منو
 صفحه های تصادفی
آزادی و طی الارض امام سجاد علیه السلام به شام
یافتن راه به کمک قطب نما
رشته تعمیر و نگهداری هواپیما
جریان متناوب
تولیت
آب و هوای نیمه استوایی
اصول استراتژی و تاکتیکی در بازی های یک نفره در تنیس
مراحل ظهور حضرت مهدی عج
شرکت ماشینهای اداری الیوتی
انسان کامل درمکتب قدرت
 کاربر Online
990 کاربر online
 : بهداشت وسلامت
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه پزشکی 3 ستاره ها ارسال ها: 1819   در :  سه شنبه 04 مهر 1391 [06:21 ]
  مراقبت از مفاصل
 

مراقبت از مفاصل

محل اتصال دو استخوان را مفصل گویند و ساختار ویژه آن به ما این امکان را می دهد که زانو، مچ دست و... را خم و راست کنیم.

بافت نرم مفاصل از جمله غضروف و مایع مخصوص در این محل، تشکیل لایه ای را می دهند که از سائیده شدن سر استخوان ها در این محل جلوگیری به عمل آورند.

با افزایش سن آسیب پذیری مفاصل بیشتر می شود و حتی بد نشستن و یا برداشتن بار بیش از اندازه باعث آسیب آن می شود و به این ترتیب التهاب و سایر مشکلات مفاصل بروز می کند.

بهترین روش برای مراقبت از مفاصل حفظ قدرت و سلامت ماهیچه ها، استخوان و رباط ها می باشد و بهترین روش برای رسیدن به این هدف عبارتند از:
1- وزن خود را کنترل کنید:
کنترل وزن ، بهترین کمک برای حفظ سلامت مفاصل است.
مهمترین مفاصلی که وزن شما را تحمل می کنند زانوها، استخوان لگن و کمر هستند. به همین دلیل اغلب مشکلات مفصلی، در همین نواحی بروز می کند. به موازات افزایش وزن و به مرور زمان فرسودگی مفاصل دو چندان می شود. در حالی که کاهش وزن، فشار وارد به این نواحی را در حد قابل توجهی کاهش می دهد.

2- ورزش را فراموش نکنید:
ورزش موجب کاهش وزن می شودو تمرینات ورزشی باعث کاهش التهاب مفاصل می شود. از طرفی عدم تحرک به معنای سفت و سختی مفاصل است.
بعضی از فعالیت ها و ورزش ها به بعضی از مفاصل آسیب می رساند پس ابتدا به طور سبک و ملایم ورزش کنید.

3- تقویت ماهیچه ها:
ماهیچه های قوی محافظ مفاصل هستند، اگر ماهیچه ها ضعیف باشند، به مفاصل ضربه و فشار وارد می شود، به خصوص زانوها که باید تمام وزن بدن را تحمل کنند. با ورزش های قدرتی به تقویت ماهیچه ها کمک می شود.
تقویت ماهیچه های شکمی نیز باعث حفظ تعادل می شود و از آسیب به مفاصل جلوگیری می کند.

4- راست قامتی خود را حفظ کنید:
سعی کنید چه در حالت نشسته و چه در حالت ایستاده، استواری و راست قامتی خود را حفظ کنید. این حالت استوار موجب حفاظت از مفاصل گردن تا زانو می شود. حتی در هنگام حمل اشیا نیز استواری خود را حفظ کنید.

5- تغذیه مناسب داشته باشید:
تغذیه مناسب و سالم به حفظ سلامت استخوان ها کمک می کند. در رژیم غذایی روزانه خود به قدر کافی از غذای کلیسم دار استفاده کنید. ویتامین C نیز در کاهش احتمال پوکی استخوان نقش موثری دارد، پس از خوردن میوه و سبزی غافل نشوید.

6- از یخ استفاده کنید:
اگر در بخش مفاصل دچار زخم و جراحت شدید، از کیسه یخ به مدت کمتر از 20 دقیقه استفاده کنید.
یخ نقش به سزایی در کاهش درد مفاصل دارد. از تورم و درد مفاصل می کاهد.

  امتیاز: 0.00