منو
 صفحه های تصادفی
جوشکاری فلزات رنگین
اختلالات شخصیت NOS
ژهلنیت
قواعد نامگذاری
تصوف
نقش منابع هوشمند در مدیریت دانش
عثمان بن عفان
خارستانهای مدیترانه ای
واکسیناسیون زنان درسن باروری«15تا49سال» بدون سابقه
انسان مقتدر یا انسان کامل
 کاربر Online
513 کاربر online
 : بهداشت وسلامت
برای پاسخ دادن به این ارسال باید از صفحه قبلی اقدام کنید.   کاربر offline دبیر گروه پزشکی 3 ستاره ها ارسال ها: 1819   در :  سه شنبه 22 فروردین 1391 [04:15 ]
  سلامتی سبزیجاتی
 

سلامتی سبزیجاتی

تصویر
هویج
هویج دارای بیشترین میزان ویتامین A یا بتاکاروتن می‌باشد. این ویتامین برای رشد سلولی، قوه‌ی بینایی و همچنین داشتن پوستی زیبا لازم است.
همچنین هویج سرشار از پکتین است. فیبر می‌تواند میزان کلسترول زیاد را کاهش دهد.

بروکلی
بروکلی منبع فوق‌العاده‌ی ویتامین C ، بتاکاروتن، ویتامین B9 و پتاسیم است که خطر بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.
بروکلی همچنین دارای موادی است که با سرطان‌ها مقابله می‌کنند.

گل کلم
کلم، گل کلم و تمام سبزیجات این گروه مثل شلغم، تربچه و... سرشار از ویتامین C و ویتامین B9 و همچنین مواد گوگردی ضدسرطان اند.
این سبزیجات از ابتلا به سرطان‌هایی از قبیل سرطان لوله ی گوارش یشگیری می‌کنند.

کدو حلوایی
کدو حلوایی سرشار از بتاکاروتن است. هرچه گوشت این کدو تیره تر باشد میزان بتاکاروتن آن بیشتر و خواص آنتی اکسیدانی آن بالاتر است.
کدو حلوایی همچنین دارای ویتامین C و B، پتاسیم، منیزیم و فیبر است که می‌تواند سوخت و ساز چربی‌ها را بهتر کرده و میزان کلسترول خون را پایین بیاورد.

اسفناج
اسفناج همانند دیگر سبزیجات برگ سبز مانند کاهو، کلم چینی و ... دارای میزان زیادی ویتامین C، ویتامین B9 و بتاکاروتن و همچنین سرشار از فیبرها و مواد معدنی‌اند.
رنگدانه های موجود در این سبزیجات با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند. از این گذشته این سبزیجات دارای میزان اندکی اسیدهای چرب امگا3 هستند که برای سلامت قلب و عروق مفید است.

حبوبات
عدس، لوبیاها، نخود و دیگر حبوبات دارای میزان زیادی فیبر و ویتامین B اند.
حبوبات همچنین دارای مواد معدنی مثل منیزیم، پتاسیم و فسفراند. در این دنیای متنوع میزان قابل ملاحظه‌ای پروتئین‌های گیاهی و گلوسیدها نیز وجود دارد.

پیاز، سیر و موسیر
پیاز، سیر و موسیر به خاطر دارا بودن مواد گوگردی و ترکیبات خاص دیگری که دارند برای سلامت قلب و عروق مفیداند.
مصرف منظم این مواد غذایی باعث جریان بهتر خون و به این ترتیب باعث کاهش کلسترول و فشار خون بالا می‌شود. همچنین این سبزیجات دارای خواص ضدباکتریایی هستند.

فلفل دلمه‌ای
فلفل دلمه‌ای جزو آن دسته از سبزیجاتی است که سرشار از ویتامین C و همچنین بتاکاروتن و رنگدانه های فلاوونوئیدها است.
این مواد با ارزش با رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کنند و همین امر باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان می‌شود.

گوجه فرنگی
گوجه فرنگی رنگ قرمزش را مدیون رنگدانه‌ی لیکوپن است و درست به دلیل داشتن همین رنگدانه از ابتلا به بیماری پروستات پیشگیری می‌کند.

این رنگدانه در محصولات دیگری که از گوجه فرنگی تهیه می‌شود نیز وجود دارد مثل سس قرمز و کچاپ.

  امتیاز: 0.00