منو
 کاربر Online
599 کاربر online
 : بهداشت وسلامت
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه پزشکی 3 ستاره ها ارسال ها: 1819   در :  یکشنبه 23 خرداد 1395 [17:24 ]
  برای سالم نگه‌داشتن زانوها چه کنیم؟
 

برای سالم نگه‌داشتن زانوها چه کنیم؟

15 درصد آسیب‌های براثر ورزش، در زانوها اتفاق می افتد. برای پیشگیری از آسیب‌دیدگی و سالم نگه‌داشتن زانوها به نکات ذیل توجه کنید:

  • به درد بی‌توجه نباشید:
در صورت احساس درد در مفصل زانو بایدمدتی به خود استراحت دهید.این باید شامل استراحت کافی،کمپرس یخ، بالا قرار دادن پا و در صورت ادامه پیدا کردن درد مراجعه به پزشک باشد .

  • تقویت عضلات:
با تقویت عضلاتی که از زانوها حمایت می‌کند می‌توانید کمی فشار را از روی زانوها بردارید .توجه بیشتر باید به عضله چهار سر ران،عضله عقب پا،عضله قسمت تحتانی کمر و عضله کشاله باشد .

  • زیاد استراحت نکنید:
اگرچه استراحت نقش مهمی در بهبوددرد زانوها دارد، اما باید مفصل‌ها را حرکت دهید.به حالت خستگی خود توجه و استراحت کنید، اما زمانی نیز برای ورزش در نظر بگیرید تا عضلات و رباط اطراف مفصل‌ها تقویت شود.

  • وزن متناسب را حفظ کنید:
داشتن اضافه‌ وزن، روی مفصل زانوها تاثیر می‌گذارد.برای کاهش این فشار باید وزن مناسب را از طریق یک برنامه غذایی خوب و ورزش منظم حفظ کنید.

  • کفش مناسب بپوشید:
برای کاهش فشار روی زانو باید کفش مناسب بپوشید.کفش‌های پاشنه‌کوتاه با اندازه مناسب برای راه رفتن و حفظ تعادل بدن موثر است .

  • قبل از شروع ورزش بدن را گرم‌کنید:
برای پیشگیری از هر نوع آسیب،لازم است که بدن را گرم‌کنید و ورزش‌های کششی انجام دهید.کشش عضلات عقب پا و عضله چهار سر ران و سپس راه رفتن آرام به مدت 5 دقیقه قبل از شروع ورزش فراموش نشود. عضلات باید گرم شود تا انعطاف‌ آن حفظ شود .

  • از ورزش زیاد با فشار بالا بپرهیزید:
از ورزش‌هایی با شروع و توقف ناگهانی، پیچیدن و پرش که مانند تنیس،بسکتبال،فوتبال و اسکواش روی زانوها فشار وارد می کند باید پرهیز شود.

  • تغییر دما :
کمپرس سرد را به مدت 20-15 دقیقه،3 تا 4 بار در روز انجام دهید.البته طی 48تا72 ساعت اولیه از زمان آسیب‌دیدگی این کار ورم و سفت شدن عضلات را کم می‌کند.سپس می‌توانید از کمپرس گرم استفاده کنید.

منبع
http://jamejamonline.ir/sara/2427283248872950354/%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%85-%D9%86%DA%AF%D9%87%E2%80%8C%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%86-%D8%B2%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%87%D8%A7-%DA%86%D9%87-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D9%85%D8%9F

  امتیاز: 0.00