منو
 صفحه های تصادفی
تئوریها و دیدگاه ها در باب معنا شناسی
زندگی اجتماعی از منظر اسلام
فرهنگ استان گلستان
بنزین
تصفیه پساب‌های صنعت آبکاری
تقوی؛ملاک برتری
قیام سالار در خراسان
نقطه ی محو شونده
تنظیمات Recycle Bin
ماشین آلات برداشت ذرت
 کاربر Online
586 کاربر online
 : بهداشت وسلامت
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه پزشکی 3 ستاره ها ارسال ها: 1819   در :  شنبه 20 دی 1393 [12:13 ]
  نقش مواد غذایی بر سلامت دندان‌ها
 

نقش مواد غذایی بر سلامت دندان‌ها

شیر و ماست: شیر و ماست بدون مواد شیرین‌کننده، اسید بسیار اندکی دارند و از تخریب دندان‌ها پیشگیری می‌کنند. در ضمن، سرشار از کلسیم هستند که حافظ سلامت دندان‌هاست.

پیاز: پیاز دارای ترکیب ضد باکتری بنام سولفور است که به سلامت دندان‌ها کمک می‌کند.

کمبود ویتامین‌های B12,C، ریبوفلاوین، مواد معدنی مثل روی و آهن روند ترمیم نسوج دهانی را کُند می‌کند.
میوه‌ها: میوه‌هایی همچون سیب، توت‌فرنگی، مرکبات و کیوی مقدار زیادی ویتامین C دارند و باعث محکم شدن دیواره سلول‌ها می‌شوند.

سبزیجات: کدو، هویج و بروکلی سرشار از ویتامین A و برای تشکیل مینای دندان مناسب هستند؛ در ضمن لثه‌ها را نیز تمیز می‌کنند.

سرطان دهان در اثر استفاده بیش از حد از تنباکو و الکل ایجاد می‌شود. از بیماری‌های دیگر که روی دندان‌ها اثر می‌گذارد، دیابت است که باعث سوزش زبان و خشکی دهان می‌شود.

برای حفظ سلامت دندان‌ها:
از فلوراید استفاده کنید. فلوراید باعث استحکام دندان‌ها شده و از پوسیدگی آنها جلوگیری می‌کند. در خمیر دندان‌ها و دهانشویه‌ها، فلوراید وجود دارد.

از مصرف بی‌رویه چای و قهوه خودداری کنید.

کیفیت تغذیه خود را بهبود ببخشید.

ویتامین‌های آنتی‌اکسیدان، مثل ویتامین C، باعث مقاومت لثه و سایر بافت‌های آن و جلوگیری از عفونت‌های میکروبی می‌شوند.

مواد قندی غیر ضروری را حذف کنید. مصرف انواع شکلات‌ها، مرباها و آب‌نباتها که چندان مورد نیاز بدن نیستند را به کمترین میزان برسانید. مواد قندی را در زمان مناسب مصرف کرده و سعی کنید در میان وعده‌های غذایی مواد قندی مصرف نکنید. بسیاری از مردم به علت نخوردن صبحانه کافی، در طول روز مجبور به مصرف موادی از قبیل کیک، بیسکویت، شیرینی و یا شکلات می‌شوند. اگر علاقه زیادی به خوردن این نوع مواد غذایی شیرین دارید، پس از مصرف آنها بلافاصله دندان‌ها را مسواک بزنید و یا دست کم چند بار آنها را بشویید.

پنیر به سلامت دندان‌ها کمک زیادی می‌کند. این ماده غذایی چه به صورت پخته و چه سرد، باعث آزاد شدن کلسیم فراوان می‌شود که در تشکیل ساختار و پلاک روی دندان شرکت می‌کند و باعث محافظت دندان در مقابل اسید آزاد شده از میکروب‌ها می‌شود.

  امتیاز: 0.00