منو
 کاربر Online
1422 کاربر online
 : بهداشت وسلامت
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه پزشکی 3 ستاره ها ارسال ها: 1819   در :  شنبه 29 تیر 1392 [18:56 ]
  موارد مصرف و نقش مـس در بدن
 

موارد مصرف و نقش مـس در بدن

مس فلزی است که به میزان کم مورد نیاز بدن است. هر چند میزان نیاز بسیار کم است، مس یک ماده غذایی اساسی است که به تولید هموگلوبین، جزء اصلی گلبول قرمز، کمک می کند. علاوه بر این در تولید انرژی و انواع کلاژن، بخش مهم استخوانها و بافتهای هم بند، مؤثر است. مس به عملکرد مناسب سیستم عصبی و حفظ رشته های عصبی کمک می کند.

ما همه اثرات مفید مس را نمی شناسیم. تحقیقات نشان داده است که مس سیستم ایمنی را تقویت و علایم تورم مفصل و سایر التهاب ها و علایم آلرژی را کم می کند. برخی افراد مبتلا به تورم مفصل النگو یا سایر تزیین های مسی می پوشند تا دردشان را کم کند.
در صورت ابتلا به تورم مفصل با پزشک معالج خود در خصوص مصرف مس مشورت کنید. مس در انواع غذاها وجود دارد. هر چند میزان نیاز بدن به مس بسیار کم است، با این حال، تعداد بسیار کمی از افراد مبتلا به کمبود مس دچار بیماری می شوند. بنابراین احتمالاً مصرف مکمل مس لازم نیست.
میزان مس غذا را می توان با مصرف ماهی و آجیل افزایش داد.

موارد استفاده
در موارد مصرف مس باید با پزشک معالج خود صحبت کنید.

مس ممکن است در موارد زیر مفید باشد:
تورم مفصل، کم خونی، افزایش حساسیت به مواد شیمیایی، کلسترول بالا، خستگی، آلرژی و زخم معده.

بهترین منابع غذایی دارای مس:
- غذاهای دریایی (به خصوص انواع میگو و ماهی)
- جگر، قلوه و دل
- آجیل (نظیر فندق، گردو، بادام، پسته)
- حبوبات (به خصوص عدس. لوبیا و بادام زمینی)
- شکلات (شکلات بو داده، شیرین نشده یا نیمه شیرین، کاکائو)
- غلات (نظیر پوسته یا سبوس گندم)
- میوه و سبزی (نظیر میزه های خشک. قارچ. گوجه فرنگی، سیب زمینی، موز)
- فلفل سیاه

مکمل مس اغلب به صورت ترکیب با سولفات، پیکولینات، گلوکونات و اسیدهای آمینه در دسترس است.

نحوه مصرف
میزان مصرف روزانه توصیه شده از سوی پزشکان 3/5-1/5 میلی گرم در روز جهت بزرگسالان است. در اطفال 11-2 سال 2/5-1/5میلی گرم توصیه می شود. در اطفال زیر 2 سال توصیه نمی شود. بهترین شیوه مصرف، مصرف کافی غذاهای حاوی مس است.

در صورت مصرف مکمل مس باید مکمل روی را هم مصرف کنید. باید 15-8 میلی گرم روی به ازای هر 1 میلی گرم مس مصرف کنید.

باید قبل از مصرف مکمل مس با پزشک معالج مشورت کنید. مصرف خیلی زیاد مس موجب تهوع، استفراغ، درد معده، سردرد، گیجی، ضعف و اسهال می شود.

مصرف همزمان میزان زیاد کلسیم، آهن، منگنز، قلع، روی، ویتامین ب-6، ویتامین ث یا ضد اسیدها جذب مس را مختل می کند.

  امتیاز: 0.00