منو
 صفحه های تصادفی
نامه پیامبر اکرم به خسرو پرویز، پادشاه ایران
پوسن ژاکیت
اقدامات فرهنگی ناصرالدین شاه
تبیین اسلام ناب از اهداف صلح امام حسن علیه السلام
شیمی محیط زیست
کاوشگرهای پایونیر
سری
انگل شناسی
گالیم
درس کارگاه محاسبه و ترسیم 2
 کاربر Online
397 کاربر online
 : کامپیوتر
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه کامپیوتر 3 ستاره ها ارسال ها: 1679   در :  سه شنبه 30 آبان 1391 [15:29 ]
  جنگ رقابتی در بازار موبایل های هوشمند
 

جنگ رقابتی در بازار موبایل های هوشمند هر روز شکل جدی تری به خودش می گیرد.

در این میان شرکت هایی مانند اپل و سامسونگ که بازیگران اصلی این بازار هستند و البته رقابتی دیرینه با یکدیگر دارند، با فاصله ای نزدیک به هم حرکت می کنند.

معرفی گوشی گلکسی اس ۳ سامسونگ و آی فون ۵ اپل گویا به این رقابت بیشتر دامن زده است، تا جایی که حتی خبرها هم نشان می دهند که گوشی موبایل هوشمند جدید سامسونگ توانسته اقبال بیشتری در بازارهای جهانی داشته باشد.
موسسه تحقیقاتی Strategy Analytic این خبر جنجالی را اعلام کرد.

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط این موسسه، گوشی گلکسی اس ۳ شرکت سامسونگ در فصل سوم سال ۲۰۱۲ محبوب ترین موبایل هوشمند دنیا بوده است. در سه ماهه سوم امسال ۱۸ میلیون دستگاه از این گوشی موبایل هوشمند به سرتاسر جهان صادر شده است. این در حالی است که این رقم برای گوشی های آی فون ۴ اس و آی فون ۵ به ترتیب برابر ۱۶/۲ و ۶ میلیون دستگاه بوده است.

با این اوصاف صرفنظر از گوشی آی فون ۵، اپل شاهد کاهش میزان صادرات موبایل هوشمند پرطرفدارش بوده و در مقابل سامسونگ شاهد افزایش چشمگیر میزان صادرات جهانی جدیدترین گوشی موبایل هوشمندش در فصل سوم امسال بوده است.

به این ترتیب سهم بازار اپل در این فصل کاهش پیدا کرده و در برابر آن سهم سامسونگ از بازار جهانی موبایل های هوشمند افزایش پیدا کرده است. حالا رقیب کره ای توانسته با پیروزی مقتدرانه در برابر شرکت مشهور و جنجالی اپل رتبه اول را در بازار جهانی موبایل های هوشمند به خودش اختصاص بدهد و اپل را به جایگاه دوم این رتبه بندی بفرستد.

● یک سوال بزرگ

حالا این سوال برای بسیاری از کارشناسان، فعالان بازار و حتی کاربران و افراد عادی به وجود آمده است که چرا فقط سامسونگ است که می تواند گوشی های موبایلی بسازد که بر بازار موبایل های آی فون شرکت اپل غلبه می کنند.برای اولین بار در طول سال های اخیر است که یک مدل گوشی خاص فروش و صادراتی بیش از گوشی آی فون داشته است.
هرچند موسسه Strategy Analytic اعلام کرده است که این آمار نشان دهنده میزان صادرات جهانی سامسونگ است و شاید میزان فروش دقیق را نشان ندهد، اما چیزی که این روزها ذهن اغلب افراد را به خودش مشغول کرده این است که در حال حاضر، سامسونگ تنها شرکتی است که تا حالا توانسته تا این حد نزدیک به اپل در بازار حرکت کند و حتی در فروش یک گوشی از آن پیشی بگیرد. در شرایطی که از نظر بسیاری از کارشناسان و حتی کاربران وفادار به محصولات اپل، این شرکت حاکم بی چون و چرای بازار موبایل های هوشمند و تبلت های چند رسانه ای است، این اتفاق می تواند جنجال بزرگی ایجاد کند.

شاید بد نباشد قبل از بررسی و قضاوت درباره چرایی این ماجرا نگاهی دقیق تر به اطلاعات بیندازیم.

در حالی که آمار منتشر و اعلام شده توسط اپل نشان دهنده میزان فروش واقعی این شرکت است، اما آمار و اطلاعات منتشر شده توسط سامسونگ نشان دهنده میزان صادرات گوشی گلکسی اس ۳ به شرکت های ارائه دهنده خدمات مخابراتی در سرتاسر جهان است و به این دلیل نمی تواند دقتی به اندازه آمار اپل داشته باشد. به گزارش مجله آنلاین بیزنس ویک، این به معنای آن است که اگر یک شرکت ارائه دهنده خدمات مخابراتی یک یا چند گوشی گلکسی اس ۳ فروش نرفته در قفسه های فروشگاهش داشته باشد، اما این گوشی یا گوشی ها در این بررسی و آمار به عنوان گوشی های فروخته شده در نظر گرفته شده اند.
در نتیجه به عقیده بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بازار اعداد و آمار سامسونگ از فروش واقعی گوشی هایش قطعا کمتر از میزان صادرات این گوشی ها خواهد بود. از طرفی اگر بخواهیم مجموع صادرات جهانی هر دو گوشی های آی فون ۴ اس و آی فون ۵ در فصل سوم سال ۲۰۱۲ را حساب کنیم به عدد ۲/۲۲ میلیون دستگاه می رسیم که در مقایسه با صادرات جهانی ۱۸ میلیونی گوشی گلکسی اس ۳ سامسونگ بیشتر بوده و حتی می توان گفت اپل همچنان از رقیب کره ای خودش جلوتر است. با این همه اما در تصویر و نگاه بزرگ تر این رقم در مجموع چندان اهمیتی نداشته و چیزی که این روزها همه درباره آن صحبت می کنند آن است که موبایل هوشمند جدید سامسونگ بالاخره توانسته است از یک گوشی آی فون در بازار پیشی بگیرد.
شاید بهتر است به دو سال قبل برگردیم؛ زمانی که زمزمه هایی درباره این موضوع شنیده می شد که سامسونگ در حال به کارگیری استراتژی اپل در بازار موبایل های هوشمند است. در آن زمان سامسونگ اولین گوشی گلکسی اس خودش را با سیستم عامل آندروید گوگل به بازار عرضه کرد. از همان زمان بود که سامسونگ تصمیم گرفت تا به جای تولید و عرضه چندین مدل گوشی، روی تولید یک گوشی به عنوان پرچمدار این شرکت در بازار بزرگ و رقابتی موبایل های هوشمند تمرکز کند. این در حالی بود که شرکت هایی مانند موتورولا و اچ تی سی همچنان به تولید و عرضه مدل های مختلفی از موبایل های هوشمند ادامه می دادند؛ گوشی هایی شبیه به یکدیگر با تفاوت های اندک.
حالا سامسونگ با یک مدل گوشی خاص درست مانند اپل، به معیاری درست از فرآیند تولید، اجزا و قطعات رایج و تجربه ای مشابه از کار با گوشی های گلکسی در میان کاربرانش دست پیدا کرده است. یک سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۱ سامسونگ بر نوکیا غلبه کرد تا به بزرگ ترین شرکت فروشنده موبایل های هوشمند در سرتاسر جهان تبدیل شود. به این ترتیب سامسونگ با سرعت زیادی در حال افزایش سهم خود در بازار جهانی موبایل های هوشمند بود تا پادشاه جدید این بازار باشد. در همین سال بود که سامسونگ گوشی پرچمدار بعدی اش یعنی گلکسی اس ۲ را معرفی و عرضه کرد و یک رکورد جدید از خودش به جا گذاشت؛ فروش یک میلیون دستگاه در ۷۰ روز اول از زمان عرضه این گوشی.
در اینجا یک موضوع جدی وجود دارد. داخل گوشی های گلکسی اس، گلکسی اس ۲ و حالا گلکسی اس ۳ قطعات سخت افزاری مختلفی وجود دارد که به صورت مستقیم توسط خود سامسونگ تولید و ساخته شده اند. این شرکت تراشه، نمایشگرهای Super AMOLED و فلش مموری ها برای حافظه داخلی این گوشی ها را خودش تولید می کند. اپل روند تولید سخت افزار گوشی های آی فون را خودش کنترل می کند، اما نه به صورت مستقیم. این شرکت تراشه های ویژه دستگاه های مبتنی بر iOS را خودش طراحی می کند، اما یک تولیدکننده دیگر آنها را می سازد و اپل میلیاردها دلار برای کارخانه های تولید قطعات هزینه می کند تا در نهایت عمده روند تولید و ساخت را در اختیار داشته و گوشی هایش را با قیمت مناسبی روانه بازار کند.
این استراتژی اپل هر چند هزینه نسبتا زیادی را به این شرکت تحمیل می کند اما باعث می شود تا اپل بتواند موبایل هوشمندش را به صورت همزمان و در کمترین زمان ممکن در کشورهای مختلف عرضه کند. این در حالی است که وقتی سامسونگ گوشی گلکسی اس ۳ خودش را در ماه مه امسال معرفی کرد، اعلام کرد که فروش این گوشی ابتدا در اروپا و سپس در ۱۴۵ کشور دیگر به زودی عرضه می شود. اما در کمتر از دو هفته بعد پنج شرکت ارائه دهنده خدمات مخابراتی آمریکا این گوشی را به صورت گسترده ای عرضه کردند. این اتفاق از نظر کارشناسان می تواند استراتژی عرضه و فروش سامسونگ را تهدید کند.
همین موارد باعث شده است تا وابستگی سامسونگ به پیگیری و تقلید استراتژی اپل برای حضور در بازار موبایل های هوشمند هر روز بیشتر و بیشتر شود.

روزنامه دنیای اقتصاد

  امتیاز: 0.00