منو
 کاربر Online
1029 کاربر online
 : کامپیوتر
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه کامپیوتر 3 ستاره ها ارسال ها: 1679   در :  دوشنبه 30 بهمن 1391 [18:30 ]
  بازی های ۲۰۲۱ چه شکلی خواهند بود ؟!
 

چندی پیش بخش سر گرمی های سونی از تعدادی از متخصصان بازی دعوت کرد تا در مورد آینده بازی های کامپیوتری در ۱۰ سال آینده به گفت و گو بپردازند . کلی سانتیاگو (بنیانگذار استودیوی TheGameCompany ) ، گرت ادمونسون (مدیر استودیوی UbisoftReflection) ، مارک سرنی یکی از بازی سازهای با سابقه ، شوهی یوشیدا (رئیس استودیوهای جهانی سونی)و میک هاکینگ (مدیر ۳D استودیوهای جهانی سونی ) چشم انداز خود را از دنیای بازی در سال ۲۰۲۱ را به اشتراک گذاشتند که باهم می خوانیم .

تحول کنترلرهای حرکتی

یوشیدا معتقد است فناوری های حرکتی امروز مثل Move برای پلی استیشن یا کینکت برای Xbox که خیلی ها را هیجان زده کرده است تازه در ابتدای راه قرار دارد . بازی های ۸ بیتی عصر میکرو و سگا اکنون منسوخ به نظر می رسند و هیچ کس سراغی از آنها نمی گیرد. ۱۰ سال دیگر کینکت و Move هم سرنوشتی مانند بازی های ۸ بیتی پیدا می کنند و همه از این فناوری ها برای هم دیگر خاطره تعریف می کنند . بازی سازها و کنسول های بازی ۱۰ سال دیگر بازیکنان را خیلی بهتر از الان خواهند شناخت . یوشیدا می گوید : در آینده لحظه به لحظه از وضعیت بازیکنان باخبر خواهیم شد و اطلاعات گوناگونی را از تک تک آنها به دست خواهیم آورد . با این اطلاعات می توانیم سطح جدیدی از تعامل بین بازیکنان را خلق کنیم که بعضی از آنها ممکن است واقعاً خطرناک هم باشد .

هلوگرافیک

همه ما با کلمه قلمبه سلنبه هلوگرافیک آشنا هستیم . حتماً در فیلم های علمی – تخیلی دیده اید که یک تصویر نوری سه بعدی وسط زمین و هوا تشکیل می شود ؛ به این هلوگرافیک می گویند . شاید گمان کنید هلوگرافیک یکی از خیالبافی های ژولورن و شرکاست ، اما سونی در یکی از استودیوهای توسعه و تحقیق خود این فناوری را عملی کرده . میک هاکینگ ، مدیر استودیوهای سه بعدی سونی می گوید : هم اکنون این فناوری را در استودیوی ۳D سونی در لیورپول اجرایی کرده ایم . هلوگرافیک در آغاز راه است و هم اکنون مشغول آشنا کردن بازی سازها با این فناوری هستیم تا تحول جدیدی در دنیای بازی سه بعدی به وجود آید .

موشن کپچر ؛ فراتر از هالیوود

به زبان ساده موشن کپچر به این معناست که یک سری حسگر را به نقاط مختلف بدن یک بازیگر وصل می کنند تا تمام حرکات فیزیکی او را به طور کامپیوتری ضبط کنند و سپس در بازی ، انیمیشن یا فیلم به کار بگیرند . مثلا حرکات طبیعی فوتبالیست ها در PES و فیفا همگی موشن کپچر است . مارک سرنی ، یکی از اهالی کار کشته دنیای بازی بر این باور است که بازی هایی مثل Uncharted یا Heavy Rain چشمه های کوچکی از موشن کپچر است و می توان با این فناوری جادو کرد .برای مثال چند وقت پیش استودیو بازی سازی Epic Game (سازنده GearsOfWar) یک دموی حیرت انگیز پنج شش دقیقه ای را نام Samaritan به نمایش گذاشت تا آینده شخصیت های مجازی در دنیای بازی و قابلیت های موشن کپچر را به همه نشان دهد . این دمو یکی از پیشرفته ترین بازی هایی بود که تا کنون با فناوری موشن کپچر تولید شده است . موشن کپچر تا ۱۰ سال دیگر آنقدر پیشرفت خواهد کرد که بازیکنان از نظر احساسی با بازی ها ارتباط برقرار می کنند.

همیشه آن لاین

ما ایرانی ها به خاطر اینترنت پراشکالمان مزه بازی های آن لاین را درست و حسابی نچشیده ایم ، اما خیلی از بازیکنان دنیا همیشه پای کنسول ها یا PC آن لاین هستند و در سرورهای مختلف چرخ می زنند . از دید کلی سانتیاگو ، بنیانگذار استودیو TheGameCompany در سال ۲۰۲۱ شاهد تغییر و تحولاتی در بازی های آن لاین خواهیم بود که برای نسل حاضر قابل تصور هم نیست . بعضی از کارشناسان از همین حالا پیش بینی کرده اند که تا سه چهار سال دیگر بازی های تک نفره محو خواهند شد و بازی های آن لاین و گروهی حرف اول را خواهد زد . یک دیگر از چشم اندازهای روشن بازی های کامپیوتری امکان انجام بازی ها به صورت Cross – platform است ؛ مثلاً بازیکنان کال آودیوتی روی PC قادر خواهند بود بازیکنان PS3 و xbox360 رو در رو مبارزه کنند . استارت این فناوری از حالا زده شده و به زودی شاهد بازی های Cross – platform فراوانی خواهیم بود .

گرافیک نفسگیر

با ساخته شدن بازی هایی مثل L.A.Noire و HeavyRain خیلی ها گفتند که دیگر به ته گرافیک رسیده ایم و بازی های کامپیوتری از این بهتر نمی شود ؛ اما گرت ادمونسون می گوید : بازی های کامپیوتری به سطح خارق العاده ای رسیده که شاید تا همین ۱۰ سال پیش کسی تصورش را هم نمی کرد . با وجود این هنوز به زمان نیاز داریم تا از دره پر رمز و راز فناوری عبور کنیم . به گرافیکی کاملا باورپذیر و طبیعی برسیم ؛ گرافیکی که با حرکات و واکنش های انسان در دنیای واقعی مو نمی زند . بازی های کامپیوتری به یکی از تاثیر گذارترین ابزار امروزی تبدیل شده است ، اما ۱۰ سال دیگر تاثیر بازی ها با شخصیت های مجازی زنده و پر احساس قابل مقایسه با الان نخواهد بود . یک دهه دیگر تعامل بازیکنان و دنیای مجازی به اوج می رسد .

کنسول های آدم شناس

۱۰ سال دیگر کنسول های دیگر دستگاه های الکترونیکی محض نخواهد بود ، بلکه به همدم هوشمند شما تبدیل خواهند شد و مثل یک دوست صمیمی از زیر و بم شما با خبر خواهند بود. کنسول های بازی از حالا شروع به یاد گرفتن چیزهای ابتدایی کرده اند ؛ مثلا کینکت Xbox 360 اسم تان را بلد است ، به صدای شما آشناست و می داند چه بازی هایی را بیشتر دوست دارید .
هاکینگ در مورد ۱۰ سال آینده این طور پیش بینی می کند : هر بازی کن به یک پایگاه اطلاعاتی تبدیل می شود و اطلاعات گوناگونی را به طور بی وقفه و مستقیم از او دریافت می کنیم ؛ مثلاً حالت صورت یا ضربان قلب . با کسب این جور اطلاعات کنسول های بازی به احساسات بازیکنان پی می برند . ۱۰ سال دیگر پلی استیشن چهار یا پنج خود را روشن کنید و سر حوصله نباشید ، دستگاه متوجه حالت تان می شود و شما را سرحال می آورد.

تنهایی ممنوع

۱۰ سال دیگر بازیکنان به آدم های اجتماعی تری تبدیل خواهند شد ، چون جبر فناوری و زمان همه را در دنیای مجازی کنار یکدیگر جمع می کند .در دنیای آن لاین امروزی ، بازی آن لاین یا Co-op طرفداران زیادی دارند و خیلی از بازی کنان کلاً دور بازی های انفرادی را خط کشیده اند. مثلا بسیاری از بازیکنان کال آودیوتی یا بتلفیلد ، این بازی ها را برای نبردهای آن لاین می خرند ، نه حالت تک نفره داستانی که پنج شش ساعت هم بیشتر زمان نمی برد . سرنی بر این باور است که تا سه سال دیگر بساط بازی های انفرادی برچیده می شود . او می گوید : با سرعت سرسام آور گسترش شبکه های اجتماعی ، دستگاه های موبایلی و بازی هایی که تحت شبکه های اجتماعی اجرا می شود، بازی های تک نفره زیاد دوام نخواهد آورد .

آموزش

همه کم و بیش قبول دارند اگر درسی در قالب سرگرمی و بازی به بچه ها آموزش داده شود ، بهره وری بالاتر می رود . در حال حاضر بسیاری از دولت ها ، شرکت ها و از همه مهم تر پدر و مادر ها به اهمیت بازی در رشدکودکان پی برده اند و می دانند که آموزش خیلی از مطالب مثل ریاضی یا علوم از طریق بازی راحت تر و مفید تر است . هاکینگ معتقد است آینده آموزش و پرورش به دنیای بازی های کامپیوتری گره خورده. با فناوری ۳D (هلوگرافیک ) می توانیم اجسام مجازی را از صفحه نمایش بیرون بیاوریم و بعد جدیدی در آموزش را خلق کنیم . این شیوه آموزش هم سرگرم کننده و هیجان انگیز و امکان آموزش انفرادی را هم به وجود می آورد . ۱۰ سال دیگر بازی های کامپیوتری فرصت های آموزشی بی شماری را پیش پای مربیان خواهند گذاشت .

واقعیت مجازی

۶۰ – ۷۰ سال پیش واقعیت مجازی در داستان ها و فیلم ها مطرح شد و این ایده همیشه یکی از داغ ترین تخیلات بشر بوده است ، اما این فناوری تا ۱۰ سال دیگر از یک افسانه دور و دراز به واقعیت تبدیل خواهد شد . پیشرفت های دنیای سه بعدی ، موشن کپچر و حسگرها تا یک دهه دیگر به ما امکان خواهد داد در اتاق خود وارد دنیای دیگر شویم و با اشیا و آدم های مجازی ارتباط برقرار کنیم . شاید ۱۰ سال دیگر با زدن یک عینک مخصوص به چشم ، وارد رینگ مبارزه شوید و خودتان به جای شخصیت های تیکن و استریت فایتر به نبرد بپردازید و شاید اصلاً نیازی به عینک هم نداشته باشید .آینده بازی های کامپیوتری هیجان انگیز و غیر قابل پیش بینی خواهد بود .

  امتیاز: 0.00