منو
 صفحه های تصادفی
پدیده‌های ناشی از زلزله
استه آتیت
تولید صنعتی پنی سیلین
اعتقاد به وضعیت مطلوب ناموجود در ادیان
دستگاه مرجع غیر لخت
تنظیم فعالیت ژنها بوسیله هورمونها
پوشاندن خاک
یورش سه ساله تیمور به ایران
چند تا سکه پنج ریالی جا می گیرد؟
جووانی دومینکو کاسینی
 کاربر Online
567 کاربر online
 : بهداشت وسلامت
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه پزشکی 3 ستاره ها ارسال ها: 1819   در :  یکشنبه 30 آذر 1393 [14:59 ]
  چه کسانی نیاز به مصرف ویتامین D دارند؟
 

چه کسانی نیاز به مصرف ویتامین D دارند؟

مصرف ویتامین «D» در پیشگیری از پوکی‌استخوان در گروه‌های خاص ضرورت دارد.
اگر فردی به اندازه کافی لبنیات مصرف کند و ریسک فاکتوری برای پوکی‌استخوان نداشته باشد، نیازی به تجویز مکمل کلسیم وجود ندارد.

زنان باردار باید به‌طور روزانه کلسیم و ویتامین D مصرف کنند، حال اگر این فرد مقدار کافی از کلسیم و ویتامین D را از طریق غذا مصرف کند، در صورتی که لاغری مفرط یا هر عامل دیگری که فرد را مستعد ابتلا به پوکی‌استخوان می‌کند، در وی وجود نداشته باشد، نیازی به مصرف قرص کلسیم ندارد، مگر این‌که فردی دچار اختلالات جذب بوده و قادر به جذب کامل کلسیم نباشد یا دچار بیماری باشد که کلسیم در بدن وی به‌خوبی جذب نشود.

اين ويتامين در تقويت و محكم شدن استخوان بندي بدن و نيز پيشگيري از انواع سرطان‌ها و بيماري قلبي بسيار موثر است.

هرچند مقدار كمي از اين ويتامين براي بدن ضروري است اما همين مقدار كم تاثير فوق العاده زيادي دارد. در واقع كمبود ويتامين D با بروز سرطان سينه، سرطان روده بزرگ، سرطان پروستات، افسردگي، افزايش وزن، ام اس و بسياري از مشكلات و بيماريهاي ديگر ارتباط دارد.

چگونه مي‌توانيم اين ويتامين را به بدنمان برسانيم؟

- قرار گرفتن در برابر نور خورشيد در مدت زمان مناسب و با روش صحيح: شما مي‌توانيد ظرف چند دقيقه در هر روز در تماس با نور آفتاب قرار بگيريد اما در اين چند دقيقه ضمن اينكه پوست صورت خود را با ضد آفتاب محافظت مي‌كنيد به دست‌ها يا احيانا پاهاي خود هيچ لوسيوني نزنيد تا آفتاب اندكي با پوست شما تماس پيدا كند.
براي كساني كه پوست حساس دارند كه سريع آفتاب سوخته مي‌شود در روزهاي پاييز و بهار 20 تا 30 دقيقه در روز و در روزهاي گرم تابستان 15 تا20 دقيقه تماس روزانه كافي است.

- رژيم غذايي حاوي ويتامين D داشته باشيد: متاسفانه غذاهاي زيادي وجود ندارند كه به طور طبيعي حاوي اين ويتامين باشند. اما ماهي چرب، روغن ماهي، روغن كبد ماهي و ماهي آزاد بهترين منابع اين ويتامين هستند. برخي از غذاهاي ارگانيك غني شده با اين ويتامين نيز مفيد هستند.

- مكمل‌ها هم روشي ديگر براي تامين ويتامين D هستند: متخصصان توصيه مي‌كنند كه روزانه هزار واحد بين‌المللي از اين ويتامين براي كودكان و بزرگسالان ضروري است مگر براي كساني كه زياد در تماس با نور خورشيد هستند كه اين افراد بايد مقدار مصرف مكمل‌هاي خود را كاهش دهند.

  امتیاز: 0.00