منو
 صفحه های تصادفی
تکنیسین امور باغبانی
دانشکده علوم ریاضی دانشگاه فردوسی مشهد
حسابدار درجه 1
انواع شرکت های تجارتی
پیش به سوی هالیوود
تشییع جنازه امام علی علیه السلام
نیترید آلومینیوم
مهدی از اهل بیت رسول خداست « از نسل ائمه »
استقبال مردم مدینه از پیامبر اکرم
مارمالاد
 کاربر Online
264 کاربر online
 : بهداشت وسلامت
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه پزشکی 3 ستاره ها ارسال ها: 1819   در :  پنج شنبه 28 مرداد 1395 [10:04 ]
  عضلاتتان را تقویت کنید
 

عضلاتتان را تقویت کنید

اغلب عضله‌سازی را متعلق به ورزشکاران می‌دانند در حالی که بسیاری هنوز نمی‌دانند دردی که اغلب اوقات در نقاط مختلف بدن اعم از زانو، کمر و سرشانه‌ها تجربه می‌کنند، ناشی از ضعف عضلات مربوط به همین نواحی است و مراقبت از عضلات بدن و تقویت آنها تنها به ورزشکاران و بدنسازان محدود نمی‌شود.

260 عضله، 45 درصد وزن کل بدن را تشکیل می‌دهند. جنس عضلات از فیبر است که قابلیت انقباضی دارند. عضلات صاف کـه دیواره عروق، لوله گوارش، مجاری ادراری و تنفسی را تشکیل می‌دهند، عضلات اسکلتی کـه وظـیـفـه حــرکت و حفظ تعادل اعضای بدن را به عهده دارند و عضلات قلب، ساختار بدن را تشکیل می‌دهند که در بین این سه گروه، فقط عضلات اسکلتی هستند که امکان حرکت دارند و عضلات قلب و صاف به صورت خودکار عمل می‌کنند.

یک جراح استخوان و مفاصل (ارتوپد) در گفت‌وگو با جام‌جم قبل از بیان دلایل اهمیت و نقش عضلات در بدن می‌گوید: عضله یا همان ماهیچه، بافت‌های فیبری مقاوم اما نرم وفیبروزی هستند که انقباض این بافت‌ها باعث خم یا صاف شدن مفاصل می‌شود.

وی تأکید می‌کند: عضلات به واسطه میزان استفاده و جایگاه آنها در بدن به صورت سفت، متوسط و شل در بدن حضور دارند. به همین دلیل است که عضلات ساق پا به دلیل راه رفتن و نشستن به بافت‌های مقاوم و سفت عضلانی تبدیل می‌شوند، اما عضلات پشت به دلیل درگیری کمتر، عضلات نرم و انعطاف‌پذیری هستند. به دلیل همین کم‌تحرکی است که مقاومت عضله راسته که در پشت ستون فقرات قرار دارد بیشتر به سمت بافت‌های چربی می‌رود و کمتر مقاومتی مانند بافت‌های فیبروزی یا بافت‌های مقاوم پیدا می‌کند.

عضلات بیمار
با توجه به این که حرکت بدن با کمک عضلات اسکلتی است بنابراین هر چه میزان حرکت عضلات بیشتر باشد به همان میزان مقاومت آنها و در نتیجه مقاومت بدن نیز افزایش می‌یابد و حرکات راحت و بهتر حرکت می‌کنند. دکتر عکاشه تأکید می‌کند: مفصلی خوب حرکت می‌کند که عضلات قوی در اطراف آن وجود داشته باشد. قدرت بالای عضلات باعث می‌شود مفاصل سریع‌تر، کم‌خطرتر و بدون درد حرکت کنند.

این جراح استخوان و مفاصل تأکید می‌کند: عضلات به واسطه کم تحرکی نه تنها می‌توانند ضعیف شوند بلکه حتی امکان ابتلای آنها به بیماری‌هایی همچون میوپاتی نیز وجود دارد که قدرت عضلات اسکلتی به واسطه بیماری بشدت کاهش می‌یابند. به گونه‌ای که به مرور زمان فرد کاملا فلج می‌شود و دیگر امکان بازیابی عضلات نیز وجود ندارد و استفاده از صندلی چرخ دار ضروری می‌شود.

جوانم، چون عضلات قوی تری دارم
عضله ساق پا به گفته برخی متخصصان مهم‌ترین عضله بدن است چراکه انسان با کمک آنها امکان تحرک می‌یابد. در صورتی که این عضله تقویت نشود، فرد در دوران سالمندی قدرت راه رفتن خود را از دست می‌دهد. به همین دلیل برخی آن را عضله پیری نامیده‌اند.

وی به کارگیری عنوان پیری برای عضله ساق پا را رد می‌کند و می‌گوید: من سالمند از بیشتر افرادی که جوان گفته می‌شود، جوان‌تر هستم، چون عضلات قوی دارم. می‌دانم از عضلاتم چگونه استفاده کنم تا فشارزیادی به آنها تحمیل نکنم که دچار فرسودگی و تحلیل شوند.

وی تأکید می‌کند: هر عضوی در بدن که خوب استفاده نشود، بتدریج دچار کاهش قدرت، حجم و موقعیت می‌شود. اگر کسی به دلیل سن و سال، خستگی، بیماری یا چاقی ورزش نکند، عضلات بدنش بتدریج تحلیل می‌روند و بافت‌ها به چربی‌های غیرمقاوم و به درد نخور تبدیل می‌شوند که ما به آنها عضلات کارکرده یا فرسوده می‌گوییم.

این جراح استخوان و مفاصل خاطرنشان می‌کند: سالمندی مانع این نیست که آدم‌ها تقویت عضلاتشان را رها کنند. در فضای کوچک یک متری هم عضلات را می‌توانند تقویت کنند. سالمندان نیز می‌توانند همان حرکاتی را که جوانان انجام می‌دهند، با سرعت کمتر و مدت زمان بیشتر انجام دهند. پیاده‌روی، استفاده از دوچرخه ثابت و شنا در کنار تغذیه مناسب و سرشار از ویتامین و کلسیم می‌تواند به سالمندان در حفظ سلامت عضلاتشان کمک کند.

وی در پایان تأکید می‌کند: چاق نشدن، ورزش و دوری از مواد، داروها و سیگار، سه فاکتور مهم برای پیشگیری از ابتلا به آرتروز و حفظ سلامت بدن است.

  امتیاز: 0.00