منو
 صفحه های تصادفی
موتور دیزل
رفتارگرایی
صور فلکی و فصول سال
دفتر روزنامه ترکیبی :
باورهای غلط رایج در باره رفتار نابهجار
سیستمهای محاسبه زمان
زمین لرزه
منتظرین امام مهدی علیه السلام شیعیان حقیقی اند
واکنشهای مولکولهای کایرال با واکنشگرهای فعال نوری
مواد ضدعفونی کننده
 کاربر Online
315 کاربر online
 : بهداشت وسلامت
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه پزشکی 3 ستاره ها ارسال ها: 1819   در :  سه شنبه 04 شهریور 1393 [09:00 ]
  عوامل موثر بر رشد قدی
 

عوامل موثر بر رشد قدی

- زندگی ماشینی، بدغذایی، مصرف فست‌فودها، استرس و فعالیت فیزیکی کم همه باعث شده از نظر رشد جسمی و افزایش قد با مشکل مواجه شویم. البته تاثیر ژنتیک را هم نباید فراموش کنیم.

- با کم شدن مصرف لبنیات، روز به روز از قد ایرانی‌ها کاسته شده و برعکس به قد کره‌ای‌ها و ژاپنی‌ها به علت مصرف لبنیات افزوده می‌شود.

- دریافت کم و نامناسب غذا به علت فقر فرهنگی و اقتصادی در بخش قابل توجهی از مناطق کشور، باعث شده تا درصد قابل توجهی از کودکان دچار کوتاهی شوند.

- یک بخش دیگر بحث بلند یا کوتاه قد شدن افراد مربوط به ورزش است .
صفحات استخوانی رشد، صفحاتی هستند که به استخوان اجازه می‌دهند تا در محور طول خود مثل استخوان ران و ساق افزایش پیدا کند. این صفحات از دوران کودکی وجود دارند و در صورتی‌که جوش بخورند، رشد استخوان ران و ساق پا هم متوقف می‌شود. رشد صفحات استخوانی و بسته شدن آنها میان دختران و پسران متفاوت است. رشد این صفحه‌ها در دختران از حدود 12 سالگی شروع می‌شود و در 16 سالگی به حداکثر رشد خود می‌رسد و سپس بسته می‌شود.
در پسرها هم از حدود 15 سالگی شروع می‌شود و در 19سالگی هم بسته می‌شود.
درمورد انجام ورزش‌های کششی و تاثیر آن در بلند قد شدن افراد مطالعات علمی فراوانی صورت گرفته است. در بهترین حالت افزایش قد کسانی‌که ورزش‌های کششی انجام داده‌اند، از چند سانتی‌متر تجاوز نکرده است بنابراین به هیچ‌وجه نباید از ورزش انتظار معجزه داشته باشید.

- تغذیه خوب از زمان بارداری مادر شروع می‌شود و تا شش‌سالگی کودک ادامه دارد و در مرحله بلوغ هم که فرد با جهش قدی مواجه است موثر است. به همین علت عوامل تغذیه‌ای رشد از مواد قندی، چربی‌ها و پروتئین‌ها که انرژی لازم برای سوخت و ساز بدن را تامین می‌کنند تا انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند کلسیم، روی و منیزیم همگی عوامل تعیین‌کننده بر میزان قد هستند.

یک فرد باید از تمام گروه‌های غذایی در سن رشد استفاده کند. یکی از کمبودهای غذایی ایرانی‌ها «روی» است: «کمبود روی در کاهش رشد قدی کودکان نقش دارد که این ماده را می‌توان از گوشت‌ها، حبوبات، مغزها و غلات تامین کرد.
اگر کودک در حال رشد دارید، در صبحانه‌اش مخلوطی از مغز تخمه کدو و پنیر هم قرار بدهید. مخلوط این دو ماده غذایی، هورمون رشد فرزندتان را تحریک می‌کند و باعث می‌شود تا رشد قدی سریعی داشته باشد. پس از نان و غلات که حتما باید همراه با سبوس باشد، سبزیجات و میوه‌های حاوی ویتامین «A» مانند طالبی، خربزه، سیب، انگور و مرکبات هستند که می‌توانند روی رشد قد تاثیر بگذارند.

گروه بعدی لبنیاتی همچون شیر، ماست، پنیر و خامه هستند که با فراهم کردن اسیدهای چرب، پروتئین‌های مرغوب، برخی ویتامین‌های بسیار با ارزش و بسیاری از املاح به‌خصوص کلسیم در تامین سلامت و رشد قدی کودکان نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند.

آخرین گروه غذایی انواع گوشت‌ها(مرغ، ماهی، جگر و میگو)، حبوبات و تخم‌مرغ هستند که با تامین پروتئین‌ها، املاح و به‌خصوص آهن به رشد کودکان کمک می‌کنند.

  امتیاز: 0.00