منو
 کاربر Online
333 کاربر online
 : بهداشت وسلامت
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه پزشکی 3 ستاره ها ارسال ها: 1819   در :  سه شنبه 19 شهریور 1392 [13:11 ]
  ناهنجاری های قامتی و علل آن
 

ناهنجاری های قامتی و علل آن

خمیدگی رو به جلو(قوز)، خمیدگی به پشت و جلو آمدن شکم و انحنای جانبی ستون فقرات از شایع‌ترین ناهنجاری‌های قامتی است.
این ناهنجاری‌ها می‌توانند علل مختلفی داشته باشند که عمدتا مادرزادی و ارثی هستند.

یکی دیگر از شایع‌ترین علل بروز ناهنجاری‌های قامتی، علل وضعیتی و قرار گرفتن در وضعیت‌های غلط است و این ناهنجاری در جوانان و نوجوانان بیشتر دیده می‌شود.

- قوز(خمیدگی به جلو) بیشتر در افراد قد بلند و دخترها در سنین بلوغ دیده می شود، این تغییر وضعیت می‌تواند مشکلاتی را در سایر ارگان‌ها مثل سیستم تنفسی ایجاد کند.

- به منظور جلوگیری از ابتلا به ناهنجاری‌های قامتی از قرار گرفتن در وضعیت‌های غلط به مدت طولانی خودداری کنید.

توجه به وضعیت صحیح میز کامپیوتر، صندلی و مبل برای جلوگیری از ابتلا به ناهنجاری‌های قامتی مهم است. ارتفاع میز و صندلی از اهمیت زیادی برخوردار است و نیاز به توجه جدی دارد و بهتر است افراد از نشستن طولانی پشت میزهای مطالعه و کامپیوتر خودداری کنند.

- بی تحرکی و ورزش نکردن یکی دیگر از علت بروز ناهنجاری های قامتی است، عضلات ستون فقرات نقش مهمی در ایستادن صحیح دارد و اگر به علت بی توجهی ضعیف شوند فرد در معرض آسیب های جدی قرار خواهد گرفت.

- انجام ورزش و فعالیت بدنی منظم و دویدن های ملایم سبب تقویت عمومی ستون فقرات می شود.

- وضعیت تنه به عقب و قوس کمر به جلو معمولا در افرادی که عضلات شکمی ضعیف دارند و یا وزن زیادی دارند دیده می شود که این حالت می تواند سبب ایجاد کمردرد در این افراد شود.
انجام ورزش‌های تقویتی در این افراد هم می تواند مفید و کمک کننده باشد.

- انحراف جانبی ستون فقرات معمولا مادرزادی است، این انحراف می‌تواند به علت اختلاف ارتفاع پاها و یا درد در یک طرف ستون فقرات و یا وضعیت‌های بد نشستن و راه رفتن به وجود آید. در مواردی که این انحراف مادرزادی نیست با انجام حرکت‌های اصلاحی مشکل برطرف می‌شود.

اگر به تغییرات وضعیتی توجه نشود و نسبت به درمان آنها اقدام نشود به مرور زمان تبدیل به تغییرات ساختمانی می‌شود که برگشت به حالت اولیه در این موارد مشکل می‌شود و چه بسا نیاز به انجام جراحی باشد.

بهتر است با انجام ورزش و فعالیت‌های فیزیکی منظم از بروز مشکلات قامتی پیشگیری کنید.

  امتیاز: 0.00