منو
 صفحه های تصادفی
لرزه نگار
کاربرد سلولهای خلا
آشنایی با سیستم اطلاعات
ادوین استنتن پورتر
بعد پنجم
بسیج نمودن مردم کوفه
بازیت
بادام زمینی
برق هسته‌ای
رشته تکنولوژی آبیاری
 کاربر Online
1053 کاربر online
 : روان شناسی
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  شنبه 09 اردیبهشت 1391 [11:37 ]
  توانایی امتحان دادن
 

امتحان، امتحان،امتحان... هنگامی که کلمۀ امتحان را می شنوید، اغلب روی دادن اموری مهیج و مثبت را می توان پیش بینی کرد. از سوی دیگر، وقتی از معلم خود کلمه هایی مانند امتحان، پرسش کردن، آزمون را می شنوید، غالبا از آنچه قرار است پیش بیاید، می ترسید.
امتحان بخشی جدایی ناپذیر از آموزش و پرورش است. زیرا هم معلم و هم دانش آموز را با نشانه های خوبی از میزان یادگیری آشنا می کند. بنابر این کسب مهارت های ضروری جهت شرکت فعال در امتحان مفید خواهد بود. در این بخش روش هایی را مورد بررسی قرار خواهیم داد که شما را قادر می سازد تا در امتحانات بسیار موفق عمل کنید. هم چنین، نحوۀ آماده شده برای امتحان، چگونگی شرکت در امتحان، روش به حداقل رساندن اضطراب امتحان، و چگونگی تحلیل نتایج امتحان را مورد بحث قرار خواهیم داد.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  یکشنبه 10 اردیبهشت 1391 [17:55 ]
  به نظر خودتان اکنون چقدر می دانید؟
 

هر سال تحصیلی با روز اول کلاس آغاز می شود و شما طبیعتا با یادداشتبرداری یا از طریق مطالعه - خواندن یادگیری مطالب ارائه شده در کلاس درس را شروع می کنید و با انجام مرتب تکالیف و مرور یادداشت های کلاسی، خود را برای امتحان آماده می کنید.
برای پاسخگویی به سوال ها، مادامی که مطالب را خوب فراگرفته باشید، اطلاعات در حافظۀ بلند مدت شما ذخیره خواهد شد و در طول امتحان دوباره به آسانی قابل دسترسی خواهند بود. فنون حافظه و سازمان دهنده های دیداری شخصی ، روش های اضافی ذخیرۀ اطلاعات برای بازیابی آسان هستند.
مهارت های مطالعه ای که برای یادگیری به کار گرفته می شود، همانند رژیم غذایی روزانه ای است که یک دونده از آن پیروی می کند. در یک آزمون ، باز هم مانند یک دونده در طول برنامه ای بسیار منسجم برای مطالعه و ادارۀ زمان حرکت خواهید کرد. یک ایدۀ عالی برای مطالعۀ ‌متمرکز، خوب و آمادگی داشتن ، این است که یک یا دو هفته قبل از امتحان، مطالعه را شروع کنیم. با پیروی از برنامۀ مطالعاتی می توانید خود را از اضطراب امتحان و با عجله خود را برای امتحان آماده کردن ، دور نگه دارید. البته در جلسات مطالعه، باید روی از حفظ خوانی و مرور تکیه کرد. بهترین روش انجام این کار، پاسخگویی به پرسش هایی است که خود در متن کتاب و یادداشت هایتان طرح می کنید و تهیۀ سازمان دهنده های دیداری شخصی و مطالعۀ آنها و نیز مرور اصطلاحات واژگان است.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  یکشنبه 10 اردیبهشت 1391 [18:01 ]
  جهت گرفتن: فتح قلۀ پیروزی
 

هنگامی که با امتحان مهمی رو به رو هستید، درست شبیه ورزشکاری هستید که قصد دارد تا حد امکان تمام امتیازهای درست را کسب نماید و می خواهید یک پاسخ گوی خوب بوده و برای دانستن آنچه مورد انتظارتان است به اندازۀ کافی متبحر باشید.
در آزمونی که به صورت بسته( عینی ) طرح می شود، معلم در چارچوب به خصوصی مانند درست یا نادرست، چند گزینه ای، جور کردنی ،کوتاه پاسخ و ... سوال طرح می کند؛ اما اغلب آزمون ها، به ویژه آزمون های کلاسی و پایان سال یا نوبت، از چند نوع سوال تشکیل می شود. اکثر شما اگر ساختار و ترکیب آزمون را بشناسید با آرامش بیشتری خود را برای آن آماده خواهید کرد. علاوه بر این، هر گاه چارچوب امتحان را بدانید، می توانید پرسش هایی از آن سنخ را تهیه کرده و سازمان دهنده هایی دیداری تدارک ببینید.
هنگام تهیۀ سازمان دهنده های دیداری و از حفظ خوانی اطلاعات، به یک مکان مطالعۀ منظم و دور از سر و صدا و عوامل مزاحم بروید. جواب دادن با صدا به سوال ها، اطلاعاتی را که واقعا می دانید تایید خواهد کرد و پایۀ آموخته هایتان را مستحکم خواهد ساخت.
هم چنین ممکن است به این نتیجه برسید که مطالعه با یک دوست یا گروهی کوچک، سودمندتر است؛ زیرا برای هر یک از شما امکان استفاده از یادداشت ها، اطلاعات و ایده های دیگری فراهم خواهد شد. و نیز هر کسی می تواند آنچه را که از دید دیگری مهم است سبک و سنگین کرده و مورد مقایسه قرار دهد. افزون بر این می توانید پرسش ها را مطالعه کرده و با مشارکت همدیگر، فنونی را برای کمک به یادآوری مفاهیم و بدنۀ اصلی اطلاعات تهیه کنید. چنانچه در گروه مطالعه می کنید، اطمینان می یابید که هر کدام از اعضا مایل به مشارکت هستند و یک برنامۀ سازمان یافته برای مسیر خواهید داشت.
آمادگی کافی به این معناست که مجبور نشوید در لحظات پایانی، خود را با عجله برای امتحان آماده کنید. مطالعۀ با عجله معمولا کاری عبث و بیهوده است؛ این کار مانند بار اضافی در سیستم الکتریکی است. در صورتی که بخواهید یکباره اطلاعات زیادی را به ذهن بسپارید، این امر فراتر از حوزۀ حافظۀ کوتاه مدت بوده و احتمالا فقدان توان یا خاموشی را تجربه خواهید کرد.
به عبارتی دیگر، ممکن است زمانی که سخت به اطلاعات نیاز دارید، نتوانید آنها را به خاطر بیاورید. اولین گام اصلی در آماده شدن برای امتحان، داشتن نگرش مثبت است. تعدادی از دانش آموزان با این مشغلۀ ذهنی که شکست خواهند خورد، در واقع هم دچار شکست می شوند. یکی از روش های آماده سازی، مجسم نمودن موفقیت خود است که شما هم می توانید از آن استفاده کنید. برای این کار به طور فرضی آزمونی از خود گرفته و به خوبی به آن جواب دهید. در حین تجسم موفقیت، ذهنتان بر بسیاری از پاسخ های کاملا درست که قادر به نوشتن آنها هستید، تمرکز می کند؛ درست مثل تجسم پاسخ های خود توسط بازیکنان خط حملۀ فوتبال و ... پس قبل از شروع امتحان باید پیروزی خود را تجسم کنید.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  دوشنبه 11 اردیبهشت 1391 [11:44 ]
  رفتن: امتحان دادن
 

حتی اگر ورزشکار بداند که در شرایط و آمادگی خوبی قرار دارد، باز هم طبیعی خواهد بود که در نقطۀ شروع، احساس تنش داشته باشد. مشابه همین مورد، زمانی است که به طور واقعی با امتحانی رو به رو می شوید و در نتیجه ممکن است واکنش های عصبی نسبت به آزمون را به خوبی تجربه کنید. تا اندازه ای عصبی بودن می تواند فشار روانی مثبت و سودمندی را به همراه داشته باشد؛ زیرا باعث ترشح آدرنالین و هوشیاری بیشتر می شود.
در روز امتحان، اگر به موقع یا کمی زودتر به محل آزمون برسید، مطمئن باشید که احساس دستپاچگی نخواهید کرد. یک خودکار یا مداد اضافی به همراه داشته باشید و در ضمن تمام وسایل مورد نیاز مانند کتاب های کمکی اضافی را فراموش نکنید. زمانی که سر جلسه منتظر شروع آزمون هستید، از تمرین کاهش فشار روانی استفاده کنید و یا این که صرفا چند نفس عمیق بکشید. این روش ها موجب کاهش ترس شده و امکان جذب بیشتر اکسیژن - تفکر بهتر - را برای مغزتان مهیا می سازد.
علیرغم اشتیاقی که برای شروع آزمون دارید، با دقت به توصیه های معلم در واپسین لحظات شروع آزمون گوش بدهید. پس نگاهی به کل پرسش ها بیندازید تا چشم اندازی از بخش ها و تعداد سوال ها و نمرۀ آنها داشته باشید و آنگاه بر اساس آن وقت خود را برنامه ریزی کنید. در حین آزمون، به جای این که غرق در تلاش برای به خاطر آوردن یک جواب شوید، از جدول زمانی خود پیروی کنید. قبل از پاسخ به هر بخش، پرسش را با دقت زیاد بخوانید؛ حتی شاید لازم باشد که آن را دوباره بخوانید. بسیار اتفاق افتاده است که دانش آموزی وقت گرانبهای خود را تلف می کند و یا نمرات را از دست می دهد و علت آن هم عدم پیروی از دستورالعمل هاست. برای مثال، اگر در موردی عنوان شده باشد که از سه پرسش به دو پرسش پاسخ دهید و شما به هر سه پرسش پاسخ داده باشید، وقت خود را تلف خواهید کرد .
خود را مقید ندانید که پاسخ گویی به پرسش ها را از اولین سوال شروع کنید؛ بلکه اگر قسمت خاصی از آزمون آسان تر از قسمت دیگر به نظر می رسد و مطمئن هستید که پاسخ آن پرسش ها را به خوبی می دانید، از آن جا شروع کنید. سوال هایی را که جا می اندازید، علامت بزنید و بعد دوباره به آن باز گردید.
دادن پاسخ درست و مطابق زمان تعیین شده ، به شما قوت قلب داده و به کسب نگرش مثبت کمک می کند. بعلاوه، همان طور که به پرسش های آسان جواب می دهید، ممکن است پاسخ های فراموش شدۀ سوال های دیگر هم یادتان بیاید؛ هم چنین ممکن است که بعضی از پرسش های دیگر آزمون، پاسخ هایی را که قبلا نمی دانستید، به یادتان بیاورد. پس از آن که به تمام سوال هایی که جوابشان را می دانید، پاسخ دادید، به پرسش هایی که جا انداخته اید باز گردید. برای پاسخ به سوال هایی که باقی می ماند، باید از حدسی منطقی و آموخته شده استفاده کنید.
چنانچه از یک فرم پاسخ نامه ای برای جواب ها استفاده می کنید، ممکن است از این گوشۀ سوال ها به گوشۀ دیگر پریدن، ایدۀ خوبی نباشد؛ زیرا باعث می شود که در جای نادرست علامت بزنید. در آزمون هایی که پاسخ نامه دارند، خواه پرسش هایی را به بعد موکول کرده باشید، یا نه، لازم است که هنگام یادداشت جواب ها در محل درست، بسیار دقت کنید.
اگر آزمون را زود به پایان رساید، مادامی که پاسخ ها را با دقت بررسی نکرده اید، از آن دست نکشید. شاید هم کلاس هایتان آزمون را زود تمام کنند؛ اما شما نباید تحت تاثیر آنها قرار بگیرید؛ زیرا ممکن است آنها به علت عدم توانایی پاسخ گویی، از امتحان دست کشیده باشند. هم چنین در صورتی که وقت اضافی آوردید از آن عاقلانه استفاده کنید. ابتدا سوال ها را مجددا خوانده و پاسخ های خود را بررسی نمایید. دیگر آن که زمانی که دلیلی کافی نداشتید ، پاسخی را تغییر ندهید. اگر در مورد سوالی شک دارید، معمولا همان پاسخ اول، صحیح تر است. علاوه بر این لازم الست که زمانی را هم به پاک نویس، جمع بندی اطلاعات، املای درست یا دیگر خطاهای ثابت ، اختصاص بدهید.

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  دوشنبه 04 دی 1391 [16:29 ]
  موانع مطالعه کردن
 

بعضی از توجیهات معمولی که امکان دارد از آنها استفاده کنید تا به مطالعه نپردازید عبارتند از:
  • به نظرم نمی توانم تمرکز حواس داشته باشم
  • کتابم را گم کرده ام
  • ساعت ها طول می کشد تا کتاب را به انتها برسانم
  • تشنه و گرسنه هستم
  • بعدا می توانم آن را مطالعه کنم
  • هنگام شب بهتر کار می کنم؛ بویژه وقتی که برنامۀ دلخواهم را می بینم
  • مسئله ای نیست ... صبح زود بیدار می شوم و آن را مطالعه می کنم
  • قول داده ام که به دوستانم کمک کنم

  امتیاز: 0.00     
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه روان شناسی 3 ستاره ها ارسال ها: 2479   در :  پنج شنبه 07 دی 1391 [14:44 ]
  تدبیر
 

اگر همۀ اطلاعات مناسب را در اختیار داشته باشید، می توانید مراحل انجام مطالعه را سریع تر و بهتر یاد بگیرید و به خوبی به آن عمل کنید. بیشتر دانش آموزانی که در امتحان یا مطالعه شکست می خورند، باید به دنبال یافتن منابع اطلاعاتی باشند که علت شکست آنها را نشان بدهد. زیرا، از این طریق یادگیری آنها افزایش یافته و پیشرفت شان تسهیل خواهد شد.

  امتیاز: 0.00