منو
 صفحه های تصادفی
عماره بن ولید
تروپیسم
آزمایش تهیه رزین ملامین - فرمالدئید
ادراک فضائی شنوائی
پرتگاه نهایی ، سیاهچاله
ابراهیم حاتمی کیا
آزمایش آسمان آبی
فوران آتشفشان
امام حسین در قرآن - طه : 115، بقره : 124
کاربرد شیمی در رندگی روز مره
 کاربر Online
1246 کاربر online
 : دین و زندگی
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline شکوفه رنجبری 2 ستاره ها ارسال ها: 29   در :  سه شنبه 04 اسفند 1383 [11:57 ]
  ارزش زن در اسلام
 

با سلام
بارها و بارها در کتابهای اسلامی خوانده ایم و همچنین از زبان اهل دین شنیده ایم که موقعیت و ارزش و مقام زن و مرد در پیشگاه خداوند یکی است و انسانها در پیشگاه خداوند از نظر رنگ پوست و جنسیت یکی هستند و ملاک برتری آنها تقوا و عمل صالح است و هرکه درجه ایمانش بیشتر باشد در نزد خدا محبوبتر است
نمی دانم شاید برداشت من اشتباه باشد ولی در بعضی از متون دانشنامه احادیثی را می خوانیم که بسیار افکارم را به خود مشغول کرده و از خودم می پرسم آیا واقعا ارزش زن در اسلام این است
مثلا در متنهایی که مربوط به وظایف شوهر هستند از رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت شده است که : اهل و عیال مرد اسیران در دست اویند و محبوبترین بندگان نزد خداوند عزوجل کسی است که با اسیرانش بهترین برخورد را داشته باشد و یا در جای دیگر می فرمایند اگر قرار بوذد انسان بر انسانی سجده کند دستور می دادم که زنان بر شوهرانشان سجده کنند
در جای دیگر حضرت علی علیه السلام می فرمایند که: زن مانند دنده کجی است که اگر بخواهید آن را رها کنید از آن بهره خواهید برد و اگر آنرا راست کنید خواهد شکست و یا زن مایه تفریح مرداست و مرد نباید آنرا ضایع کند
و یا فرموده اند که اگر می توانید کاری کنید که زنانتان غیر از شما مرد دیگری را نشناسند این کار را انجام دهید، زنان به مسجد نروند ، دنبال جنازه نروند، در معرض دید نباشند ، در بالاخانه ها نباشند و ......
آیا واقعا ارزش زن در همین امور است که از جامعه طرد شود و مانند اسیری در خانه و تحت امر شوهرش (که در آن هیچ توضیح بیشتری داده نشده حتی در مورد استثنا ها) ما همواره در تاریخ زنانی را داشتیم همچون حضرت فاطمه زهرا و زینب سلام الله علیها و مریم و آسیه و هاجر و ...که نمونه های تاریخ بوده اند آیا آنان نیز با گوشه نشینی در خانه و فقط عبادت به این مقام رسیده اندآیا زنان باید بر شوهرانشان سجده کنند و به امر و فرمان آنها باشند حتی اگر بدانند آنها به خطا رفته و روش نادرستی را در پیش دارند
نمیدانم شاید من برداشت اشتباهی از این احادیث داشته باشم و یا شاید به عنوان یک زن کنجکاو شده ام که بیشتر در مورد موقعیت خود در جامعه و اسلام بدانم لطفا مرا راهنمایی کنید
متشکرم


  امتیاز: 1.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline عبدالله حقیقت 3 ستاره ها ارسال ها: 50   در :  یکشنبه 09 اسفند 1383 [06:13 ]
  > ارزش زن در اسلام
 

موضوع: ارزش زن در اسلام
تاریخ: یکشنبه 09 اسفند, 1383 10:26

بسم الله الرحمن الرحیم
در اینکه ملاک برتری در نزد خداوند فقط و فقط تقوی است تردیدی نیست لیکن بخش مهمی از همین تقوی در جریان عمل محقق می گردد، یعنی انسان در میدان عمل، رضایت حضرت حق را در نظر بگیرد.
خداوند بر اساس علم و حکمت بی پایان خود در قرآن مجید می فرماید: « الرجال قوامون علی النساء »؛ یعنی مدیریت اداره همسر و خانواده به عهده شوهر است همچنان که کسی که در این امور مورد سؤال واقع خواهد شد نیز شوهر است؛ « قوا انفسکم و اهلیکم نارا » ؛ خود و خانواده خود را از آتش حفظ کنید.
البته این تعیین مدیر خانواده برای برون رفت از مشکلات بیشتر و رفع زمینه اختلاف است به این معنی که در موارد اختلاف نظر و سلیقه، چنانچه هر دو به یک نظر واحدی نرسیدند نظری که قابل اجرا است نظر شوهر می باشد و زن باید بپذیرد، بدیهی است که نظر شوهر مخالف رضایت خداوند و خلاف شرع نباید باشد که در این صورت عدم اطاعت، واجب است.

در مورد روایتی که نقل شده پیامبر فرموده اند: « اهل و عیال مرد اسیران در دست اویند و محبوبترین بندگان نزد خداوند کسی است که با اسیرانش بهترین برخورد را داشته باشد » چند نکته را باید توجه نمود:

1- راویان احادیث معمولا نقل مضمون از پیامبر و امام می نموده اند و نه عین الفاظ و کلمات آنان را، و به همین جهت احادیثی که عین کلمات و الفاظ معصومین در آن باشد قلیل است. بنابراین تعبیر از اسیر ممکن است از جانب راوی باشد در عین حال که مقصود از کلام همین باشد.

2- نکته دوم اینکه منظور از اسیر، اسیر اصطلاحی نیست که پس شوهر ارباب و مالک و مولی باشد و با این اسیر به هر نحو که بخواهد معامله کند، بلکه منظور این است که ممکن است در مواردی که ضرورتهای زندگی مانند داشتن فرزند، دلبستگی به شوهر و انس و علاقمندی به کانون خانواده، مشکلات جدائی با همه جوانب آن و ... زن را پایبند به زندگی با این همسر و در این کانون خانواده می کند نه به جهت اینکه این زندگی و معاشرت شوهر صد در صد برای او ایده آل است زیرا ممکن است که شوهر بر اساس حق عمل نکند و تعدی و ظلم و تجاوز به حقوق او نباید لیکن زن برای مصالحی، سختی ها و مشکلات را تحمل می کند، پس زن به خاطر این جهات به میل خودش مجبور به این زندگی می شود از این معنی تعبیر به اسارت شده و مخاطب واقعی در این حدیث مردان هستند که بدانند اگر زن به جهت این مصالح زندگی را گسیخته نمی کند شما هم رعایت او را بکنید به نحوی که زندگی برای او ایده آل باشد و از روی رضایت و دلخوشی زندگی کند نه به جهت اجبار و مصلحت.
لذا از امامان معصوم روایات بیشماری در مورد گشایش به زندگی همسر و خانواده خطاب به مردان رسیده است.

و اما در مورد روایت: « اگر قرار بود انسانی بر انسان دیگر سجده کند دستور می دادم که زنان بر مردان سجده کنند » نیز نکاتی وجود دارد:
1- نکته اول اینکه اگر این روایت صحیح باشد حضرت با اگر آنرا بیان می کند، اگر صحیح بود! لیکن حالا که صحیح نیست زیرا سجده فقط اختصاص به خداوند دارد و بس!
2- نکته دوم اینکه حضرت با این تعبیر تأکید به پذیرش زن نسبت به شوهر می نماید در مواردی که اختلاف نظر و سلیقه بین آنها در امور زندگی وجود دارد و نه چیز دیگر

و در روایت دیگر از امیر مؤمنان علیه السلام نقل شده اشاره به شاکله و سازمان وجودی زن دارد که آن هم بر اساس حکمت الهی است که این سازمان بر محور احساس و محبت و عاطفه بنا نهاده شده و حال اینکه در مرد این جهات کمتر است بنابراین مرد نباید در صدد کشاندن کامل زن به ادراکات خود باشد زیرا او نمیتواند غیر از این باشد زیرا وجود او چنین است.

و اما در مورد روایت دیگر که بر زن تشییع جنازه نیست و ....
منظور خانه نشینی مطلق زنان که فقط وسیله ای در دست مردان باشند نیست بلکه تأکید بر حفظ حریم و عدم اختلاط زن و مرد است توضیح اینکه برای نقش زن و جایگاه زن سه تصویر می توان داشت:
1- زن بطور مطلق در کنج خانه باشد و به هیچ وجه نقشی در اجتماع نداشته باشد که در اینصورت گرانبها می شود زیرا هر چیزی که کمتر در معرض باشد ارزشش بالاتر و گرانبهاتر می شود.
2- اینکه بطور کامل در اجتماع شرکت کند و دوش به دوش مردان در همه جا حضور داشته باشد در این صورت زن در جامعه نقش دارد لیکن به جهت اختلاط با مردان حضور او در همه جا و نوع ارتباط او با مردان علاوه بر مفسده های قابل تصور از ارزش او نیز بطور محسوس کاسته خواهد شد.
3- به وظائف فردی و اجتماعی خود اقدام نماید لیکن در حریم خاص خود و در مدار خود و نه در مدار مردان زن و مرد دو ستاره فروزان خلقت می باشند که هریک دارای مداری خاص هستند و تا وقتی که هریک در مدار خویشتن حرکت می کند این منظومه برقرار است .

مطالعه در زندگی حضرت زهرا و حضرت زینب سلام الله علیها و دیگر زنان بزرگ اسلام این واقعیت را روشن تر می نماید و فسادی که در جوامع غربی و غیر آنها ملاحظه می شود از اختلاط زن و مرد و در مدار یکدیگر واقع شدن ناشی می شود.


در پایان به این نکته نیز باید توجه داشت که ویرایش و تبیین مقالات دانشنامه در دست اقدام است تا چنین شبهاتی حاصل نشود.




  امتیاز: 1.40     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   ناشناس   در :  شنبه 22 اسفند 1383 [06:41 ]
  > ارزش زن در اسلام
 

پیشنهاد می کنم کتاب "فاطمه فاطمه است " را بخوانی . سمیه یاری

  امتیاز: 0.00