منو
 کاربر Online
558 کاربر online
 : بهداشت وسلامت
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه پزشکی 3 ستاره ها ارسال ها: 1819   در :  پنج شنبه 04 مهر 1392 [18:23 ]
  عوامل ایجاد کنندۀ مشکل در خواب
 

عوامل ایجاد کنندۀ مشکل در خواب

کافئین
برخی افراد برای بیدار شدن و هشیار ماندن در طول روز نیاز به قهوه، نوشابه یا چای دارند. کافئین سبب می شود تا گیرنده های سلولی که آدنوزین برای ایجاد سیگنال های تولید حس خواب آلودگی استفاده می کند بسته شود.
حدود 6 تا 8 ساعت طول می کشد که اثرات کافئین به طور کامل از میان برود. نوشیدن یک فنجان قهوه در اواخر عصر می تواند از خوابیدن سر وقت در شب جلوگیری کند.

نیکوتین
نیکوتین نیز یکی دیگر از محرک هایی است که می تواند سبب هوشیارتر شدن ما شود. نیکوتین همچنین سبب سبک تر شدن خواب می گردد. بسیاری از کسانی که زیاد سیگار می کشند صبح زودتر از خواب بر می خیزند که دلیل آن هم کمبود نیکوتین در بدن است.

داروها
برخی از داروها حاوی موادی هستند که سبب هوشیاری ما می گردند. این داروها در بردارنده انواع مواد ضد احتقان و استروییدها می باشند. بسیاری از مسکن هایی که برای سردرد مصرف می شود دارای کافئین است. همچنین دسته ای از داروهای قلب و فشار خون نیز می توانند سبب بروز مشکل در به خواب رفتن شده و تعداد دفعات بیدار شدن در طی شب را افزایش دهد. افرادی که آسم و یا برونشیت مزمن دارند نیز در به خواب رفتن وخواب خوب شبانگاهی مشکل دارند که دلیل آن هم مشکل در تنفس و یا داروهایی است که مصرف می کنند. سایر بیماری های مزمن و یا مشکلات جسمی نظیر آرتروز، گرفتگی عروق و نوعی کم خونی (کم خونی داسی شکل ) نیز می تواند سبب به هم خوردن خواب شود.

اختلالات روانشناختی و خواب
برخی اختلالات روانشاختی و اضطراب ، می تواند سبب مختل شدن خواب شوند. افسردگی در بیشتر موارد به بی خوابی می انجامد و بی خوابی نیز می تواند به بروز افسردگی منتهی گردد. بیشتر این اختلالات روانشاختی سبب مختل شدن خواب می شود. استرس نیز می تواند بر روی خواب تاثیر منفی گذاشته و سبب دشواری به خواب رفتن و ادامه خواب گردد. افرادی که احساس تنش می کنند زمان کمتری را در خواب عمیق می گذرانند. بسیاری از افراد گفته اند که در برخی موقعیت ها نظیر از دست دادن عزیزان و یا فشار شغلی، در خواب خود دچار مشکل شده اند.

هورمون های زنانه
حجم هورمون پروژسترون که در نیمه دوم چرخه ماهیانه در خون بیشتر می گردد، سبب ایجاد خواب می شود.
زنان در حدود پنجاه سالگی بیشتر از زنان جوانتر دچار کم خوابی می شوند. به احتمال زیاد یکی از دلایل این مساله این است که به خاطر نزدیک بودن و یا ورود آنها به دوره یائسگی، حجم پروژسترون بدن شان کاهش می یابد. گُرگرفتگی ناگهانی زنان در این سن نیز می تواند سبب بروز مشکلاتی در خواب شود.

سبک زندگی
برخی موارد موجود در سبک زندگی نیز می تواند بر کیفیت خواب افراد تاثیر بگذارد. حجم زیاد وعده غذایی و یا ورزش قبل از خواب می تواند سبب بروز دشوارتری در خواب رفتن گردد. پژوهش ها نشان می دهد که ورزش در اوایل شب می تواند سبب بروز تاخیر در تولید ملاتونین شده و همین امر به دشوارتر شدن به خواب رفتن بیانجامد. با این حال مطالعات نشان داده که ورزش و فعالیت بدنی در طول روز به خواب بهتر در شب کمک می کند.

یکی از دلایل نداشتن خواب کافی و زود به خواب نرفتن این است که تا پاسی از شب مشغول انجام فعالیت هایی هستیم که آرامش لازم برای به خواب رفتن را از ما می گیرند. بسیاری از مردم بر این باورند که اگر قبل از خواب فعالیت هایی آرامش بخش که نیازمند انرژی زیادی نیست انجام دهند بهتر می توانند بخوابند. آرمیدن در وان آب داغ می تواند به آرامش قبل از خواب کمک کند. همچنین پس از اتمام آن، دمای بدن کاهش می یابد و حالتی شبیه به حالت به خواب رفتن ایجاد می شود که همین امر نیز به خواب بهتر کمک خواهد کرد. شاید به این دو دلیل باشد که بسیاری از افراد پس از حمام آب داغ خواب بهتری می یابند.

- محیطی که در آن می خوابیم نیز بر خواب ما تاثیر دارد. هر نوع وسیله مزاحم همانتد لامپ های پر نور، تلویزیون و رایانه را از اتاق خواب خود خارج کنید.
- یک تشک و بالش نرم نیز می تواند سبب بهبود خواب شبانگاهی شود.
- اندکی خنک تر نگاه داشتن دمای اتاق خواب نیز می تواند به خواب بهتر کمک کند.

  امتیاز: 0.00