامبر بزرگ تر بوده و دوشيزه هم نبوده است و هم چنين در پايان زندگي که ازدواج براو حرام شد مي توان به روشني فهميد که داستان تعدد همسران پيامبر را نمي توان حمل بر زن دوستي و شيفتگي آن حضرت نسبت به جنس زن کرد.
4. معمولاً کساني که عشق فراواني به زن داشته و تمايل زيادي نسبت به آن ابراز مي دارند. چنين افرادي عاشق زيبايي و زينت نيز هستند و شيفته ناز و کرشمه مي باشند. علاقه چنين افرادي بيشتر به زن جوان و زيبا چهره اي است که در بهار زندگي باشد در صورتي که هيچ يک از اين خصوصيات در قيافه روحي پيامبر اسلام نمودار نيست.
5. پيامبر اکرم در ازدواج هاي خود به هيچ يک از اين امور مقيد نبود. از همين رو در تاريخ زندگي او مي بينيم که بعد از ازدواج با دوشيزه با بيوه هم ازدواج کرده است و نيز پس از ازدواج با زني جوان، با پيره زني از کار افتاده نيز ازدواج کرده است.
6. تنها دوشيزه اي که پيامبر خدا با ازدواج کرده است عايشه است پيامبر او را در مکه بعد از مرگ خديجه عقد کرد و پس از هجرت درمدينه با او ازدواج کرد زنان ديگري که پيامبر پس از مرگ خديجه با آنها ازدواج کرده تمام بيوه و اغلب داري سن زياد بوده اند که عبارتند از: 1ـ سوده 2 ـ زينب دختر خزيمه 3 ـ حفصه دختر عمر 4 ـ ام سلمه 5 ـ زينب دختر حجش 6 جويريه 7ـ ام حبيبه 8 ـ صفيه 9 ـ ميمونه
7. طبق شهادت تاريخ ازدواج حضرت با ام سلمه که پير زني بيش نبوده و هم چنين با زينب دختر حجش که پنجاه سال داشت، پس از ازدواج با عايشه و ام حبيبه جوان و زيبا بوده است.
8. پيامبر اکرم صريحاً زنان خويش از هر زينت و تجملي نهي مي کرد و آنها را بين طلاق و زهد در دنيا و ترک زينت و تجمل مخير مي ساخت چنانچه در آيه 29 سوره احزاب اين واقعيت منعکس شده است و روشن است که اصولاً روحيه انزجار از زينت و تحمل نمي تواند از خصوصيات روحي مرد حريصي باشد که تنها به آميزش با زنان و ارتباط با آنان مي انديشد و جزء دوستي آنان فکر و برنامه اي ندارد

علل ازدواج هاي پيامبر اسلام

با توجه به نکات مطرح شده، هر پژوهشگر منصفي چاره اي ندارد جزء اين که ازدواج هاي متعددي که حضرت در اواسط عمر خود داشته است بر مبنايي غير از شهوت و ميل به خوش گذراني توجيه کند. بر اين اساس علل ازدواج هاي پيامبر را مي توان در اين محورها بررسي کرد.
1. پاره اي از ازدواج هاي پيامبر صرفاً براي کسب قدرت بوده و مي خواسته تا از راه وصلت، قبيله و عشيره خود را گسترش داده و از آن به نفع تبليغ دين خدا و آيين اسلام بهره بگيرد.
2. بعضي از ازدواج هاي آن حضرت فقط براي اين بوده که دلي را به دست آورد و دلجوئي از طرف کرده باشد و مي خواسته که تا در پرتو ازدواج از برخي از خطرات احتمالي محفوظ بماند.
3. در برخي از ازدواج هاي قصدش اين بوده که صرفاً زني را از بدبختي و فلاکت فقر نجات داده و زندگي او را تامين کند و مي خواسته تا با اين ازدواج پيروان خود را تربيت نموده و فرهنگ نگهداري از فقيران و بيچارگان را در ميان آنها رواج و گسترش دهد.
4. در برخي از ازدواح ها حضرت در پي آن بوده تا حکمي از احکام الهي را اجرا نمايد و در سايه آن افکار غلط دوره جاهليت را در هم کوبد چنانکه در ازدواج زينب دختر حجش همين هدف را داشته است زيرا زينب نخست زن ريدبن حارثه بود. زيد که پسر خوانده رسول خدا بود او را طلاق داد. عرب چنين گمان مي کرد که زن پسر خوانده بر شخص حرام است همانطور که زن پسر واقعي حرام مي باشد پيامبر زينب را بعد از طلاق گرفتن از زيد به ازدواج خود در آورد تا با اين فکر غلط مبارزه کرده باشد آيه 37 سوره احزاب بيانگر اين حقيقت است

گزارشي کوتاه از زندگي زنان پيامبر اسلام

سوده ـ حدود يکسال پس از وفات خديجه، پيامبر سوده دختر زمعه را به ازدواج خود در آورد. پيامبر در مکه سه زن گرفت خديجه، عايشه، و سوده يا بقيه زن ها در مدينه و پس از هجرت ازدواج کرد. شوهر سوده در مراجعت از دومين هجرت حبشه از دنيا رفت سوده زن با ايماني بود که با شوهرش به حبشه رفت و عنوان پر افتخار مهاجر را داشت. در آن هنگام که شوهرش را از دست داده بود اگر به سوي خانواده خود که هنوز کافر بودند باز مي گشت بدون ترديد مورد اذيت و آزار و چه بسا کشته شدن قرار مي گرفت و او را مجبور به بازگشت به کفر مي کردند. پيامبر با او ازدواج کرد تا از هر گونه اذيت و آزار محفوظ بماند.
زينب دختز خزيمه ـ پيامبر اکرم وي را پس از شهادت شوهرش عبدالله بن حجش در جنگ احد به ازدواج خود در آورد. زينب در زمان جاهليت از زنان بزرگوار و با فضيلت بود. او را «ام المساکين» (مادر بيچارگان) مي گفتند زيرا به فقرا و مساکين نيکي و مهرباني زياد مي نمود. پيامبر با ازدواج کرد تا آبرو و موقعيتش هم چنان محفوظ بماند.
ام سلمه ـ نام اصلي اش هند است پيش از آنکه همسر پيامبر شود در خانه عبدالله ابوسلمه پسر عمه و برادر رضاعي پيامبر بود. عبدالله (ابوسلمه) نخستين کسي است که به حبشه هجرت کرد. ام سلمه دختر ابواميه، «خديفه بن مغيره» است و پس از حضرت خديجه کبري با فضيلت ترين زنان پيامبر محسوب مي شود. وي زني با فضيلت و متدين بوده است پس از شهات شوهرش در جنگ احد سن او زياد بود و عهده دار سرپرستي يتيماني بود که از شوهر به يادگار مانده بودند. در چنين شرايطي پيامبر با او ازدواج کرد.
صفيه ـ دختر حي بن اخطب رئيس قبيله بني نضير از قبايل يهودي است. پدر و شوهرش در جنگ خيبر کشته شدند و خودش نيز جز اسيران جنگ خيبر بود. حضرت او را براي خويش برگزيد و آزادش کرد و سپس با او ازدواج کرد حضرت با اين ازدواج هم او را از ذلت و خواري رهايي بخشيد و هم با اين ازدواج خويشاوندي سببي يا بني اسرائيل (يهوديان) پيدا کرد.
پيامبر با صفيه در سال 7 هجري پس از جنگ خيبر ازدواج کرد صفيه قبلاً دو شوهر کرده بود به نام هاي سلام بن مسلم و کنانه بن ربيع
جويريه ـ پس از جنگ بني المصطلق پيامبر با جويريه که اسمش بره و دختر حارث رئيس قبيله بني المصطلق بود ازدواج کرد. مسلمانان در حادثه بني المصطلق زن و بچه دويست خانواده را به اسارت گرفته بودند پيامبر از ميان آنها جويريه را به ازدواج خود در آورد پس از اين تصميم پيامبر، تمام مسلمانان اسيران را به عنوان اينکه از اقوام پيامبر شده اند آزاد کردند. آزادي اسيران تاثير خوبي در افراد قبيله داشت و تمام آنها متوجه پيامبر شدند و اسلام آوردند.
ميمونه ـ نام او بره است او دختر حارث هلاليه بود. ميمونه پس از وفات دومين شوهرش (ابورهم بن عبدالغري) خود را به پيامبر هبه کرد پيامبر او را آزاد کرد و به عقد خويش در آورد.
ام حبيبه ـ نامش رمله است اي دختر ابوسفيان است او قبلاً زن عبدالله بن حجش بود.که در دومين هجرت به حبشه همراه شوهرش بود. شوهرش در حبشه مسيحي شد ولي رمله نسبت به اسلام وفادار ماند. ابوسفيان پدر رمله از مخالفان سرسخت اسلام و پيامبر و هميشه مشغول دسته بندي و توطئه عليه اسلام بود. پيامبر ام حبيبه را به ازدواج خود در آورد و او را در پناه خويش حفظ فرمود.
خصه ـ دختر عمر يکي از زنهاي پيامبر خدا است. پس از آنکه شوهرش خنيس بن حذافه در جنگ بدر کشته شد پيامبر با او ازدواج کرد.

جمع بندي

با توجه به آنچه گذشت و با توجه به اين که حضرت مردي زاهد و دور از تجمل بود و زنان خود را نيز به زهد و کناره گيري از تجمل امر مي کرد، ترديدي باقي نمي ماند د راين که اصولاً ازدواج هاي پيامبر (مانند ازدواج هاي ديگران که معمولاً براي ارضاع غريزه جنسي است) نبوده است، و نيز بايد توجه کرد که اصولا روش پيامبر در برخورد با زنها روي اصل ادب و احترام بوده است به طور کلي حقوق زن که در دوره تاريک جاهليت دستخوش هوس راني مردم قرار گرفته و نابود شده بود به دست پيامبر زنده شد و زن که در طي قرون و اعصار گذشته موقعيت واقعي خود را در اجتماع بشري از دست داده بود به مقام خويش نائل گرديد روش پيامبر بر اساس رعايت عدالت ميان زنان و حسن معاشرت با آنان بوده است و دقت به اجراي عدالت در ارتباط با آنها مخصوص به آن حضرت بوده است چنانچه جواز ازدواج با بيش از چهار زن از احکام اختصاصي آن حضرت بوده و پيروان خود را از آن نهي کرده است.

منابع

1. تفسير الميزان، علامه طباطبايي، ج 16، ص 323 به بعد
2. تفسير نمونه، ج 17، ص 376 تا 390
3. معنويت تشيع، علامه طباطبايي
4. لغت نامه دهخدا، ج 22، حفصه.


  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline شکوفه رنجبری 2 ستاره ها ارسال ها: 29   در :  شنبه 21 خرداد 1384 [05:49 ]
  > علت تعدد همسران پیامبر و ائمه
 

با سلام و تشکر از پاسخ جامع و کاملتان، در مورد ازدواجهای پیامبر بسیار روشن و واضح بود اما من منظورم به تنهائی پیامبر و ائمه اطهار علیهم السلام نبود زیرا آنها انسانهایی برگزیده و معصوم بودند که در غیر این صورتها هم می توانستند عدالت را به تمام معنای کلمه در مورد همسران خود رعایت کرده و آنها را راضی نگاه دارند.
اما قانون ازدواج موقت (متعه) برای همه است نه فقط ائمه اطهار و پیامبر و من بیشتر منظورم افراد معمولی جامعه است که در حال حاضر و گذشته تعداد آنها کم نیست و همچنین این خصلت زنانه که خداوند او را بر اساس احساس و عاطفه و رقیق القلب بودن آفریده و این قانون الهی که باعث دلشکستگی زنان می شود البته به غیر از استثناهایی که کاملا به حق است و خیلی از مواقع در زندگی روزمره دیده می شود که زنان خودشان به مردانشان پیشنهاد داده و با آن کنار می آیند.
متشکرم

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   ناشناس   در :  چهارشنبه 08 تیر 1384 [07:37 ]
  > > علت تعدد همسران پیامبر و ائمه
 

درباره مبحث تعدد زوجات و ازدواج موقت به مقاله تعدد زوجات مراجعه شود.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline محمد رضا قدوسی 3 ستاره ها ارسال ها: 916   در :  پنج شنبه 09 تیر 1384 [14:10 ]
  > علت تعدد همسران پیامبر و ائمه
 

با سلام

نکاتی به نظر می رسد که البته نیاز به بررسی و تأمل بیشتر دارد :

اولا این تعداد همسر را من در مورد پیامبر ص نشنیده ام.
اما به هر حال تعداد زیادی ذکر شده است که من کمتر از ده شنیده ام که البته اگر کسی مدرک مستندی برای بیشتر از این دارد بفرماید تا استفاده کنیم .

اسلام به مسئله همسان و هم رتبه و هم شأن و هم مرتبه بودن یا اصطلاحا ( کفو ) اهمیت می دهد .
چنانچه برای ازدواج هم به آن توصیه می کند .

در مورد پیامبر ص می بینیم که ایشان از 25 سالگی که با حضرت خدیجه س ازدواج کردند تا حدود 47 سالگی که ایشان فوت کردند ، هیچ ازدواج دومی ننمودند .

این اوج سنین جوانی است ؛

نشان از آن دارد که ملاک های دیگری درکار بوده است ؛
با شأنیت اجتماعی ایشان به عنوان خاندان قریش و بنی هاشم ، امکان ازدواج مجدد تا قبل از آن هم برایشان بود .

همین طور حضرت علی ع ، تا زمان حیات حضرت فاطمه س ، هیچ ازدواج مجددی ننموده اند.

من به نظرم چنین جمع می شود :

اگر مرد و زن همسان و هم سطح باشند ، توصیه اسلام ازدواج مجدد نخواهد بود .

البته این همسانی به معنای اجتماعی نیست ؛
بلکه این دو نفر بتوانند همه یا عمده نیازهای روحی روانی یکدیگر را دریابند و برآورده سازند .

اسلام می خواهد تا
زنان و مردان به بهترین نحو کانون خانواده را گرم سازند .

قرار است خانواده مکان و مظهر و مجرای تعالی انسان باشد .
اسلام به شدت بر همه شرایط لازم برای برپایی یک خانواده مناسب تأکید می کند .

بگذارید بحث های بیشتر بماند برای بعد .

اگر وقتی بود ؛
اگر حوصله ای بود ؛
اگر کسی حال و حوصله خواندن داشت ؛
اگر کسی از این بحث ها خوشش آمد ؛

فعلا بی خیال wink



  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   ناشناس   در :  شنبه 11 تیر 1384 [10:24 ]
  > > علت تعدد همسران پیامبر و ائمه
 

با سلام، روشن شدن پاسخ نیازمند توجه جدی به چند نکته است:
1. اسلام هیچگاه پایه گذار چند همسری نبوده است؛ بلکه آن را محدود و مقید کرده است.
2. شرایط اسلام در این زمینه از نظر عدد، حداکثر به چهار زن و از نظر شرایط به رعایت جدی عدالت و تامین مخارج همسر مقید گشته است.
3. مبارزه با هواپرستی و خودخواهی از اصول اولیه اسلام است. هر مردی اگر بخواهد در پرتو قانون چند همسری یا ازدواج موقت از مرز عدالت و حق محوری بگریزد و خودخواهانه دیگران را به بردگی بکشد، محکوم است؛ هم در پیشگاه عقل و هم در پیشگاه دین.
4. با این که ازدواج دائم در همه جهان متداول است و افکار عمومی روابط نامشروع را تقبیح می کند، ولی در هیچ یک از کشورهای جهان با هیچ وسیله ای نتوانسته اند با این روابط، مقابله جدی کنند. اما اسلام که دین جهانی و همیشگی است و ایده اش محدود ساختن روابط جنسی به ازدواج است، ناگزیر است ازدواج موقت را با شرایط خاصی در میان قوانین خود بگنجاند تا پاسخگوی این غریزه عمومی باشد.
5. قوانین اسلام بر اساس نیازهای واقعی انسان هاست و تعدد زوجات نیز از همین زاویه مورد بررسی قرار گرفته است؛ زیرا در شرایطی که تعادل میان جمعیت مرد و زن به هم می خورد یا باید مردان در همه موارد به یک همسر اکتقا کنند و زنان بدون همسر تا پایان عمر تنها بمانند که این مبارزه با فطرت و غرائز و نیازهای روحی آنهاست و یا مردان فقط دارای یک همسر قانونی باشند ولی روابط آزاد و نامشروع با زنان بی شوهر داشته باشند که این به رسمیت شناختن فحشا و ناامن ساختن محیط برای زنان بی شوهر است. و تنها راه سومی باقی ماند که مردانی که قدرت اداره پیش از یک همسر را دارا هستند و مشکل جسمی و مالی و اخلاقی ندارند، بر محور عدالت کامل در این عرصه وارد شوند.
6. و فراموش نکنیم که قانونی بودن یک عمل از نظر دین همیشه به معنای توصیه به آن نیست.


  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline ریحانه اسکویی 1 ستاره ها ارسال ها: 24   در :  یکشنبه 08 مرداد 1385 [08:44 ]
  مسئله متعه
 

در مورد زنان پیامبر دوستان به خوبی جواب داده اند و به طور خلاصه باید بگویم که در ازدواج با بیشتر آنها حکمتی در کار بوده است اما در مورد صیغه سوالاتی را که مطرح کرده بودید می توانید با رجوع به کتاب حقوق زن در نظام اسلام نوشته ی استاد شهید مرتضی مطهری به جواب هایتان برسید.

  امتیاز: 0.00