منو
 کاربر Online
708 کاربر online
 : بهداشت وسلامت
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه پزشکی 3 ستاره ها ارسال ها: 1819   در :  چهارشنبه 16 مرداد 1392 [19:43 ]
  خوراکی های سالم و مفید
 

خوراکی های سالم و مفید

با رعایت رژیم غذایی سالم و مفید به سلامت کل بدن کمک ‌کنید و نیاز ی نیست برای سلامت هر عضوی یک رژیم غذایی خاص داشته باشید.
- انواع لوبیا
- زغال اخته
- گل کلم
- جو
- پرتقال
- کدوتنبل
- ماهی آزاد
- سویا
- اسفناج
- چای (سبز یا سیاه)
- گوجه فرنگی
- گردو
- ماست

به عقیده یک محقق مواد غذایی ، وقتی شما این مواد را به رژیم غذایی خود بیفزایید، بسیاری از تغییراتی که در بدن ایجاد شده و منجر به بیماری‌هایی نظیر دیابت، فشار خون بالا، آلزایمر و برخی سرطان‌ها می‌شوند، متوقف شده و شما از بدنی سالم برخوردار خواهید بود.

- گردو یکی از بهترین مواد غذایی است، حتی چرب‌ترین انواع آن حاوی روغن امگا 3 است که بسیار مفید است؛ امگا3 در ماهی آزاد نیز یافت می‌شود و ماهی آزاد برای سلامت قلب نیز مورد توجه است و می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد؛ اگر شما 5 بار در هفته هر بار یک مشت گردو بخورید، علاوه بر مصرف کالری خوب از فواید آن نیز بهره مند می‌شوید.

- زغال اخته شامل ویتامین C، اسید فولیک، فیبر، کاروتن و صدها ماده مفید دیگر است که در یک میوه خوش رنگ کوچک جمع شده است. متخصصین تغذیه عقیده دارند غذاهایی که رنگ دارند یعنی قرمز، سبز، بنفش و نارنجی هستند، موادی دارند که مانع ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان می‌شوند و در ضمن به حالت تعادل روحی، حافظه و قدرت تفکر نیز کمک می‌کنند.

بهترین راه برای اضافه کردن رنگ طبیعی به غذاها، استفاده از گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای، اسفناج یا جعفری تازه است.

- در میان روز از بادام، گردو، گل کلم و انگور به عنوان میان وعده غافل نشوید؛ انواع میوه‌ها نیز علاوه بر داشتن مواد مغذی، انرژی کافی نیز برای بدن تأمین می‌کنند.
مصرف 5 تا 9 وعده در روز از میوه‌ها و سبزی‌ها برای سلامت بسیار مفید است.

- سویا یکی از مواد مفید برای قلب است، زیرا کلسترول را پایین می‌آورد و دارای فیبر و پروتئین فراوان نیز هست.

- فیبری که در جو و لوبیا موجود است مانع بالا رفتن قند و کلسترول خون می‌شود و به تنظیم کار روده نیز کمک می‌کند.مطالعات حاکی از آن است که غذاهایی شامل جو، لوبیا، برنج ، میوه‌ها و سبزی به ویژه سیب منابع سرشار فیبر هستند که علاوه بر فواید خود بتدریج هضم می‌شوند و مانع بالا رفتن ناگهانی قند خون می‌شوند، در صورتی که نان و شیرینی‌ها چنین نیستند، منابع سرشار فیبر به کنترل وزن نیز کمک می‌کنند. از آنجا که انواع لوبیا سرشار از پروتئین است‌، می‌توان آن را به سوپ، سالاد و تخم مرغ نیز اضافه کرد.

- ماست و دیگر محصولات لبنی با تقویت استخوان‌ها مانع شکستگی آنها می‌شود؛ همچنین در سلامت دندان‌ها و کمک به انقباض عضلات و تنظیم ضربان قلب نیز مؤثر است. احتمال ابتلا به بیماری‌های روده را کاهش می‌دهد و در کاهش وزن نیز تأثیر دارد؛ مصرف روزانه حداقل یک هزار میلی گرم کلسیم نیز مانع افزایش وزن می‌شود.

می‌توانید روز را با یک استکان چای آغاز کنید و یک لیوان شیر کم چرب و تازه به همراه تکه‌ای از نان گندم کامل برای صبحانه کافی است، با غذا ماست را فراموش نکنید و در میان روز نیز از هویج و میوه استفاده کنید.از پنیر نیز برای رفع گرسنگی و تأمین انرژی می‌توانید استفاده کنید؛ مطمئن باشید اگر این غذا ها را در برنامه خود بگنجانید، علاوه بر سلامت کلی نیازی به رژیم‌های کاهش وزن نیز نخواهید داشت و از ظاهری شاداب‌تر برخوردار خواهید شد.

  امتیاز: 0.00