منو
 کاربر Online
675 کاربر online
 : بهداشت وسلامت
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه پزشکی 3 ستاره ها ارسال ها: 1819   در :  پنج شنبه 25 تیر 1394 [13:06 ]
  چگونگی تغذیه بعد از ماه رمضان
 

چگونگی تغذیه بعد از ماه رمضان

اگر روزه‌داری اصولی و با رعایت نکات صحیح تغذیه‌ای انجام شود، می‌تواند به کاهش وزن مختصر افراد چاق منجر شده و میزان چربی خون مبتلایان به چربی خون را نیز کاهش دهد. کاهش وزن و کنترل قند و چربی‌های خون در محدوده مجاز، یکی از نتیجه‌های مثبت روزه‌داری است که می‌تواند عاملی باشد برای کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف مانند چاقی، فشار خون، دیابت و مشکلات قلبی ـ عروقی.

پس از پایان یافتن ماه رمضان بهتر است از مصرف غذاهای چرب و سنگین خودداری کنید و مراقب باشید دچار پرخوری نشوید. در واقع نباید فراموش کنیم بدن و بویژه دستگاه گوارش یک ماه در حال روزه‌داری و استراحت بوده و برای تغییر این عادت باید زمان لازم را در اختیارش قرار دهیم.

در این روزها باید تعداد وعده‌های غذایی را افزایش داده، ولی حجم غذای دریافتی در هر وعده را کاهش دهید.

هنگام روزه‌داری معمولا توجه بیشتری به مصرف آب و مایعات می‌شود و افراد برای کاهش حس تشنگی، بیشتر از روزهای معمول از نوشیدنی‌ها، میوه‌ها و سبزیجات استفاده می‌کنند.

مصرف مقدار کافی مایعات و بویژه آب را نباید فقط مخصوص ماه رمضان بدانیم و با توجه به این‌که همچنان در فصل تابستان قرار داریم و خطر کم‌آبی نیز وجود دارد، به هیچ وجه نباید مصرف مایعات را کنار بگذاریم؛ بنابراین توصیه می‌شود به مقدار کافی از آب و شربت‌های خانگی کم‌شیرین استفاده کنید و سبزیجات آبدار مختلف مانند کاهو، خیار، گوجه‌فرنگی و... را نیز در برنامه غذایی خود قرار دهید.

مواد لبنی حتما باید در طول روز به مقدار کافی مصرف شود، لبنیات منبع خوب کلسیم بوده و به همین دلیل مصرف آن هم به کودکان که در سنین رشد و استخوان‌سازی هستند و هم به افراد بزرگسال توصیه می‌شود. همچنین توصیه می‌شود لبنیات نیاز بدن به پروتئین و ویتامین‌های گروه B را نیز تامین می‌کند. بهتر است از مواد لبنی کم‌چرب استفاده کنید و همچنین در کنار مصرف این مواد، برای تامین کلسیم می‌توانید از انواع کلم‌ها، بادام‌زمینی، کنجد و ماهی‌هایی که با استخوان می‌توان آنها را مصرف کرد نیز کمک بگیرید.

مصرف فست‌فودها را به حداقل برسانید و از مصرف غذاهای کنسرو شده، شور یا چرب خودداری کنید. چون مواد نگه‌دارنده مختلفی به این نوع غذاها افزوده می‌شود، مصرف‌ بیش از حدشان برای همه افراد و بخصوص کودکان خطرناک است و همچنین به دلیل زیاد بودن نمک موجود در آنها، برای بزرگسالان و کسانی که دچار بیماری‌های مختلف هستند، می‌تواند زمینه‌ساز بروز بیماری‌ها و مشکلات قلبی‌ ـ عروقی و فشار خون نیز بشود.

انواع آش‌‌هایی که در ترکیبات آنها از سبزیجات و حبوبات استفاده شده، سوپ‌هایی بر پایه سبزیجات و جو، خورش‌های ایرانی که کم‌چرب آماده شده است و همچنین خوراک‌هایی که با مرغ یا گوشت و سبزیجات تهیه می‌شود نیز انتخاب‌های مناسبی برای این روزها به حساب می‌آید.

  امتیاز: 0.00