منو
 کاربر Online
393 کاربر online
 : بهداشت وسلامت
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه پزشکی 3 ستاره ها ارسال ها: 1819   در :  سه شنبه 21 آذر 1391 [05:03 ]
  اثر مواد غذایی بر افسردگی
 

اثر مواد غذایی بر افسردگی

عوامل تغذیه ای نقش مهمی در بروز افسردگی دارند.

هنگامی که فردی دچار افسردگی باشد،‌ اشتیاق و اشتها برای غذا خوردن در او از بین رفته و در نتیجه تغذیه فرد دچار اختلال می شود.

افراد مسنی که تنها زندگی می کنند و یا کسی آنها را تشویق به خوردن مواد غذایی مناسب نمی کند، بیشتر در معرض افسردگی هستند‌.

کمبود برخی مواد غذایی مانند اسیدهای چرب امگا ۳ حالت افسردگی را تشدید می کند،‌ غذاهای دریایی به ویژه ماهی های چرب، تخم مرغ های غنی شده با امگا ۳،‌ گردو و سویا از منابع غذایی دارای امگا 3 هستند.

قندهای ساده و موادی که قند بالایی دارند،‌ هنگام مصرف ابتدا قند خون را افزایش داده و سپس موجب کاهش قند خون می‌شوند. در ابتدا احساس شادی کاذبی فرد را در بر می‌گیرد و پس از آن حالت بی‌قراری و ناآرامی سراغ فرد می‌آید. نوشابه‌ها نیز می‌توانند آثار نامطلوبی روی خلق و خوی فرد بگذارند.

استفاده از غذاهای کربوهیدارت نشاسته‌ای و کاکائوی تلخ یا تیره اثر ضدافسردگی زیادی دارد.

ویتامین‌ها و املاح بر روی خلق خوی افراد، تاثیر می گذارند.
ویتامین C نیز می‌تواند آثار ضد افسردگی داشته باشد. افرادی که دریافت ناکافی و ناچیز از ویتامین C دارند و افرادی که در معرض آلودگی محیط زیست هستند، سطح ویتامین C در خونشان پایین است و احتمال ابتلا به افسردگی در آنها بیشتر است. ویتامین C در مرکبات و گوجه‌فرنگی وجود دارد.

عنصر آهن نیز می‌تواند در افسردگی دخیل باشد. خانم‌هایی که دچار فقر آهن هستند علائم شبه افسردگی، خمودی و خستگی دارند. لازم است این افراد علاوه بر مکمل‌های آهن از غذاهای غنی از آهن چون گوشت، حبوبات و برخی سبزی‌ها استفاده کنند.

سطح اسید فولیک در خون برخی از افراد مبتلا به افسردگی نیز پایین است که جگر، قارچ، سبزی های برگ سبز، گوشت گاو کم چربی، سیب زمینی، آب پرتقال و لوبیا از منابع اسید فولیک هستند.

عنصر روی نیز نقش مهمی در عملکرد سیستم عصبی دارد و تعادل این عنصر در بدن در پیشگیری و درمان افسردگی مؤثر است که گوشت‌ها و مغزها و آجیل می‌توانند منابع مناسبی از این ماده باشند.

  امتیاز: 0.00