منو
 کاربر Online
1823 کاربر online
 : بهداشت وسلامت
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه پزشکی 3 ستاره ها ارسال ها: 1819   در :  دوشنبه 26 تیر 1391 [06:21 ]
  برنامه غذايي مناسب براي تابستان
 

برنامه غذايي مناسب براي تابستان

با توجه به اينکه در فصل تابستان بدن ما آب بيشتري به ويژه از طريق تعريق از دست مي‌دهد به مصرف غذاهايي نياز داريم که آب بيشتري دارند تا جايگزين آب از دست رفته بدن شود.

ميوه و سبزي هم در فصل تابستان براي تأمين آب بدن مناسب هستند ولي جاي غذاي اصلي را نمي‌توانند بگيرند. فصل تابستان گرم است و استفاده از غذاهايي که طبع سرد دارند به کاهش حرارت بدن کمک مي‌کند.

خوردن بعضي از غذاهاي چرب و سنگين در فصل تابستان به علت داشتن کالري زياد ،باعث بالا رفتن حرارت بدن مي شود.

براي پيشگيري از گرمازدگي بايد در فصل تابستان از خوراکي هايي که تشنگي و گرماي بدن را مي کاهند، استفاده شود.

مصرف ميوه هاي تابستاني مانند هندوانه ،طالبي ، گرمک ، هلو، آلبالو، آلو، گوجه، خيار و انبه حرارت بدن را پايين مي آورد و از گرمازدگي جلوگيري مي کند.

نوشيدن شربت خاکشير و آب ليمو، گلاب و آب زرشک نيز سبب کاهش حرارت بدن شده و فرد را در برابر گرمازدگي ايمن مي سازد، البته اين شربت ها بايد به صورت کاملا بهداشتي تهيه شوند، همچنين عرق بيدمشک و کاسني به علت طبع سردي که دارند، بدن را خنک نگه مي دارند.

ماست ، دوغ، چاي ، کاهو، پياز وعسل براي بالا بردن مقاومت بدن در برابر گرما مفيد و براي رفع عطش توصيه مي شوند.

با آغاز فصل گرما ، بهتر است بيشتر از غذاهاي سبک استفاده شود. مواد غذايي که طبع گرم دارند مثل خرما، کشمش ، انواع شکلات ، خشکبار و شيريني ها ، باعث افزايش حرارت بدن مي شوند و تشنگي را زياد مي کنند.

  امتیاز: 0.00