منو
 صفحه های تصادفی
انواع سفید و قرمز تنسی
آنتوفیلیت
دیاباز
کوانتش فضایی
کلومبیت
راهنمای جستجوی دنباله داران
آرتور چارلز کلارک
کوه عینین، کوه رمات
آتشگاه «اصفهان»
علم بیان
 کاربر Online
274 کاربر online
 : بهداشت وسلامت
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه پزشکی 3 ستاره ها ارسال ها: 1819   در :  سه شنبه 26 اردیبهشت 1391 [10:05 ]
  دیرتر پیر شوید
 

دیرتر پیر شوید

سالمندی مرحله‌ای از سیر طبیعی زندگی و فرایندی اجتناب ناپذیر همراه با کاهش توانائی‌های جسمی و ذهنی است. از آنجایی‌که تأثیر کیفیت زندگی بر تغییرات دوران سالمندی بسیار بیشتر از کمیت آن و تعداد سال‌های عمر است، می‌توان با انجام اقدامات ساده و مفید تا حد ممکن توانایی‌های جسمی و ذهنی را تا پایان عمر حفظ کرد و دوران پیری را هر چه فعال‌تر و پربارتر نمود.

مغز از مهمترین ارگان‌های حیاتی بدن است که همچون بخش‌های دیگر با افزایش سن و روند پیری دچار تغییر و فرسودگی می‌شود و اگر برای حفظ و سلامت آن در طول زندگی کاری نکرده باشیم، ممکن است رو به زوال رفته و بیماری آلزایمر حادث شود.

به اعتقاد پژوهشگران فعالیت‌های ذهنی با افزایش خون رسانی به مغز و گسترش ارتباطات بین سلول‌های عصبی مغز، بروز بیماری آلزایمر یا عوارض آن را کاهش می‌دهند.

کسانی‌که سالیان دراز تنها مشغولیت ذهنی شان تماشای تلویزیون یا مکالمات تلفنی یا گوش دادن به رادیو بوده، در معرض ابتلا به بیماری‌اند. هر چند این کارها به صورت محدود آموزنده است، اما افراط در این زمینه ضمن بازداشتن فرد از فعالیت دیگر، ذهن و فکر را نیز از فعالیت باز می‌دارد و احتمال تخریب مغز و تضعیف حافظه را افزایش می‌دهد؛

در حالی‌که تمرینات مغزی مختلف (تحصیلات علمی، مطالعه، نوشتن مطلب، نقاشی، حل جدول، نواختن موسیقی، بازی شطرنج، یادگیری زبان جدید، محاسبات ذهنی ریاضیات،…) مقاومت مغز را در برابر بیماری آلزایمر بالا می‌برد و احتمال تخریب مغز و تضعیف حافظه را کاهش می‌دهد.

تقویت حافظه
حافظه خاطرات: دیدن آلبوم عکس‌ها و فیلم‌های مراسم خانوادگی و یا تهیه شجره نامه.

حافظه دانش و معلومات عمومی: تماشای فیلم‌های مستند و دیدن تصاویر و خواندن مطالب مربوط به اماکن تاریخی، مذهبی و هنری، دیدن تصاویر و خواندن مطالب مربوط به اشخاص مشهور علمی، مذهبی و هنری.

مهارت‌های حرکتی: پیاده‌روی، دویدن آهسته، حرکات موزون همراه با موسیقی، بازی‌های هدف‌گیری و پرتاب حلقه، بازی‌های مختلف با توپ مثل والیبال، بسکتبال، فوتبال، تنیس و …

مهارت‌های حرکتی ظریف: تهیه کاردستی، نقاشی، آشپزی، گلکاری و نواختن موسیقی.

تقویت مهارت‌های کلامی: خواندن کتاب، روزنامه و مجله، نوشتن نامه یا هر مطلبی، تعریف داستان یا فیلم، بازی با کلمات، صحبت در مورد ضرب‌المثل‌ها.

تقویت قدرت تفکر و استدلال: بازی‌های فکری ساده، بازی منچ یا شطرنج، حل جدول، حل چیستان و معماهای تصویری.

  امتیاز: 0.00