منو
 صفحه های تصادفی
آسمان شب های مهر
تفسیر انتزاعی
نبرد موته
قضيه اول یک‌ریختی گروه‌ها
کتابهای جبر
مرحله اول افشاریه
تفاوت قیام مهدی با قیام های مادی
آزمایش پس دید
حکمرانان زیاری
پلاسمای طبیعی
 کاربر Online
521 کاربر online
 : بهداشت وسلامت
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه پزشکی 3 ستاره ها ارسال ها: 1819   در :  سه شنبه 04 شهریور 1393 [09:35 ]
  توصیه هایی برای مصرف بستنی کودکان
 

توصیه هایی برای مصرف بستنی کودکان

ترکیب یک بستنی سالم عبارت است از شیر، خامه، چربی‌های گیاهی، شکر، یخ، مواد طعم‌دار و رنگ‌های مجاز خوراکی.
اگر بستنی در شرایط مناسب و بهداشتی تهیه شود، حاوی ویتامین‌های شیر و مواد معدنی از جمله سدیم، کلسیم، پتاسیم، گوگرد و فسفر است.
بستنی خنک است و یکی از مزایای مصرف آن کاهش دمای بدن در روزهای گرم تابستان و در نتیجه کاهش تعریق بدن است.
جدا از اینکه همه بستنی‌ها دارای مواد افزودنی، اسانس‌‌ها، رنگ‌های خوراکی و نیز شکر هستند، بستنی‌ها را می‌توان به دو نوع عمده تقسیم‌ کرد؛ بستنی‌های شیری و بستنی‌های یخی.
همچنین براساس شیوه تولید بستنی‌های شیری می‌توان آنها را به دو گروه بستنی‌های کارخانه‌ای و بستنی‌های سنتی تقسیم کرد.

- نکته مهم در خوردن بستنی آن است که کودک به هیچ عنوان آن را گاز نزند. گاز زدن بستنی باعث ترک خوردن و سفیدی دندان‌های کودک می‌شود ضمن آنکه قبل از خوردن نباید مایعات گرم از جمله چای یا شیر داغ مصرف شده باشد.

- بستنی باید به مقدار کم و به عنوان دسر غذا در نظر گرفته شود. اگر بستنی به صورت متناوب توسط کودکان مصرف شود به دلیل مواد تشکیل‌دهنده‌ای که دارد باعث بی‌اشتهایی کودک می‌شود.

- توصیه می‌شود نوع بستنی که برای کودک در نظر می‌گیرید ساده باشد و مواد رنگی مضر نداشته باشد. مواد طعم‌زا و افزودنی‌های شیمیایی و حتی انواع میوه و مغزها ممکن است برای کودکان حساسیت‌زا باشند.

- کودکان نباید بیشتر از 3 تا 4 قاشق مرباخوری بستنی بخورند. بستنی حتما باید بعد از صرف ناهار مصرف شود زیرا خوردن آن قبل از ناهار سبب می‌شود میزان زیادی قند وارد بدن شود که در پی آن انسولین ترشح می‌شود و این هورمون سبب ذخیره چربی می‌شود

- بستنی حاوی مقدار زیادی شکر، چربی و کالری بالاست چنانچه در رژیم غذایی بیش از حد در نظر گرفته شود یکی از مواد خوراکی است که ایجاد چاقی می‌کند.

- بستنی‌های یخی به لحاظ افزودن مواد رنگی که اکثرا شیمیایی هستند نه تنها سلامت عمومی کودک را تهدید می‌کنند، بلکه باعث تغییر رنگ دندان‌های شیری و دائمی نیز می‌شوند همچنین اضافه کردن مواد نگهدارنده، گزینه خوبی برای کودکان نیست. این نوع بستنی‌های یخی در مقایسه با بستنی‌های شیری ارزش غذایی به مراتب پایین‌تری نیز دارند. همین‌طور به دلیل یخی بودن این محصولات امکان ایجاد ترک‌های مینایی به دنبال استفاده از آنها بعید به نظر نمی‌رسد.

- توصیه می‌شود کودکی که مبتلا به سرماخوردگی، آنژین و تب است و سرفه می‌کند بستنی مصرف نکند زیرا سردی بستنی باعث حساسیت و درد بیشتر گلوی کودک می‌شود.

- اگر کودکی استعداد چاقی د اشته باشد، بهتر است از بستنی یخی که کالری کمتری دارد برایش استفاده کنید.

- این میان‌وعده به دلیل داشتن پروتئین، کلسیم بالا، فسفر، ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف می‌تواند زمینه را برای حفظ سلامت استخوان‌ها و نیز دندان‌ها فراهم کند. بدیهی است مصرف به اندازه و نیز انتخاب صحیح بستنی می‌تواند منبع بسیار خوبی جهت تامین بخشی از کلسیم مورد نیاز دلبند‌تان باشد به‌ویژه زمانی‌که کودک تمایل به مصرف شیر ندارد.

  امتیاز: 0.00