منو
 کاربر Online
1496 کاربر online
 : بهداشت وسلامت
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه پزشکی 3 ستاره ها ارسال ها: 1819   در :  جمعه 16 بهمن 1394 [19:12 ]
  غذاهایی که شما را گرسنه‌تر می‌کنند!
 

غذاهایی که شما را گرسنه‌تر می‌کنند!

هنگامی که گرسنه هستید و این غذاها را مصرف می کنید، قند خونتان ناگهان بالا رفته و سپس افت می کند و حتی بیش از پیش گرسنه می شوید! در اینجا با غذاهایی که ضررشان بیشتر از فایده شان است آشنا می شوید.

پنیر
علاقه به پنیر به زمان کودکی مان بازمی گردد. انسان طوری برنامه ریزی شده است که نسبت به (کازئین) پروتئین موجود در شیر واکنش اپیوئید (شبیه به واکنشی که در مصرف مواد مخدر تجربه می شود) نشان می دهد به همین علت نوزادان به مصرف مقدار مناسبی شیر مادر تمایل پیدا می کنند.

پنیر که نوع غلیظ شده شیر است نیز همین تاثیر را دارد. این ترکیبات پروتئینی به نام کازومورفین در پنیر با مقدار زیادی چربی و نمک ترکیب شده اند که تمایل شدیدی به پنیر ایجاد می کند. بنابراین طبیعتا هر قدر پنیر بیشتری بخورید، بیشتر به خوردن آن تمایل پیدا می کنید.

مصرف آبمیوه باعث افزایش ناگهانی قند خون می شود
اگر چه آب میوه ها و آب میوه های پاک کننده (آب میوه هایی مخصوص سم زدایی بدن) در حال حاضر محبوبیت زیادی دارند اما در فرایندی که برای تولید آنها انجام می شود، بیشتر مواد مغذی و فیبرهای سیر کننده از مایع شیرین آن جدا می شود. این امر باعث میشود نوشیدنی حاصل حاوی مقدار زیادی کالری باشد که موجب افزایش ناگهانی قند خون و سپس افت آن میشود که به گرسنه تر شدن شما منجر می شود.

مطالعات نشان داده اند که بدن ما با کالری آب میوه سیر نمیشود در حالی که در مورد غذا برعکس است. بنابراین هنگام تشنگی بهتر است آب بنوشید و میوه ها و سبزیجات را به صورت کامل (همراه با فیبر موجود در آنها) مصرف کنید. اگر میل به نوشیدنی دارید و تمایلی به میان وعده ندارید، میوه ها و سبزیجاتی را که میخواهید آبشان را بگیرید، مخلوط کنید.
همچنین می توانید مقداری پودر پروتئین یا کره مغزهای گیاهی به آن اضافه کنید. چربی و پروتئین افزوده همانند فیبر عمل کرده و جذب غذا در جریان خون را کند میکنند و در نتیجه مدت بیشتری احساس سیری می کنید.

ماست کم چرب
ماست اگر چه به عنوان یک غذای فوق العاده سالم شناخته میشود اما سالم بودن آن بستگی به این دارد که چه نوع ماستی را انتخاب میکنید. یک لیوان ماست حاوی تکه های میوه 150 کالری، 6 گرم پروتئین، 1.5 گرم چربی و حدود 25 گرم قند دارد.

هر قدر مقدار کربوهیدرات آن بیشتر و چربی آن کمتر باشد، حتی پس از این که مقدار زیادی ماست خورده اید دلتان میخواهد بیشتر بخورید. به جای آن میتوانید ماست ساده مصرف کنید که دو برابر پروتئین دارد و خودتان میوه، تخمه و مغزهای گیاهی به آن اضافه کنید تا محتوای فیبر و آنتی اکسیدان آن را افزایش دهید.

این غذاها اغلب به عنوان میان وعده سالم شناخته میشوند اما ما را سیر نمیکنند و نیازی به جویدن ندارند. غذاهایی که به جویدن نیاز ندارند در مقایسه با غذاهای جویدنی اغلب احساس سیری ایجاد نمیکنند و تمایل به مصرف غذاهای جامد را افزایش میدهد.

ویتامینهای گروه ب از سلامت مغز و عضلات محافظت میکنند
اگر املت صبحانه را با سفیده تخم مرغ درست می کنید، تعجبی ندارد که خیلی زود پس از صبحانه احساس گرسنگی کنید. سفیده تخم مرغ اگر چه منبع خوبی برای پروتئین است اما چربی های سالم، ویتامین ها و مواد معدنی تخم مرغ در زرده آن قرار دارد.

یک مطالعه متا آنالیز در سال 2010 که در American Journal of Clinical Nutrition منتشر شد نشان داد چربیهای اشباع با افزایش خطر بیماری قلبی عروقی، سکته یا بیماریهای عروق کرونری مرتبط نیست. چربیهای اشباع موجود در تخم مرغ نه تنها شما را سیر میکند بلکه برای تولید هورمون و جذب برخی ویتامینها و مواد معدنی لازم است از جمله ویتامین آ (آنتی اکسیدان عالی برای پوست و سیستم ایمنی)، ویتامینهای گروه ب (برای انرژی) و کولین که از سلامت مغز و عضلات محافظت میکنند.

قند
قند و امثال آن (از شیرین کننده های مصنوعی گرفته تا نی شکر ارگانیک)، همه به شدت شما را به خود عادت میدهند چون باعث افزایش ترشح دوپامین میشوند. حقیقت این است که در مراحل تکامل به شکلی طراحی شده ایم که به دنبال مواد غذایی شیرین باشیم تا زنده بمانیم اما امروزه منابع با غلظت بالای قند در همه جا به مقدار زیاد وجود دارند.

اعتیاد به قند شیوع روز افزون دارد و نقش حائز اهمیتی در بحران سلامت امروزه دنیا ایفا میکند. شیرین کننده های تصفیه شده و فرآوری شده توانایی قابل توجهی در ترغیب شما به پرخوری دارند در حالی که احساس سیری ایجاد نمی کنند. اما مصرف میوه های کامل را کنار نگذارید. غذاهای کامل حاوی قند مانند میوه داستان متفاوتی دارد چون محتوای فیبر و مواد مغذی آنها زیاد است.

به همین علت میتوانید چند شکلات یا یک آب میوه بزرگ را بدون احساس سیری بخورید اما نمیتوانید ده عدد سیب یا گلابی را به راحتی بخورید و احساس سیری پیدا نکنید.

منبع : سیمرغ

  امتیاز: 0.00