متنی در مورد نوروز بشرح ذیل در انجمن ادبی درج شده است. ممکن است راجع به آن توضیح دهید:
در روایات شیعه به گونه ای قابل توجه به عید نوروز توجه شده است.در کتب اربعه شیعه ( الکافی شیخ کلینی ، من لا یحضره الفقیه شیخ صدوق ، تهذیب الاحکام والاستبصار شیخ طوسی ، بحارالانوار علامه مجلسی ) روایاتی هست که در آن ها نام "نوروز" با شکل های مختلف آمده است.فلسفه و رمز این که چرا در روایات شیعه این اندازه به عید نوروز توجه شده ، ریشه در اعتقادات دینی و باور به اهل کتاب بودن زرتشتیان و دریافت ارزش و اهمیت این عید دینی بوده که از پیش از اسلام پا بر جای مانده است.اگر نوروز صبغه ی دینی نداشت ، هیچ گاه این احادیث با این صراحت در مورد آن روایت نمی شد.
روایاتی که در سه کتاب نخست از کتب اربعه شیعه آمده است:
1) با لفظ النوروز ، یک بار:
- یوم ...النوروز اهدوا الیه الشیء.تهذیب الاحکام، ج 6 ، ص 378 ، سطر 11.
2) با لفظ النیروز چهار بار:
- یا امیر المومنین الیوم النیروز.من لا یحضره الفقیه ، ج 3 ، ص 300 ، سطر 4.
- فاذا کان یوم المهرجان(مهرگان) او النیروز.کافی ، ج 5 ، ص 141 ، سطر 6.
- یوم المهرجان و النیروز اهدوا الیه الشیء. من لا یحضره الفقیه.ج 3 ، ص 300 ، سطر 13.
- اتی الی بهدیه النیروز. من لا یحضره الفقیه. ج
3 ، ص 300 ، سطر 3.
3) با لفظ نیروزا ، یک بار :
- اصغوا لنا کل یوم نیروزا. من لا یحضره الفقیه.ج 3 ، ص 300 ،سطر 4.
4)با لفظ نیروزنا ، یک بار :
- نیروزنا کل یوم. من لا یحضره الفقیه. ج 3 ، ص 300 ،سطر 5.
نکته قابل توجه این است که بیشتر این روایات در کتاب " من لا یحضره الفقیه " شیخ صدوق آمده که روایات این کتاب نسبت به سایر کتب اربعه از اعتبار و ارزش بیشتری برخوردار است .هم چنین روایات این کتاب با منابع اهل سنت از نظر مضمون و محتوا و حتی الفاظ ، اشتراک چشمگیری نسبت به سیر کتاب های حدیث شیعه دارد.
در فصل 11 " مفاتیح الجنان " " حاج شیخ عباس قمی" به روایت مشهور " معلی بن خنیس " پرداخته که در آن امام صادق علیهالسلام اعمال نوروز را بر می شمارد.
منبع: مقاله " نوروز در روایات شیعه" نوشته نادر کریمیان سردشتی".مندرج در کتاب " مجموعه مقالات نخستین همایش نوروز". ناشر سازمان میراث فرهنگی کشور، پژوهشکده مردم شناسی.1379
امتیاز: 0.00
وزارت آموزش و پرورش > سازمان پژوهش و برنامهريزی آموزشی
شبکه ملی مدارس ایران رشد
شما باید یک عنوان و متن وارد کنید!